Pimp your kontor!

moiran

Trådstartare
Eftersom det anställs en hel del i mitt företag just nu så får jag snart en rumskompis på mitt kontorsrum. Helt ok, men även om jag inte har något emot personen vill jag ha en skärmvägg mellan borden (vi kommer sitta ansikte mot ansikte så att säga) så att eremiten i mig känner att jag sitter tillräckligt mycket ifred när jag jobbar - jag hatar att känna mig iakttagen. Det får jag. Men jag är såklart ändå inte riktigt nöjd. Jag skulle vilja att skärmen var 10 cm högre. Sen är den är grön-gul-spräcklig, och inte på ett charmigt vis...

Så har nån pimpat sin skärmvägg på nåt snyggt sätt och vill dela med sig av tips och tricks? Jag har ett hörnskrivbord med typ 2 m skrivbord på vardera sidan böjen, så det finns utrymme för kreativitet! :)

Idéer på hur man får väggen att kännas lite högre utan att det ser ut som att jag hatar min kollega? Ett plastträd..? :p

Och mest klurigt idag; Om någon av oss skaffar höj och sänkbart skrivbord, hur får man till det med skärmarna då? Om jag hatar att känna mig iakttagen misstänker jag starkt att jag skulle bli ännu mer frustrerad av att ha någon som "tittar" ned på mig hela dagen. :D

Har ni andra pimp-tips är de också välkomna. Jag har ärligt talat rätt tråkigt runt mig förutom allt kaos som tenderar att hamna här... :cautious:
 
Sv: Pimp your kontor!

Det finns skärmar som man sätter fast på skrivbordet, så hänger de med när de höjs eller sänks. Men då måste man antingen ha dubbla eller bara ha på den som står upp mest.
 
Sv: Pimp your kontor!

Går det inte att måla eller tapetsera på den fula skärmväggen?

En rulle tapet och lite klister är ju inte dyrt :)
 
Sv: Pimp your kontor!

Går det inte att måla eller tapetsera på den fula skärmväggen?

En rulle tapet och lite klister är ju inte dyrt :)

Det är tyg på den. Inte med paneler så där som det är på dyrare modeller, utan det är snarare modell tygfodral trätt på en spånskiva. Går inte tapetsera/måla, och det ser svårt ut att kunna klä om den genom att sätta dit tyg. Men det borde ju kunna gå att få till på något sätt för att dölja eländet... :D
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag tror snarare att häfta på ett tyg i din smak. Höjden har jag inga bra ideer på.
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag sitter likadant, har en kille mitt emot mig med en skärm emellan. Jag brukar stå upp ganska ofta, han står aldrig. Dock följer ju datorskärmen med skrivbordet upp när jag höjer skrivbordet, så jag ser honom aldrig ändå om jag inte verkligen anstränger mig och "tittar fram" bakom skärmen. Så det där att man känner sig tittad på tror jag inte är något problem, vi ser inte alls varandra.

På min skärm sitter viktiga papper och telefonnummer, lite som en anslagstavla. Och ett vinnardiplom från när jobbet var på Utmaningarnas Hus :D :angel:
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag hatar skärmarna. :devil:
Vi flyttade ut jätteskärmen från mitt förra kontor, just för att vi skulle kunna se och prata med varandra bättre, det var så mörkt och otrevligt med skärmen.

Nu har jag bytt kontor och sitter i ett litet landskap, vi är 5-6 personer som har varsitt skrivbord. Det är fantastiskt! :love:
Jag har en liten låg skärm som sitter fast i skrivbordet, det följer alltså med när jag höjer och sänker, den har jag pyntat med roliga grejer från pinterest och vykort från Lagerhaus. På skrivbordet står alltid några läppglans, hörlurar, godisskål, speldosa och en massa papper och mappar.
 
Sv: Pimp your kontor!

Det finns ju höga modeller av skärmvägg, rejäla skärmväggar som går helt ner i golvet och väldigt högt upp.

Den skärmväggen vi har på jobbet är av sådan modell hög, rejäl pjäs. Inget rangel/tingeltangel till skärmvägg.

Vi använder också våran skärmvägg som anslagstavla.

Det är skönt att ha sitt "eget krypin" när man jobbar.:)
 
Sv: Pimp your kontor!

Usch stackare, jag förstår dig att du inte vill ha granne på samma rum. Jag gillar alla mina arbetskamrater men jag skulle inte vilja ha dem på mitt rum. Jag behöver sitta helt i fred och välja min egen musik o ibland prata med mig själv om saker inte fungerar som jag tycker att de ska göra.

Hur du ska pimpa din "bur-vägg" det har jag nog inte några jättebra tips på, men jag har ju klart föredragit blommor på bordet och fina bilder på väggen.

Men skulle du inte kunna byta rum med någon annan som kan tänka sig o dela med en ny människa så får du vara ensam lite till?
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag har alltid haft någon fin bild eller lite prydnadsgrejer på en del av skärmväggen och resten har använts som anslagstavla.

Just nu sitter vi 3 personer i ett litet kontor utan några skärmväggar alls, rummet är för litet för att det ska funka. Det fungerar bättre än vad jag trodde från början även om det blir lite trångt om någon av oss har mer än en besökare.
För lite avskildhet sitter vi så vi inte ser varandras skärmar och löser musikfrågan med hörlurar, vilket funkar utmärkt.

Men jag saknar min anslagstavla ;)
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag sitter likadant, har en kille mitt emot mig med en skärm emellan. Jag brukar stå upp ganska ofta, han står aldrig. Dock följer ju datorskärmen med skrivbordet upp när jag höjer skrivbordet, så jag ser honom aldrig ändå om jag inte verkligen anstränger mig och "tittar fram" bakom skärmen. Så det där att man känner sig tittad på tror jag inte är något problem, vi ser inte alls varandra.

På min skärm sitter viktiga papper och telefonnummer, lite som en anslagstavla. Och ett vinnardiplom från när jobbet var på Utmaningarnas Hus :D :angel:

Ah, skönt att det funkar! Ingen av oss har höj-/sänkbart än, men jag får se vilka råd arbetsterapeuten har till mig när jag fått en dejt med henne. :)

Jag har en liten skärmvägg i mitt eget rum redan nu som jag har som anslagstavla. Den nya är utan tvekan en budgetmodell, så jag ska se om det går sätta fast något på den med mindre än att ta fram häftpistolen... Men häftar jag ändå dit tyg kan jag ju dra dit en skiva kork under.

...och på min anslagstavla sitter kontaktlistor, ett felkodsindex och ett par nördiga nördskämt... :o Kanske kan hitta på något lite roligare att hänga upp också. :)
 
Sv: Pimp your kontor!

Jag hatar skärmarna. :devil:
Vi flyttade ut jätteskärmen från mitt förra kontor, just för att vi skulle kunna se och prata med varandra bättre, det var så mörkt och otrevligt med skärmen.

Nu har jag bytt kontor och sitter i ett litet landskap, vi är 5-6 personer som har varsitt skrivbord. Det är fantastiskt! :love:
Jag har en liten låg skärm som sitter fast i skrivbordet, det följer alltså med när jag höjer och sänker, den har jag pyntat med roliga grejer från pinterest och vykort från Lagerhaus. På skrivbordet står alltid några läppglans, hörlurar, godisskål, speldosa och en massa papper och mappar.

Tur att det inte är du och jag som ska flytta ihop!! :D

Jag hatar verkligen att sitta i kontorslandskap. En sådan placering är utan tvekan grund till att jag säger upp mig! Jag vantrivs alldeles väldigt bara av när folk kan gå bakom mig när jag jobbar. Jag har inget att dölja, men tycker inte om känslan av att någon kan smyga på mig bakifrån! :crazy:

Ett par schyssta hörlurar har jag skrivit upp på listan. Godisskål... hm... har inte den disciplinen är jag rädd, utan skulle behöva fylla på den varje dag. I alla fall om jag lade i godis som jag verkligen gillar... Och papper.... check. Massor av papper har jag. Överallt. Alltid. Trots att jag anser att jag städar och rensar nästan jämt. :/
 
Sv: Pimp your kontor!

Det finns ju höga modeller av skärmvägg, rejäla skärmväggar som går helt ner i golvet och väldigt högt upp.

Den skärmväggen vi har på jobbet är av sådan modell hög, rejäl pjäs. Inget rangel/tingeltangel till skärmvägg.

Vi använder också våran skärmvägg som anslagstavla.

Det är skönt att ha sitt "eget krypin" när man jobbar.:)

Mmm, men det är just de här (fula och låga) skärmväggarna arbetsgivaren erbjuder. Så jag tänkte se om det gick göra något med/åt/mot dem för att bättre uppfylla mina önskemål! Stabilare skärmväggar har jag redan föreslagit... :p
 
Sv: Pimp your kontor!

Usch stackare, jag förstår dig att du inte vill ha granne på samma rum. Jag gillar alla mina arbetskamrater men jag skulle inte vilja ha dem på mitt rum. Jag behöver sitta helt i fred och välja min egen musik o ibland prata med mig själv om saker inte fungerar som jag tycker att de ska göra.

Hur du ska pimpa din "bur-vägg" det har jag nog inte några jättebra tips på, men jag har ju klart föredragit blommor på bordet och fina bilder på väggen.

Men skulle du inte kunna byta rum med någon annan som kan tänka sig o dela med en ny människa så får du vara ensam lite till?

Äsch, det gör mig inte jättemycket att få rumskompis. Men vi jobbar med helt olika saker, så det blir ju inget samarbete direkt utan vi kommer bara råka sitta i samma rum. Med noise cancelling - hörlurar och skärmvägg så att jag inte ser min stackars rumskamrat om jag (eller denne) inte aktivt vill det så tror jag att jag mentalt ändå sitter i "mitt eget rum" och jobbar. Det fungerar t.ex. bra på tåg.

Prata med mig själv (eller sakerna jag pysslar med) är inget man kan komma undan någon längre period som man vistas i mitt umgänge. Är det ett problem får det nog lov att bli rumsbyte för någondera av oss, för det är en ren reflex och som uppenbarligen gör det lättare för mig att tänka/överblicka/uppfostra saker. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp