Pimpa mina nudlar!

Ja men exakt! Jag brukar frysa in färska örter också, typ basilika och koriander tex. om det blir över!
Finns ingen anledning heller egentligen (tycker jag då) att hålla på med halv/helfabrikat när det gäller färdiga såser/blandningar heller då det går så snabbt och lätt att göra eget!

Långkok är ju ofta också billigt och går utmärkt att frysa i portionsstorlekar för att sedan snabbt göra typ couscous eller ris eller vad som på sidan av.

Mitt liv har ändrats ganska drastiskt de senaste åren och matlagning har varit en stor del av mitt liv - idag är det inte det och jag har heller inte tid med det. Har jättesvårt för att äta frysmat, men kan tänka mig just småpåsar infrysta som tillägg till annat enkelt, billigt och lättlagat och som tinar på vägen till liksom.
 
Rostbiff från påläggsdisken. Nötter. Riven ingefära. Hoisinsås eller annan asiatisk sås du gillar. Morötter. Salladslök.
 
Ja men exakt! Jag brukar frysa in färska örter också, typ basilika och koriander tex. om det blir över!
Finns ingen anledning heller egentligen (tycker jag då) att hålla på med halv/helfabrikat när det gäller färdiga såser/blandningar heller då det går så snabbt och lätt att göra eget!

Långkok är ju ofta också billigt och går utmärkt att frysa i portionsstorlekar för att sedan snabbt göra typ couscous eller ris eller vad som på sidan av.
Jag ÄLSKAR de färska örterna som går att köpa i frysdisken. Inget hackande, slipper köpa en hel kruka, inget spill. Finns ju också chili, ingefära osv. Så sjukt smidigt.
 
Fungerar den hackade vitlöken till å göra vitlösmbröd med? Den lata varianten.
Om menar den frysta varianten så har jag ingen aning, har inte ens funderat på att köpa sån, men däremot finns santa marias vitlökspasta på tub, något jag använde hela heta sommaren när jag hade +33'C i mitt kök och vitlöksbröd var det mest uthärdliga av lagad mat jag kunde komma på - typ smeta på generöst med olivolja, vitlökspastan och persilja och flingsalt - voila - 3 minuter i varmluftsugn på grill och klart.
 
Om menar den frysta varianten så har jag ingen aning, har inte ens funderat på att köpa sån, men däremot finns santa marias vitlökspasta på tub, något jag använde hela heta sommaren när jag hade +33'C i mitt kök och vitlöksbröd var det mest uthärdliga av lagad mat jag kunde komma på - typ smeta på generöst med olivolja, vitlökspastan och persilja och flingsalt - voila - 3 minuter i varmluftsugn på grill och klart.
Den ska jag prova om detta inte är tillfredsställande. Älskar buke aldrig ens vetat om att det finns vitlöspasta.
 
Finns även ingefära, basilika och något mer på tub. Ingefära från tub brukar jag använda när jag gör smoothie, slippa riva och skala på morgonkvisten :)
Kanske ska testa det i stället för pulvret i matlagning. Just ingefäran tycker jag är dryg att krydda med i pulverform.
 
Salladskyckling, finns färdiglagad fryst att köpa eller färsk i salladsbaren. Crabsticks. Edamamebönor. Bönskott. Minipaprika. Konserverad krabba. Chili flakes. Stekt kryddig kycklingfärs, kan frysas i småportioner. Fint skivad purjolök eller salladslök.
 
När jag åt mycket nudlar förr så hade jag alltid i saltade nötter (köpte i naturgodishyllan, billigare kilopris än om man köper dem som "bara nötter") och grönsaker också. Då köpte jag frysta grönsaksmixar och kokade tillsammas med nudlarna. Otroligt enkelt och jättegott. Nötterna satte jag dit sist av allt, efter att jag slagit bort vattnet.
 
Kanske ska testa det i stället för pulvret i matlagning. Just ingefäran tycker jag är dryg att krydda med i pulverform.
Jag gillar det inte heller i pulverform. I vanlig matlagning har jag en ingefära i frysen som jag tar fram och river från, den håller sig länge och är väldigt lättriven som fryst. Tycker det blir lite dyrt i längden att använda tuberna, de är så väldigt mycket dyrare än tex ingefära och vitlök. Men emellanåt är det klart värt det!
 
När jag åt mycket nudlar förr så hade jag alltid i saltade nötter (köpte i naturgodishyllan, billigare kilopris än om man köper dem som "bara nötter") och grönsaker också. Då köpte jag frysta grönsaksmixar och kokade tillsammas med nudlarna. Otroligt enkelt och jättegott. Nötterna satte jag dit sist av allt, efter att jag slagit bort vattnet.
Jag är tyvärr hyperallergisk mot nötter, (vilket innebär att bönor och linser också är uteslutet.)

Jag har använt mig av @tornblomma s idé med att fräsa upp preppad kyckling eller strimlad lövbiff och tillsammans med lök och lite finskuren spetskål tillsammans med lite soya som jag fryste in i småförpackningar som jag nu har på jobbet som jag tar ut ur frysen, och låter tina tills det är dags att äta då jag fräst upp det i panna och lägger (de kokta) nudlarna i . Toppenbra! Har även provat att göra en veckosallad av vitkål, morötter, blomkål och italiensk kryddmix, som jag har står i en glasbytta på jobbet som jag äter till. Finemang. :up:
 
På KIT som finns på Facebook finns ett avsnitt som handlar om just olika sätt att pimpa ett nudelpaket.
 
Jag gillar det inte heller i pulverform. I vanlig matlagning har jag en ingefära i frysen som jag tar fram och river från, den håller sig länge och är väldigt lättriven som fryst. Tycker det blir lite dyrt i längden att använda tuberna, de är så väldigt mycket dyrare än tex ingefära och vitlök. Men emellanåt är det klart värt det!
Har funderar på det. Aldrig tagit mig flr oxå en tanke på hur man kangöra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp