PG-fråga igen

Alexandra_W

Trådstartare
Jag tjatar på om mitt eviga PG-beslag ;)

Skruvarna som gummiplattan sitter i plåten med, är det något 'speciellt' med dem? Jag tänkte försöka (om Odal fortf säljer PG-gummiplattor) byta från broddad platta till obroddad imorgon. Men jag nojar för att jag ska förstöra skruvarna. OM jag skulle lyckas med det, kan man då åka till närmsta byggaffär/järnhandel och få tag i skruvar som funkar eller är det något 'speciellt' med dem? Det är ju bra om jag vet det INNAN jag skruvar ur dem liksom ;)

I övrigt så rör han sig betydligt trevligare nu när det är mer fast underlag. Fortfarande kort fram men det blir sakta bättre och inte sett honom 'tåmörda' annat än på riktigt tungt underlag. Tendensen är dock helt borta på grusad väg =)

De är precis som du tror ganska så speciella.
De sitter gängade i hylsor som är nitade i skon.
Och den gängdimensionen är - konstig.

Be MK skicka några i ett kuvert till dig innan du börjar skruva. Det finns ju Postgång.

Blir det kris, så har jag några som jag kan skicka dig.
Det går ju över natten med posten.

Tackar för svaren, det ante mig att det var något 'lurt' med dem. Ska se till så jag har några 'reserver' innan jag börjar skruva! Han lider ju inte direkt av att gå med broddplattorna några dagar till (det känns mest onödigt nu när det töat helt, grus och asfalt sliter ju brodd och snålheten har drabbat mig nu iom PG:t. Valig brodd soms lits ner kostar 6 kr/st att åtgärda, en gummiplatta mer än en hundralapp så jag känner hur jag blir mer och mer småländsk :devil:

Du behöver inte oroa dig för brodden på PG-skon, de är outslitliga. Det är gummit runt omkring som slits ut så att broddarna lossnar. Jag har aldrig på alla mina år med PG-skor varit med om att broddarna vare sig nötts ut eller lossnat. Utan vintersulorna har tagit slut i tårna som alla andra sulor, men senare. Min dam gräver i marken med sina framhovar, så det är tårna som sticker först.

Jag har haft vintersulorna i snitt två vintrar per sula, ibland nästan tre. Sommarsulor brukar det gå en eller två omgångar per år. Aluminiumplåtarna brukar räcka mellan två och tre skoningar. Jag skor 6ggr/år så det blir 3 plåtar/år eller färre. Det är faktiskt inte så farligt.

As you know så är det speciella skruvar. Aubiose säljer både skruv, plattor, plåtar och skruvhål (dom där som sitter i plåtplattan) till bra pris. Jag har ett lager av allt hemma.

Action kan har sina vinterplattor i 2 skoperioder, sommarplattorna 1-2 (beror på vad jag ridit på för underlag). Plåtarna brukar räcka 2 perioder. Som Inte Ung skriver så är det inte dubben i plattorna (det är lastbilsdubb btw) som går utan plasten runt om som ger med sig och så lossnar dubben. Men det är ju väldubbat och om du mister en dubb spelar inte roll. Du kan dessutom en kort period skruva med 3 skruv om du skulle råka paja en (jag har ju 6 skruv och har kört med så lite som 4 en gång när det blev kris)

Ah, bra att veta att de är outslitliga och att det är i princip omöjligt att de lossnar =) och är det bildubb (jag har mest konstaterat att de är LIKA bildubb, inte funderat på om det ÄR det) så ska det ganska mycket asfalt till för de ska slitas ut ja ;)

Då är det för hästens skull 'bara' då som jag behöver bekymra mig om att han går broddat =)

och ska byta platta imorgon om Odal bara har, så får jag väl hälsa på tasja om jag demolerar skruv ;)

Mitt sto har tappat ett PG-beslag. Ett par snälla medryttare hittade skon. I morgon så skall jag sko, för Petronilla och jag skall ut och köra.

Och jag har beställt plattor utan brodd idag på Odal, kommer på fred eller måndag. De hade slutpå tvåor men det hade inte spelat någon roll, det var ju broddade plattor de hade hemma *senil*

Men tror ni jag kom ihåg att fråga om jag kunde beställa skruv med? *mer senil*

Kommer jag ihåg att jag ska skriva Högskoleprovet på lördag är det ett under ;)

Jag fick dit skon, men sömtagen blev för låga.
PG-sömmen gick i båge snabbare än den söm jag är van vid.
Vi får väl se hur länge som det sitter.

Hehe.........

PG-sömmen är ett jäkla aber att spike.......
Tunna små rackare, som lätt går dit de vill :D

/Mike - utbildar sig till hovis :devil:

Ja den var verkligen sur.
Jag tyckte att jag siktade rakt upp i lamellranden, men ändå kom den ut på 1 cm höjd, och jag ville ha 2 cm sömtag.
Man kanske kan räta ut svicken något innan man slår i sömmen?

Min hovslagare som håller mig med PG-söm påstod att de var svåra att hitta. Och så fick jag en näve.

Men då så är det samma gänga som i möbelbeslag då eller?
Vet du kanske, oh lyx, vad denna kryptiska gänga har för namn?
Stigningen är ju jätteliten.

Antagligen millimetergängat,M4,M5,M6.
Annars är broddhål gängat med Witwort tumgängor.
W 3/8, alternativt M10 eller för småskor,tåbrodd W 5/16",alternativt M8.
Som väl är är tum på väg ut.

Millimetergängat?
Skulle det vara så enkelt.
I så fall så borde några av Clas i sjöns rostfria kunna passa.

M3X0,5 då?

Atrikelnr:20-3029-3 i aulminium
;)
trean på slutet står för M3 osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka