Phaléne/Papillon?

T

Tintomara

Hejsan!

Finns det nån som äger en Phaléne eller en Papillon och som kan berätta lite om hur ni upplever rasen?
Tycker själv att de verkar charmiga, men jag har inte hittat så mkt "inside info" från ägare.....
 
Jag har ingen men min bästa kompis har en blandras utav dessa två. Vet inte om du är intresserad men om du vill kan jag berätta mera..
 
Absolut är jag intresserad!
Blandras? Är inte det enda som skiljer öronens position?
 
Mina föräldrar har en korsning papillion/karelsk björnhund, tik på 6 år. (Ser ut som en pappillion, men med lite kortare päls och kanske något grövre)
Jag tycker det är en väldigt trevlig sällskapshund, som ändå orkar med att gå längre promenader i skogen. Blir hon trött, går det ju alltid bära...
Hon är lite skällig mot främlingar, dock bra med vakthund eftersom de bor på landet även om hon inte är så skräckinjagande direkt. Lite reserverad mot småbarn, gillar inte barn som kryper efter och är hårdhänta. Mot andra hundar kan hon ibland vara lite "skarp" och sätta dem på plats. Hennes kompis (grannens hund) är en korthårig collie (kastrerad hane) och alltså 3-4 ggr så stor som hon, men det är ändå hon som bestämmer. Detta är en stor hund i liten förpackning.
 
OK, ja barn har jag då inte planerat att skaffa några på länge än..:)

Låter som en hund för mig. Vad "gillar" de? Agility - hur funkar de i såna sammanhang?
 
Jag har en liten papillon som ligger och sover här vid mina fötter. Min systers hund, men han bor hemma hos oss nu över sommaren.
Han är en fruktansvärt GLAD och pigg liten hund. Han älskar att gå på tur och orkar förvånansvärt mycket. En timma i skogen orkar han utan några som helst problem, och han ska alltid busa med sin leksak när han kommit hem igen. En väldigt lekfull liten Herre. (kan tala om att han leker herre på täppan här, han tar över stället vart han än kommer)
Han ska alltid vara nära, ligger man i soffan får man räkna med att han inom några sekunder ligger ihopkrupen tätt intill. Han vill heller aldrig vara ensam någonstans i huset utan befinner sig alltid i det rummet där människor är.
En nackdel med honom är dock att han är lite skällig och gärna skäller på andra hundar man möter.
Han har även en del vakt i sig och den som rör sig för nära våran gård får räkna med en utskällning. Lite pinsamt eftersom han även håller stenkoll på grannarna, han tycker att dom inte har nåt på deras gård att göra. :o

Men på det stora hela är jag väldigt positiv till våran lilla papillon, men vet inte om han är rastypisk i sitt beteende.
 
Jag är en mkt stolt ägare till två små papillontikar :love: :love:

Mina två är väldigt allsidiga men som de flesta raser så blir de vad man gör dem till. Min äldsta är 4år och med
henne så har jag tävlat agility + testat lite lydnad, lydility och spår. Den andra jag har klpte jag för att kunna ställa ut lite mer. Hon är nu 2,5 år och med henne har jag tagit bronsmärke i bruks, tävlat lydnad på klubben, agility, spårat samt testat Lydility.

Jag hör ofta att det är en "bjäbbig tanthund" men det är en mkt arbetsvilllig, glad och social hund. Det jag har negativa jag har sett på mina är att de kan bli väldigt förarbundna och mattefixerade. Trivs inte om jag lämnar bort dem utan vill vara med alltid!

Kan tilllägga att det har funnits en liten papillon vid namn Lisa som var godkänd räddningshund. Hon "arbetade" både i Sverige och utomlands
 
OK, det mesta hittills låter ju bra! :)
Ska inte skaffa hund just nu, men förhoppningsvis nån gång inom en inte allt för lång framtid...och jag hade hört lite positivt om de här hundarna så jag tänkte bara höra vad ni hade att säga.
Synd bara att jag är den enda i familjen som vill ha sån hund. :)
 
Få din familj att träffa någon papillon så faller de nog pladask...
Har läst att det finns några både spår och räddningshundar av rasen. Läste ett reportage för flera år sedan om en (på Gotland?) som husse hade skaffat gummistölar till i form av fingrar från diskhandskar. Detta för att rädda tassarna när den sökte vid bränder....

De har mycket mellan öronen, på gott och ont, och är mycket energiska.
 
Jag har två phalénetikar. Tuffaste brudarna som finns :D

Det är verkligen en stor hund i liten förpackning. Passar till det mesta och tycker att allt med fart och fläkt är dökul.

Vi pysslar bla med agility, lydnad och bruks. Raserna passar verkligen till allt :D
 
Jag har ingen men min bästa kompis har en blandras utav dessa två. Vet inte om du är intresserad men om du vill kan jag berätta mera..

Det funkar inte! Antingen så är det en phaléne med hängande öron. Eller så är det en papillion med stående öron.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 177
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det. Nu såg jag en bild på en hund som...
Svar
17
· Visningar
2 339
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 752
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp