Pessoasele..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nettiling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 981
N

nettiling

Har funderingar på att köpa mig en pessoasele, men har hört en del nackdelar om dem (men även fördelar). De är ju ganska dyra och jag vill ju inte använda något som inte är bra för hästen. Där jag jobbade innan använde vi alltid pessoaselen vid longering, och det verkade fungera bra. Men är det någon som kan berätta för- och nackdelar för mig? :confused:

//nettiling

nä, jag har också tänkt på det! Det var ju därför jag tänkte höra mig för innan jag köper någon så jag inte gör något dumt! :crazy:

Sv: Pessoasele..

Jag personligen är väldigt skeptisk till Pessoaselen, finns inget utrymme för hästen att slappna av och gå i en bra form. Hästen kan se ut som om den går i "rätt" form men en häst som inte går avslappnat går inte i en bra form. Detta är min åsikt, det finns dom som tänker annorlunda.

Vill du ha en hjälptygel till longering så är en Chambon bättre, det är den enda inspänningen som låter hästen sträcka halsen/huvudet framåt/nedåt. (Rätt inspänd förståss)

nettiling skrev:
Har funderingar på att köpa mig en pessoasele, men har hört en del nackdelar om dem (men även fördelar). De är ju ganska dyra och jag vill ju inte använda något som inte är bra för hästen. Där jag jobbade innan använde vi alltid pessoaselen vid longering, och det verkade fungera bra. Men är det någon som kan berätta för- och nackdelar för mig? :confused:

//nettiling

Rätt påsatt så ger den inga ryck i munnen, dessutom så stör den inte alls när hästen är eftergiven.

bandet bakom rumpan är elastiskt och spänns dessutom på ryggen.

Jag hade köpt den.

Många motsåndare till allt, men någon effekt måsten den ju ha eftersom så många toppryttare använder den till sina bästa hästar. ;)

Håller med dig, har sett en av Sveriges absoluta elithästar i körning jobba i en sådan och den fick honom att arbeta på ett alldeles utmärkt sätt.

Även min fd häst fick sig några omgångar i denna sele och han verkar inte heller ha fått några men eftersom även han tävlar på elitnivå idag :D

Tilläg till vad Olgaklara och Roslagen har skrivit:

Pessoaselen hjälper ex travare att hitta in till en bättre galopp, dvs få lite mer bärighet och balans, och genom selen så får den lite hjälp att hitta in rätt.

Visst, det finns nackdelar, men så är det med mycket, men tycker dock att fördelarna överväger nackdelarna!

någon som har en bild på en häst som arbetar i en Pessoasele?

/T

Splittan skrev:
Pessoaselen hjälper ex travare att hitta in till en bättre galopp, dvs få lite mer bärighet och balans, och genom selen så får den lite hjälp att hitta in rätt.

Det var nog det dummaste jag läst på länge! Vad har du för erfarenhet av att omskola en travare??

Med styrka kommer bärighet i galoppen, inte av att man tråcklar på hästen en Pessoasele!

Dumheter! den får inte ett ryck i munnen varje gång!!!!!

Sweet: DCet gör pessoaselen oxå! Det beror ju på om man är kunnig att abndvända en sådan eller inte!!

Du får jättegärna förklara för mig hur hästen inspänd i en pessoasele kan sträcka halsen/huvudet framåt/nedåt. Gärna bild också för jag har aldrig sett det.

TS1S.jpg

Ungefär så där har de pessoaselar jag sett suttit, hur ska man sätta den så att det blir en BRA variant?

Nån som har en bild på det?

Jag har ALDRIG sett en häst jobba bra i pessoasele. Och tro mej - jag har använt mej a den + sett andra använda sej av den många gånger och på många olika hästar. Hästarna blir i regel mycket framtunga, vill gå bakom lod och "fuska" plus att det på en del hästar kan vara riktigt farligt om de får panik! (hade en incident med en häst som fick panik i galoppfattningarna och skenade iväg i galoppen och bockade och hade sej)

En sak till- jag tror att de flesta ryttare på hög nivå faktiskt rider såpass bra själv att selen bara är till för att underlätta vid longering precis som vilken inspänningstygel som helst. Longerar gör man ju för variationens och motionens skull. Inte mycket för utbildningens skull mer än i allra första början.
Men vill man vara snäll mot sin häst skippar man pessoaselen :crazy:

pinky skrev:
Ungefär så där har de pessoaselar jag sett suttit, hur ska man sätta den så att det blir en BRA variant?

Nån som har en bild på det?

Skall ta en bild i helgen på min ena häst så skall jag visa hur jag anser att den jobbar på rätt sätt.

Vilket jag inte tycker bilden visar.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
116
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V