Pigg/het häst, bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 779
Sv: Pigg/het häst, bett??

min gamla häst kunde göra så förut, då brukade jag driva på honom mer och sen ta tillbaka honom och berömma för att han lyssnade
sen när han saktat av så gjorde jag en ny fattning för galopp och tog tillbaka honom innan han hann göra något igen
då lärde han sig att lyssna på mig, eftersom han gillar beröm
han fick galoppera fort ganska ofta emellanåt också, men det var endast när _jag_ bad honom om det som han fick göra det längre sträckor. det var mest för att han inte skulle tycka att det blev för tråkigt (han är lättuttråkad och det måste hända saker hela tiden för att han inte ska bråka, så massa övergångar hela tiden, samlingar, ökningar och sånt försökte jag lägga in, red honom alltid i skogen eftersom jag inte hade tillgång till bana).
han har gått på vanligt tränsbett varje gång jag ridit, förutom en gång då jag provade med ett pessoa (hade glömt bettet hemma) men det gick inte bra för jag vågade knappt ta i tyglarna alls :p

Bison skrev:
Rider min buspojke på Jaktkandar när vi ska rida lite fortare och på hoppträningen, han trivs jättebra, lyssnar på små tygltag utan att krulla ihop sig eller bråka med huvudet vilket han gör på pessoa och pelham. Han är kollad i muynnen av Torbjörn i Söderköping och är helt okej i munnen :)

oki, hur fäster man tyglarna i ett jaktkandar??

ciliegia skrev:
min gamla häst kunde göra så förut, då brukade jag driva på honom mer och sen ta tillbaka honom och berömma för att han lyssnade
sen när han saktat av så gjorde jag en ny fattning för galopp och tog tillbaka honom innan han hann göra något igen
då lärde han sig att lyssna på mig, eftersom han gillar beröm
han fick galoppera fort ganska ofta emellanåt också, men det var endast när _jag_ bad honom om det som han fick göra det längre sträckor. det var mest för att han inte skulle tycka att det blev för tråkigt (han är lättuttråkad och det måste hända saker hela tiden för att han inte ska bråka, så massa övergångar hela tiden, samlingar, ökningar och sånt försökte jag lägga in, red honom alltid i skogen eftersom jag inte hade tillgång till bana).
han har gått på vanligt tränsbett varje gång jag ridit, förutom en gång då jag provade med ett pessoa (hade glömt bettet hemma) men det gick inte bra för jag vågade knappt ta i tyglarna alls :p

Det är oftast när vi har sprungit fort och sen när jag saktat av och så vill han springa fort sen igen och när jag säger nej till honom då som han blir tjurig och börjar hålla på. Vill ju inte driva på honom då för då får han ju springa precis som han vill.
Sen så är det så att när vi rider ut med andra så brukar jag bara låta honom trava...för han har sånna jäkla steg att när vi travar så kan vi trava ifrån våran medridare. Dom kan alltså galoppera bakom oss. Och tar jag galopp på honom går det ännu snabbare då vi inte har nån kort galopp änn.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 178
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 574
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 152
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka