Piggare av mer protein?

Bukefalos 30 år!

Alexandra_W

Trådstartare
Av olika anledningar har jag senaste veckorna druckit ganska mycket propud milkshake, dvs mejeriprodukt med extra protein. Intaget har varit cirka 60 gram protein från det. Jag väger 60 kilo så bara milkshakesen har ju varit mer än mitt behov enligt Livsmedelsverket

I övrigt har jag ätit som vanligt, dvs frukost (2 mackor), lagad mat 1 eller 2 gånger (och mackor eller yoghurt och musli eller gröt det andra målet om bara lagad mat en gång)

Jag har postcovid i botten och är sjukskriven deltid för det sedan länge. Måste sova på em för att orka.

Men nu när jag druckit det där extra proteinet så jag blir lika trött lika fort - men perioden jag är vaken känner jag mig mycket piggare!

Jag provade inte dricka någon proteinshake ett par dagar och blev direkt tröttare. Började igen och piggare.

Är det rimligt att få den här effekten och är det farligt eller ofarligt egentligen att ligga på "för mycket" protein?

Rekommenderad mängd protein brukar vara 1-2g/ kg önskvärd kroppsvikt, iaf enligt träningssidor. Tror inte att du kommer upp i någon skadlig mängd. Kaninsvält förekommer men det ska till mer extrema dieter för det. Mår du bättre av det så verkar det fungera.

Rekommenderad mängd protein brukar vara 1-2g/ kg önskvärd kroppsvikt, iaf enligt träningssidor. Tror inte att du kommer upp i någon skadlig mängd. Kaninsvält förekommer men det ska till mer extrema dieter för det. Mår du bättre av det så verkar det fungera.
Jag försökte googla och på flera ställen stod det att över 1.6 ge/kg gav inget ytterligare positivt resultat bara negativt. Samtidigt tänker jag att ganska många människor oavsiktligt borde ligga över vad Livsmedelsverket tycker osv. Räcker ju att vara förtjust i kött till exempel?

Jag försökte googla och på flera ställen stod det att över 1.6 ge/kg gav inget ytterligare positivt resultat bara negativt. Samtidigt tänker jag att ganska många människor oavsiktligt borde ligga över vad Livsmedelsverket tycker osv. Räcker ju att vara förtjust i kött till exempel?
Mycket möjligt, ser inte varför en extrem mängd protein skulle vara fördelaktigt. Men kommer du upp i 1.6 g/kg? Sen finns det ju variationer, människor är olika, du kanske inte fungerar bra på de vanliga tabellerna.

Äter du regelbundet mellanmål annars också? TTvanliga mål mat. När du inte dricker dem, äter du motsvarande mängd energi i form av mellis?
Nej äter sällan mellanmål. Men har inte haft shakesen som mellanmål heller utan mer "efterrätt". Dvs efter lunch har jag tagit en shake osv.

Så skillnaden i intag med och utan är nog mest att jag blir mer mätt på shakesen och äter inte godis och så då. Men mängden mat osv i övrigt är lika i grunden. Men shakesen har so far varit "ovanpå". Så energiintaget har varit ökat (det blir ju knas på sikt såklart, jag behöver INTE gå upp i vikt, tvärtom)

Provade en dag ersätta frukost med shake. Var mätt mycket längre än med vanlig frukost. Provade även en annan dag ersätta middag - samma där, mätt mycket längre än vanlig middag.

Så, gott, jag blir piggare och mätt längre - det måste finnas en hake? 😅 (Förutom den uppenbara då - kostnaden)

Mycket möjligt, ser inte varför en extrem mängd protein skulle vara fördelaktigt. Men kommer du upp i 1.6 g/kg? Sen finns det ju variationer, människor är olika, du kanske inte fungerar bra på de vanliga tabellerna.
Jag vet inte, jag måste nog logga maten för att se det. Skulle dock helst inte vilja se kalorier när jag loggar så har dragit mig för det. Men får göra det!

Hm, jag har blivit rekommenderad mer än så eftersom 1) tränar mycket och 2) kvinna i klimakterieålder så att jag lätt tappar muskelmassa. Mår du bra av att äta som du gör så kör på bara känner jag :)

Äta regelbundet är A och O. Jag äter mycket mer protein nu med coachhjälp. För mycket protein är inte på något sätt skadligt såvida du inte har problem med dina njurar!
Det har jag inte. Men jag äter tyvärr medicin som är rätt elaka på njurarna så behöver kanske inte addera än mer onödig belastning

Har du problem med det så gör det inte. Du verkar inte vara i någon risk för skadligt mycket protein. Jag har haft hyfsad koll och skulle påstå att det svårt att komma upp i någon extrem mängd :)
Ah, toppen. Antagligen skulle det gå bra att logga, men jag försöker undvika sånt som kan väcka det gamla anorexispöket.

Kan säkert be särbon logga och kolla åt mig om jag blir orolig kom jag på. Jag kan ju bara skicka vad jag ätit så kan han logga!

Kaninsvält?

Jag mår klart bättre om jag äter 1,5-2 g protein per kilo kroppsvikt. Kroppen känns piggare, jag får bättre återhämtning efter träning, jag orkar mer även mentalt. Inom de gränserna är det inte heller tal om någon ökad belastning på kroppen.

Tyvärr tycker jag att det är väldigt svårt att få till mer än 0,8 g med en kosthållning jag kan upprätthålla i längden. :down:

Den gräns som finns kring 0,8 g/kg är nivån där lägre än så blir ett problem i längden, och är inte på något sätt en optimal nivå för alla personer.

Det har jag inte. Men jag äter tyvärr medicin som är rätt elaka på njurarna så behöver kanske inte addera än mer onödig belastning

Om du tar sådan medicin antar jag att du lämnar prover regelbundet (jag gör det, mina mediciner KAN slå på njurar/lever)? Då syns det ju om det är någon påverkan, dvs du får veta det tidigt och kan justera kosten.

Jag har haft levervarning några gånger. Det var dels pga ett kosttillskott med örter som jag då slutade ta ocg dels när jag varit sjuk precis innan provtagningen, det kunde tydligen också ge förhöjda värden.

Jag mår klart bättre om jag äter 1,5-2 g protein per kilo kroppsvikt. Kroppen känns piggare, jag får bättre återhämtning efter träning, jag orkar mer även mentalt. Inom de gränserna är det inte heller tal om någon ökad belastning på kroppen.

Tyvärr tycker jag att det är väldigt svårt att få till mer än 0,8 g med en kosthållning jag kan upprätthålla i längden. :down:

Den gräns som finns kring 0,8 g/kg är nivån där lägre än så blir ett problem i längden, och är inte på något sätt en optimal nivå för alla personer.

Intressant, jag vet att mitt proteinintag halkat ner de senaste åren. Jag är i klimakteriet och är mer eller mindre konstant trött så jag ska försöka få i mig mer och se om det ger effekt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka