photoshop elements

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare mermaid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 101
M

mermaid

Jag funderar på att köpa ps elements och undrar om det är nån här som har det och kan berätta om det är bra eller inte? Jag är väl något av en bildredigeringsamatör som mest använder mig av funktioner som beskrivs i ps-guiderna hos moderskeppet.se, om det säger er nånting? Typ highkey-effekt, highpass, jobbar med kontraster och lager som smälts ihop med varandra etc. :p Finns alla dessa funktionerna? Vad är det liksom som inte finns i elements men som finns i de andra, mer avancerade photoshopversionerna?

Jag tänkte att jag skulle ladda ner trial-versionen för att se själv men av någon anledning funkar det inte att ladda ner det är därför jag är tvungen att fråga er. :)

Sv: photoshop elements

Det du nämner går utan problem att åstadkomma i Photoshop Elements (PSE). Men man kan inte alltid följa moderskeppets guider till punkt och pricka, eftersom man ofta gör på lite annat sätt för att nå samma mål. PSE är dock mer intuitivt och inte så fullknökat med funktioner, så är man inte van går det snabbare att lära sig arbeta effektivt i PSE än PS. Generellt skulle man kunna säga att PSE är att rekommendera om man bara är vanlig hobbyanvändare. Dels för att de allra, allra flesta får alla sina behov täckta av PSE, men också för att det är så himla mycket billigare. PSE går på nån tusing, PS typ åtta lakan. Så antingen får man vara bildredigeringsfanatiker på hobbynivå eller tjäna pengar på sitt PS för att man ska tycka att PS är värt pengarna... ;) Om man inte är student så klart, för då kan man få PS betydligt billigare, och då skulle jag alla gånger rekommendera PS framför PSE.

Men sen finns ju även gratisalternativ som Gimp och Paint.NET som inte är fy skam. De klarar de funktioner du räknar upp och kan absolut vara värda att prova lite först innan man lägger ut några tusenlappar alls på programvara... :)

Ps. Anledningen till att du inte kan installera en trial av PSE beror gissningsvis på att du haft någon annan photoshopversion installerad tidigare. Det brukar vara lite grinigt att försöka sig på att installera trial-versioner då.

Tack så mkt för svaret!

Måste kolla upp studentpriset för ps, är ju student så... å andra sidan en extremt fattig sådan, t.o.m pse är dyrt för mig. Har försökt mig på gimp nu ett litet tag men blir så fruktanstvärt frustrerad att jag helst vill kasta ut datorn genom fönstret. Det är vissa grejer som jag helt enkelt inte klarar av att fundera ut på gimp, det är för klumpigt för mig på nåt vis. :p

Stämmer nog det där med att ladda ner trial-versionen. Jag har ju laddat ner en annan trial innan så...

Råkar du veta vilken version av pse som är värd att investera i? Verkar som det finns så många... 2,4,7... lite förvirrande. :) (känner mig som en jobbig nybörjare)

PSE är en enklare version av PS, gjord för de som precis som du inte använder alla funktioner PS erbjuder.
Har för mig att man får upp till 80% studentrabatt på alla Adobes produkter.
Ang. version så om den senaste är för dyr brukar det inte vara så stor skillnad på versionen innan.
Har ingen koll på PSEs versioner men om vi säger att senaste är PSE 4, så borde nog 3an och kanske tom 2an funka bra.

Råkar du veta vilken version av pse som är värd att investera i? Verkar som det finns så många... 2,4,7... lite förvirrande. :) (känner mig som en jobbig nybörjare)

PSE 8 är den senaste versionen. Hade jag köpt PSE hade jag absolut köpt den senaste. Men om du hittar en tidigare version till ett kraftigt reducerat pris kan du kika på den här kartan och se om de extra funktioner som tillkommit i de senaste versionerna är något du kan vara utan. Det brukar komma en ny version ungefär varje år, och åttan kom ut nu i September.

Med studentrabatt får du köpa Photoshop Extended CS4 Student Edition för ca 1400kr. Det kostar 11836 utan studentrabatt, så man sparar ju en del pengar på att vara student i det fallet...

tack för era svar! har kikat på ps extenden cs4 student edition och det lutar åt den! ja, tänka sig vad bra det är att vara student helt plötsligt!

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Photoshop Elements 7 på svenska till min gamla stationära PC som håller på att braka ihop. Den datorn används i dagsläget enbart...
Svar
12
· Visningar
1 177
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Hade på min förra dator en äldre version av photoshop och gjorde då några stamtavlor, använde du som grund en stor bild och tonade helt...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: ricca
·
C
IT & mobiler Sitter vid min mammas dator, internet har inte fungerat på månader, nu har jag fått igång det (tillfälligt, mycket strul, går inte att... 2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Ragatan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka