Pfiff-sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 5 001
Sv: Pfiff-sadlar

jag känner en som har ett JÄTTEGROVT halvblod och storlek 3, och den passar jättebra. Så jag förstår inte hur storlek 4 bara skulle passa smäckra halvblod?

Men snälla, när ska du lägga ner? Du har skrivit i säkert 10 trådar att du känner dig så förolämpad osv, men när slutar du då bry dig? Uppenbarligen kan du ju inte sluta bry dig med tanke på hur du håller på. Du försöker framställa dig som så trevlig osv, men det vet du med att det är ren bullshit.

Men MoQ glömmer visst utelämna VARFÖR Globus inte tar emot sadeln, för det finns förmodligen en anledning till det. Detta har diskuterats i flera trådar, och MoQ kunde inte svara på varför dom inte tog tillbaka sadeln men säger att sadlarna var sneda osv.

Jag pratar nu inte om små storleksskillnader, men har man stl 46 kan man inte ha en 17", jag har bara träffat på folk som tror sig passa i det, men inte sett en enda som faktiskt kan ha det, då rumpan täcker hela sadeln.
Även om sätet är öppet finns det en gräns för hur stor rumpa man kan ha för en viss sitsstorlek. Man kan vid vissa sadlar ha en storlek mindre, men det är inte så stora skillnader som MoQ beskriver. Det finns sadlar där jag kan ha en 17,5 (även om jag hellre har en 18") för rumpan puttas inte upp nånstans utan jag sitter fritt, och då kan jag ha lite mindre än en hand bakom rumpan. Men MoQ påstår (i en annan tråd) att hon kan ha 17" County utan problem (med djupt säte) och att en 17,5 blir alldeles för stort. Och med tanke på hur djupa de är och vilken byxstorlek hon har är det inte särskilt sannolikt att (speciellt när hon inte ens har en hand mellan rumpa och bakvalv) rumpan inte puttas upp och tar för mkt plats.

Detta handlar inte om huruvida man vill ha ett djupt säte eller ett öppet säte, det handlar om huruvida bommen kan fördela vikten när sätet är för litet.

Jag försvarar inte Globus med näbbar och klor, hade det handlat om Stubben eller Albion hade jag fortfarande undrat varför tillverkaren inte tar emot sadlarna om det är ett så uppenbart fel. MoQ kan tydligen inte svara på det, men hon skriver fortfarande så fort tillfälle ges att alla deras sadlar är defekta och att ägarna till dessa sadlar inte har fått nya sadlar, men hon berättar inte att ägarna märkte defekterna efter ett tag.

just därför lägger jag aldrig ut frågor om sadlar längre.... trött på att läsa näbbiga svar från självutnämnda experter.

Tur att vi är fler som reagerar!
Alltid en massa nedklankande på andras åsikter,men man kan inte själv besvara frågor.
Synd att ett bra forum blir förstört pga en person.
Dags för moderatorn att agera?
Så,att här blir lugn och ro och att vi kan diskutera saker ,utan en massa påhopp!

De pfiff sadlar jag har haft har fungerat ett tag,men man har fått stoppa om dom eftersom dom är typ stoppade med bomull... :eek: men anser dom sköna att rida i men små i sätet. Har fortfarande en sån sadel till min spanjor o på honom ligger den bra, men är hästen rund så ligger tyvär inga pfiff sadlar bra... (har haft representant hemma med alla olika modeller, såväl flatback, allround och dressyr, och dom ligger ok eller bra på smalare modell av häst men inte på något i cob-väg). Anser dock sadeln relativt prisvärd, de jag har hafft har inte varit varken plastiga eller dåligt sydde men som sagt stoppningen suger big time.

Och lite spinn off här... alla ni sadelfolk, vad anser ni om h**ks billigare fish-sadlar? nån som provat? Kan en sådan fungera som övergångs-sadel vid inridning (när dom lätt breddar sig minst två bomvidder)? Tänkte om jag skulle slippa köpa en ny sadel med tre månaders mellanrum nu till fyraåringen som skall ridas in, eller om jag ska köpa ett drös begagnade sadlar... (kan ju tillägga att bomfritt inte fungerar på killen, vi har testat).

Fish kanske kan vara ett alternativ, dock är de smala i bomvidderna, så det är nog mer lönt om hästen har en hög manke och är smäcker. Annars är det nog bättre med antingen Wintec (men passformen ändras när du ändrar bomvidden) eller en drös begagnade sadlr.

Det är en varmblodshäst med relativt omusklad rygg vilket gör allt väldigt svårt (och gör att bomfritt inte är ett alternativ). Han har ju en djup bröstkorg men är smal över ryggen (såsom travare ofta är). Och alla sadlar jag har hemma är från vidd 32 och uppåt, och på honom ligger dom ILLA, dvs nu måste jag hitta på nått illa kvickt här.
Har blivit erbjuden att köpa en stubben siegfrid billigt, med 31 bom, ksa kolla hur den ligger... om fårskinn och renskinn kan göra att vi åtminståne kan skritta ut... barbacka på en jämnfota hoppande travare är ju inget man drömmer om precis... :rofl:

Jag förstår ditt problem, men då kan ju Griffin med sina smala bomvidder kanske vara nånting!
Tycker ju att du iaf ska prova.

I know the feeling... Fast istället för en jämnfota-hoppande-travare har jag en haflinger som ibland roar sig med att göra bockpiruetter. (och då sitter jag barbacka ;))

Diabolical_Kitten skrev:
Men snälla, när ska du lägga ner? Du har skrivit i säkert 10 trådar att du känner dig så förolämpad osv, men när slutar du då bry dig? Uppenbarligen kan du ju inte sluta bry dig med tanke på hur du håller på. Du försöker framställa dig som så trevlig osv, men det vet du med att det är ren bullshit..

Oavsett vad du tycker så är jag en glad och trevlig prick enligt mina kunder och min bekantskapskrets. Men jag har skarpa åsikter och en tunga till att matcha och eftersom jag i det avseendet verkar påmina lite om dig så ärdet väl där skon klämmer. Du kanske inte tycker så väl om den sidan hos dig själv eftersom du prompt ska ge dig på de som ger dig en dos av din egen medicin.

Diabolical_Kitten skrev:
Men MoQ glömmer visst utelämna VARFÖR Globus inte tar emot sadeln, för det finns förmodligen en anledning till det. Detta har diskuterats i flera trådar, och MoQ kunde inte svara på varför dom inte tog tillbaka sadeln men säger att sadlarna var sneda osv.
Det spelar ingen roll varför de inte tar emot sadeln, det är irrelevant. Globus har vägrat ta tillbaka sadeln.
Har jag en kund som klagar på n sadel så tar jag tillbaka den oavsett, sedan disskuterar jag det med leverantören och gör upp med dennes agent. Kunden får aldrig sitta ikläm på något vis.

Diabolical_Kitten skrev:
Detta handlar inte om huruvida man vill ha ett djupt säte eller ett öppet säte, det handlar om huruvida bommen kan fördela vikten när sätet är för litet. .
Men hur ställer du det i perspektiv till tunga personer som rider mindre hästar och är begränsade i sadelstorlek pga hästen, som du själv tex?
Det är väldigt lätt att predika en sak men det ska bevisas och levas upp till

Diabolical_Kitten skrev:
Jag försvarar inte Globus med näbbar och klor, hade det handlat om Stubben eller Albion hade jag fortfarande undrat varför tillverkaren inte tar emot sadlarna om det är ett så uppenbart fel. MoQ kan tydligen inte svara på det, men hon skriver fortfarande så fort tillfälle ges att alla deras sadlar är defekta och att ägarna till dessa sadlar inte har fått nya sadlar, men hon berättar inte att ägarna märkte defekterna efter ett tag.

Du svara i alla fall väldigt starkt för dem.
Många människor är faktiskt inte kapabla att bedömma eventuella defekter på egen hand, de går helt efter försäljarens direktiv och inget annat.
Själv köpte jag ex en sadel som var svetsad i framvalvet med ett järnstag för att bommen tidigare knäckts. Säljaren/sadelmakaren upplyste inte om vad han hade gjort och jag förstod inte varför sadeln var så stum. Detta var långt innan mitt intresse för sadlar väcktes.
Jag har vet personer som har ridit i åratal i sneda sadlar och inget märkt förrän sadelmakaren påpekat det i samband med omstoppning.
Många noviser på att har egen häst har så fullt upp att lära sig om det att de inte har tid att ta reda på allt om sadlar utöver det. De köper vad de får rådet att köpa och det är inte alltid att det blir rätt.

Apo

hm va skönt att nån säger att man ska ha en handsbredd bakom sin rumpa :angel: för ja trodde ett tag att min sadel var förstor för mig. ja tycker folk värkar trycka ner sin stjärtar i så små sadlar de kan.. vilket jag inte tycker är skönt.

Tack och lov att det finns folk med vettiga åsikter på denna sidan!:banana:
Jag börjar bli trött på att förklara att Globus (grossisten) faktiskt vägrat ta tillbaka dessa sadlar,trots mkt påstötningar.De har med den ena sadlen försökt stoppa om den ,men det hjälpte ju inte när bommen var sned!
Den sadlen som de betalade tillbaks halva nypriset (efter mkt bråk och många turer) var riden i 30-40ggr.De hävdade att sadlen var 1,5år vid sista reklamationen,men den var ju knappt använd och felen påpekade ett antal ggr!
Och bommen ska ju inte bli sned av att sadlen hänger på sadelhängare!
Kan dessutom tala om att när sadlen varit öppnad för omstopning gick lädret sönder efter stygnen!Fin kvalite!?

Skrattar gott när du jämför sätesstorleken med att istället rida för små hästar!Det tror jag är ett mkt större problem!

De enda Globussadlar jag har haft att göra med är begagnade så jag har inte behövt prata med grossisten. Tråkigt om de bråkar.

Tror också att små hästar med tunga ryttare är ett större problem och svårare att komma till rätta med eftersom det kräver självransakan hos ryttaren.

Apo

Jag tycker det är relevant varför Globus inte tar emot sadeln. Om köparna inte har gjort något fel så är det självklart fel av Globus att inte ta emot sadeln, men har något inträffat (t.ex. att de har vält eller liknande) är inte Globus skyldiga att ta emot sadeln, för garantierna gäller endast under "Normala omständigheter". Detta gäller inte enbart Globus, utan majoriteten av tillverkare.

Jag har inte för små sadlar och därför fördelas vikten som den ska. Även om man har en liten häst och är en stor ryttare betyder inte det att det är rätt att klämma ner sig i en 17" när man inte kan ha det. Vissa som har små hästar gör det ändå, andra köper en sadel i rätt storlek som är lite för lång för hästen och rider istället. Jag hade hellre valt det senare alternativet om jag hade behövt välja.
Dock skulle jag aldig lägga på en sadel som är mer än 1 cm för lång för hästen, hade det varit så att alla sadlar hade varit flera cm för långa hade jag gått ner i vikt, men om det inte hade hjälpt hade jag antingen sålt hästen eller riktat in mig på något annat. Man kan välja sadlar osm inte är så bra för hästen om man vill det, men jag skulle inte slänga på hästen avd som helst bara för att ha en sadel.

Jag skulle ha svarat likadant om det hade handlat om Stubben, FB eller liknande.

De flesta tillverkare har "godkända sadelmakare" som man kan lämna in sadeln hos för bedömning. Vissa tillverkare tar emot sadalrna själva, men Globus som endast är leverantör och inte tillverkare hänvisar till sadelmakare. Får de ett intyg av sadelmakaren att sadeln är defekt utan någon rimlig anledning (t.ex. att hästen har vält) ska tillverkaren ta tillbaka sadeln om garantin fortfarande gäller.

Leverantören går efter tillverkningsdatum, garantierna börjar gälla vid tillverkningsdatumet (som står under kåpan) och följer det. Alla märken har inte som tjänst att garantierna börjar gälla när man köper den. (detta frågade jag Globus om när jag köpte min sadel)

Du verkar ju ändra dig en del med...
Den ena sadlen var riden i 20-30ggr och den andra helt ny från tillverkaren.
Skrev du i tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=597183

Här hävdar du att det var 3 sadlar det handlade om och att sadelmakaren inte ville stoppa om dom, inte att lädret faktiskt sprack.:
Vill återigen varna för Globus ,då kompisar till mig haft 3 nya eller nästan nya sadlar som varit sneda.Även dåliga i lädret.
Sadelmakaren ville inte ens försöka stoppa om,då det inte skulle gå att sy ihop snyggt utan att lädret sprack!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614032

Det var en NYHET!
Åtminstone något gott som kommer fram ur detta!
Det måste ju vara ytterligare ett argument att inte köpa Globussadlar!Garantin skall ju gälla från inköpsdatum,vilket SERIÖSA sadeltillverkare ger!
Annars är ju garantin INTE värd någonting! Det är ju användningstiden som borde räknas och inte hur länge den hängt hos tillverkare eller grossist!
Detta torde ju kunna bli ganska länge med sådan dålig kvalite!:rofl:

Om du kunde läsa ordentligt,så kanske du kan se att det rör sig om 3 olika sadlar.Den ena öppnades,men sadelmakaren vägrade stoppa om ,då den varsned i boomen.Den syddes ihop för att lämnas tillbaks!
Jag anser att detta företaget har betett sig mkt dåligt mot köparna,vilket INTE inger förtroende att handla deras produkter!
Vad du använder bryr jag ärligt talat mig inte om ,men att påstå att det skulle vara bra köp,kan jag definitivt INTE skriva under på!

Om du kan läsa ser du att du beskriver TVÅ sadlar i inlägg 52.

Du vet uppenbarligen inte om att hos en del tillverkare, t.ex. FB börjar inte garantin gälla förrän man har registrerat garantin och har man en oseriös ÅF får man inte reda på detta, och då registreras inte garantin. (och då går de också på sadelnummer och tillverkningsdatum)
Men Frank Baines kanske också räknas som en oseriös tillverkare?

Jag har i inlägg 52 beskrivit två sadlar,men i andra trådar talat om dessa 3 sadlar som de förtvivlade köparna försökt reklamera.
Orkar eller rättare sagt hinner inte upprepa allt man tidigare skrivit,då jag förutom hästarna har ett arbete att sköta!
Kan dock tala om att den tredje tjejen hade köpt sin sadel på avbetalning (givetvis inte till Globus) och kunde inte lämna den och bli utan sadel och inte ha pengar till en annan under tiden!
Firman som sålde den Globusen har nu slutat sälja deras sadlar pga detta.Och efter att ha sett fler dålig exemplar av denna sadel!

Det är väl också ganska märkligt för dig att det är så många Globussadlar till salu på begagnatmarknaden!:rofl:
Om de vore så FANTASTISKA ,så skulle väl ryttarna behålla dem:confused:

Frank Baines räknar jag definitivt som ett kvalitetsmärke,men eftersom jag inte har trivts i att rida i dem,har köp inte varit aktuellt och då finner jag ingen anledning att ta reda på villkoren!
Detta skyller jag INTE på tillverkaren,utan det är ju så att vi tycker om olika sadlar!

:bow: Äntligen ett sakligt svar till hon som kan allt. Jag blir liksom MoQ tämligen förbannad och får inte ur mig något vettigt.

Jag har också alltid varit lite för vass i min framtoning och har med åren arbetat på att tona ner detta. Tror att jag var likadan som D_K när jag var 17 år... Så det finns väl hopp.:crazy:

Men snäääälla D_K! Försök att vara lite ödmjuk! Det finns fler här än du som kan något om sadlar! ...och även om vi inte har provat femtielva sadlar och haft ute femton utprovare så säger väl sunda, friska, hållbara hästar som musklar sig riktigt mer? Vi andra är kanske mer av "gamla" skolan och vet hur en sadel ska ligga och har vänner och tränare som också har ögon och erfarenhet.

Men nu borde du väl själv förstå hur desperat du börjar bli efter argument? Är Stubben dåliga för att det finns flera hundra begagnade till salu? Det finns många anledningar till att folk säljer sina sadlar! Hästen ahr växt ur den, man ahr bytt häst, hästen har dött, man trivs inte med den, man har hittat en sadel som passar bättre, man har bytt inriktning, man skaffar barn, man ska sälja hästen, man ahr gått upp/ner i vikt och sadeln passar inte ryttaren mer.
Så att påstå att Globus är skit och hänvisa till begagnatsidorna är ganska pantat, det förstår du väl själv.

Men du påstår ju att Globus är ett oseriöst märke och därför gäller deras garantier från tillverkningsdatumet. Då borde ju FB också räknas som ett oseriöst märke då deras garanti också gäller från tillverkningsdatumet om inte ÅF har registrerat garantin (och det är få som gör detta, varför vet jag inte, men många glömmer nog helt enkelt bort det)

Fiorano: Men har inte tanken slagit dig att hästen hade gått ÄNNU bättre, fått ÄNNU mer muskler och blivit ÄNNU trevligare att rida om du hade haft en annan sadel? Många nöjer sig med bra, men det finns så många hästar som egentligen behöver en annan sadel och de hade kunnat gå riktigt bra (i förhållande till hur de gick med den andra sadeln) om man byter till en annan sadel. Jag säger det en gång till: Bra betyder inte att hästen går optimalt.
Och så ska man inte glömma att många ryttare rider i sadlar osm är bra för hästen men helt fel för dom, med en annan sadel som passar ryttarna bättre hade allt också varit betydligt enklare för både ryttare och häst.

Och som jag ahr skrivit förut: Jag VET att det finns fler som kan något om sadlar, men jag tror inte att du är en av dom, med tanke på hur du har skrivit om dina sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer