Piercingar

Sv: Piercingar

okey, tack för svaren. va inne hos en piercare igår. så nu bokade jag tid till nästa tisdag (3 agusti):banana: så nu måste jag göra de... gah va jag e nervööööss!!

förresten någon som vet något bra rengörings medel till tungan? och sen har jag även slagit emot min piercing i naveln så den är inte så fin nu. och jag har använt klorhexidin (stavning) och de funkar inte så bra.. någon som vet nått bra?? :laugh:

okey, tack för svaren. va inne hos en piercare igår. så nu bokade jag tid till nästa tisdag (3 agusti):banana: så nu måste jag göra de... gah va jag e nervööööss!!

förresten någon som vet något bra rengörings medel till tungan? och sen har jag även slagit emot min piercing i naveln så den är inte så fin nu. och jag har använt klorhexidin (stavning) och de funkar inte så bra.. någon som vet nått bra?? :laugh:

Är det en seriös studio så kommer du få eftervård. Har du ring i naveln så byt till stav. Se till att inte röra eller låta det skava så mycket, se till att piercingen kan andas.

fråga din piercare, men jag fick bara rådet att rengöra tungpiercingen med munskölj(utblandat hälften vatten så det inte blir för starkt) och typ skölja munnen med vatten efter rökning, måltid... annars inget annat.

fråga din piercare, men jag fick bara rådet att rengöra tungpiercingen med munskölj(utblandat hälften vatten så det inte blir för starkt) och typ skölja munnen med vatten efter rökning, måltid... annars inget annat.

Ja, men egentligen ska ju eftervård ingå i piercingen alt. att de ger förslag på vad som är bäst att skölja med. (man ska ju inte behöva fråga ;))
Undvik dock skaldjur, tobak, kryddstark mat.

Ja, men egentligen ska ju eftervård ingå i piercingen alt. att de ger förslag på vad som är bäst att skölja med. (man ska ju inte behöva fråga ;))
Undvik dock skaldjur, tobak, kryddstark mat.
det tycker inte jag heller man borde, men om hon känner sig osäker och piercaren inte säger något så ska hon ju fråga, men jag har aldrig varit med om att de inte säger något.^^
och det ang. tobak(rökning) så har jag alltid hört att det enda det gör är att rökningen sätter ner imunförsvaret lite, men annars är det inga problem, och om du är rökare och gör uppehåll just under piercingens läketid så spelar det ingen roll. bästa resultat är i så fall att man slutar helt minst 2 månader innan man tar piercingen och inte röker någon under läkningstiden.

Just när det gäller tungpiercing kan jag tänka mig att det är den oläkta piercingens direktkontakt med röken som är problemet. Teorin baseras på att min tungpiercing var den enda som fick "max fem cigaretter om dagen, inget snus" med bland skötselråden. Inför mina andra piercingar (öron, navel, bröstvårtor, genital) nämndes inte rökning alls, utan bara den vanliga grejen med tvätt, alkoholuppehåll, kompress i smutsmiljöer, badhusstopp, zink-/vitamintillskott och sånt.

Just när det gäller tungpiercing kan jag tänka mig att det är den oläkta piercingens direktkontakt med röken som är problemet. Teorin baseras på att min tungpiercing var den enda som fick "max fem cigaretter om dagen, inget snus" med bland skötselråden. Inför mina andra piercingar (öron, navel, bröstvårtor, genital) nämndes inte rökning alls, utan bara den vanliga grejen med tvätt, alkoholuppehåll, kompress i smutsmiljöer, badhusstopp, zink-/vitamintillskott och sånt.

enligt han som pircade mig i tungan förra veckan skulle röken inte vara några problem för en tungpiercing, det enda rökningen orsakade var just det med något nedsatt immunförsvar. (2 andra kompisar som piercat sig i örebro resp. malmö fick samma förklaring. jag var på en studio i jkpg. alltså samma info från 3 helt olika ställen.) alcohol och zink-/vitamintillskott har jag aldrig hört något om heller...

enligt han som pircade mig i tungan förra veckan skulle röken inte vara några problem för en tungpiercing, det enda rökningen orsakade var just det med något nedsatt immunförsvar. (2 andra kompisar som piercat sig i örebro resp. malmö fick samma förklaring. jag var på en studio i jkpg. alltså samma info från 3 helt olika ställen.) alcohol och zink-/vitamintillskott har jag aldrig hört något om heller...

Det är väl i och för sig inte så konstigt om skötselråden varierar, men då får vi väl försöka bena ut vilka som är bäst att använda. Jag tänker så här:

- I största allmänhet känns det bättre att ta det säkra före det osäkra och följa de mest noggranna råden.

- East Street (som "mina" skötselråd kommer ifrån) har inget att tjäna på att komma med en massa onödiga tips, eftersom de inte själva säljer zink-/vitamintillskott eller liknande.

- Det verkar inte helt orimligt att tobaksrök, som irriterade halsen innan jag vant mig och ögonen även efter att jag rökt en tid, skulle kunna irritera ett öppet sår.

- Även om det vore bättre att inte röka alls eller att sluta två månader innan piercingen och börja igen efter att den läkt, så föreställer jag mig att det vore bättre även för immunförsvaret att göra en paus/trappa ned än att röka ett paket om dagen rakt igenom läkningsprocessen.

Här är en länk till deras skötselråd, titta gärna! :) http://www.eaststreettattoo.se/piercing/aftercare.html

Jag har haft i både vänster och höger ögonbryn, haft i båda brösten, haft i naveln, haft mellan tummen och pekfingret.Nu har jag dock bara i tungan, men har planer på att ta 1-2 till i tungan :D

(vill bara klarlägga att jag inte "hackar" eller något sånt på dig, bara att jag inte direkt hört detta innan.^^)
det med zink-/vitamintillskott är säkert bra, har som sagt inte hört någon nänma det innan, varken av vänner eller på internet.
och det med tobaksrök tänkte jag med som dig först, men eftersom "alla" sagt till mig och det jag har hört, och har även kompisar som röker och har tungpiercing och rökte under läketiden men inte haft problem för det, så tror jag dem. och hittills har jag iaf inte märkt av någon irritation eller så. men sedan är min ekonomi rätt kass i övrigt just nu så jag kan inte påstå att jag röker mycket nu, försöker hålla mig till så få cigg om dagen som möjligt, så piercingen har nu även medfört att jag skippar det där extra ciggen och tänker att det är bara bra för både ekonomin och för den med, haha...xD men röken i sig är ju inget som skapar infektioner eller så, men sedan är det mycket möjligt att det är som du säger att det kan irritera men och det kan göra så läkningen tar lite längre tid och infektion m.m lättare uppstår, om du förstår hur jag tänker.xD

här var det jag piercade mig iaf, hittar dock inga sköttselråd på deras sida, hade varit lite kul om man kunnat gämföra lite.^^
http://www.rustyirons.se/

btw, har tänkt lite och de som har tungpiercing får gärna svara...
hur lång tid tog det för eran att läka?
när kunde du byta till annan stav?
och vilken storlek/längd har ni på era smycken?
och när ni bytte smycke, var det svårt att byta, var det krångligt eller så, haha...?
tack för svar.:)

Det tog väl några veckor. Bytte till annan stav efter två veckor, inte bytt till kortare efter det även om jag skulle kunna. Har nog 14 mm nu tror jag, skulle nog kunna gå ner till iaf 12 mm men orkar inte. (Och jag har alltså haft närmare sex år på mig :rofl: ) Kulorna minns jag inte men har kanske 4-5 mm på undersidan och 3 mm på ovansidan. Tjockleken är 1,6 mm.
Första bytet gjordes på studion. Därefter har jag bytt själv. De enda problem jag har haft är pga mina långa naglar, alltså att sätta dit den nya kulan. I övrigt är det lugnt.

okej, bara undrade lite.^^
jag tog min i tungan förra fredagen, en vecka sedan, men känner nu att jag skulle kunna byta till kortare stav för den jag har i nu känns så lång iom att tungan är väldigt lite(inget?) svullen, men är det dumt att byta efter bara en veckas tid? och jag är lite orolig för vad fan jag gör om jag nu står där och ska byta men inte hittar hålet, ser ju jättesvårt ut,(misstolkninga inte) haha...xD är det så svårt som det ser ut att vara?xD

okej, bara undrade lite.^^
jag tog min i tungan förra fredagen, en vecka sedan, men känner nu att jag skulle kunna byta till kortare stav för den jag har i nu känns så lång iom att tungan är väldigt lite(inget?) svullen, men är det dumt att byta efter bara en veckas tid? och jag är lite orolig för vad fan jag gör om jag nu står där och ska byta men inte hittar hålet, ser ju jättesvårt ut,(misstolkninga inte) haha...xD är det så svårt som det ser ut att vara?xD

Vänta hellre i 1 vecka till innan du rör den, så du verkligen är säker på att det är mer läkt! Iom att du är osäker på om tungan inte är helt läkt så är det bland det dummaste man kan göra, förvärrar bara svullnaden, och i slutändan kan det gå helt åt fanders vilket resulterar i att du måste ta bort den helt och hållet!

Nu minns jag inte hur det såg ut när hålet var nytaget men när jag haft ur min stav på senare tid så var det inga problem att byta, bara trycka staven mot det stället som det ser ut att vara på så går den i.
Jag gick till piercingstället när jag bytte i tungan första gången.

Nu har mina piercings varit ur i över ett år men hålen är fortfarande fullt synliga!

Nu minns jag inte hur det såg ut när hålet var nytaget men när jag haft ur min stav på senare tid så var det inga problem att byta, bara trycka staven mot det stället som det ser ut att vara på så går den i.
Jag gick till piercingstället när jag bytte i tungan första gången.

Nu har mina piercings varit ur i över ett år men hålen är fortfarande fullt synliga!

Men man ska ju ändå helst inte byta mitt under en läkningsperiod ;)
Eller missuppfattade jag dig lite?

Senast ändrad:

Vänta hellre i 1 vecka till innan du rör den, så du verkligen är säker på att det är mer läkt! Iom att du är osäker på om tungan inte är helt läkt så är det bland det dummaste man kan göra, förvärrar bara svullnaden, och i slutändan kan det gå helt åt fanders vilket resulterar i att du måste ta bort den helt och hållet!

jo, har tänkt precis så med. men nu är den typ i vägen känns det som, speciellt när jag äter, den är för lång. men aja, får väll stå ut en vecka till iaf.^^

jo, har tänkt precis så med. men nu är den typ i vägen känns det som, speciellt när jag äter, den är för lång. men aja, får väll stå ut en vecka till iaf.^^

Tro mig, ville också byta så fort den var läkt p.g.a den kändes ivägen! Du vänjer dig och kan hålla ut i 1 vecka till ;)
Jag är avis på din läkning f.ö :mad:

haha, okej, litar på dig.;)
jasså, hade du lång läktid eller?

Min tunga var översvullen de 3 första dagarna, kändes som om jag hade dubbel halsfluss typ! Förvisso kunde jag äta (fast mat) redan på den femte dagen så jag ska väl inte klaga :p
Skulle jag dock veta innan att venom har bland den värsta läkningsperioden så skulle jag inte gjort den! :eek:
Grät vid varenda ord jag var tvungen o säga typ :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Inspirerad av diskussionen i vad gör vi. Det här med människovärde är en intressant diskussion. Vad är människovärde? Är vi olika värda... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 588
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka