*pinsam FrÅga!!!*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jonnah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 991
J

Jonnah

Hej, jag har en ganska pinsam fråga, men vafan, a gil's got to do what a girl's got to do!! (Är inte säker på om tråden ligger rätt, men jag chansade)

Ok, vi är ju mest tjejer här så förhoppningsvis finns det ett par stycken som känner igen sig. Även fast det kan vara lite svårt att prata om såna här saker.
Frågan är: Vad gör man åt skavsår? och då menar jag inte på hälarna, utan,... ja ni vet var jag menar!!:o :o :o :crazy: :o :o :angel:
Hemma rider jag i en asskön sadel, bomlös och mjukare än min soffa. I den sadeln sitter jag som i en sccosäck!:p
Men, när jag rider andra hästar som har såna där vidriga hårda sadlar får jag alltid skavsår och fan de e inte de minsta kul!!

Är det någon som vet hur man blir av med problemet? Det finns ju trosor att köpa i vissa hästaffärer, hjälper de mot detta??
Finns det någon som inte är så blyg som har något bra tips?
Eller är det bara att bita ihop och ta det som en *host och harkel* man??

Sv: *pinsam FrÅga!!!*

Nej har boxertrosor! De funkar mkt bättre än vanliga. Ridtrosor ska också vara bra men har inga själv. Bra ridbyxor är också ett hett tips.

Vet en del som rider med cykelbyxor. Har inte testat själv. Får ofta muttskav och då är det bara "Sorry gubben, inte i kväll".
Finns gelseat och de hjälper faktiskt en hel del. Enkla att ta med sig och bara sätta fast på lektionssadeln när man rider lektion.

För det första; det finns inga dumma/pinsamma frågor!

Kan du inte prova med en sån där gel-sits som man sätter ovanpå sadeln? Som en rumpvärmare typ?

Hehe, jag kommer känna mig som värsta kärringen, men va fan de kan de vara värt! Kanske ska prova hemma först och se hur det känns/hur dumt det ser ut.:angel:
Själv bukar jag köra med hipstermodell, men det funkar ju inte när man rider, de åker upp i röven, inte så trevligt! Så när jag rider brukar jag köra med den gamla hederliga modellen.
Tycker mina ridbyxor är rätt sköna i övrigt, men det är väl snart dags att uppdatera garderoben ändå, så jag kanske skulle ta och prova en ny modell/märke.

Cykelbyxor, menar ni såna där vanliga tunna eller såna där med gele i röven?:confused:

Underbyxor av den gamla hederliga modellen :angel:

Men det bästa är ändå:

GELSITS

GELSITS

GELSITS

:love::love::love:

En fråga som ligger mig varmt om hjärtat ;)
Jag hatar ridskolans sadlar :eek: Vissa är så obekväma!

har det problemet just nu :crazy: rider i boxershorts eller andra bekväma trosor. men ska nog skaffa gelsits, det behövs :crazy:

hur mycket kostar en gelsits egentligen?
det behövs! :angel:
sen en annan fråga till alla! Hur gör ni när ni rider barbacka? :confused:

Gelpad funkar oftast rätt bra sen e det bra mot ömma sittben oxå..=P Får iaf jag när jag inte ridit på ett tag

Om du ofta rider i andras sadlar kan du väl köpa en sån där avtagbar gelesits :idea: Som du bara sätter på den sadel du ska ha.

I övrigt är ju boxertrosor bra, men det hjälper ju föga om sadeln är ashård.
Jag tror det är en träningssak, jag rider också i bomlöst nuförtiden, och nu klarar jag knappt en kvart i en bomsadel... :crazy: Typ som sommarfötter/vinterfötter typ :idea:

*k*

Ingen pinsam fråga;)
Brukar rida med mjukisar ibland och får då skylla mig själv:p
Skoskavs plåster är bra:idea:

I vanliga fall när jag rider i ridbyxor får jag aldrig skav

Gelsits skulle jag vilja prova just mot detta problem, har dock inte inhandlat en sådan. Fast jag vet inte riktigt, men jag har iaf fått för mig att man enbart får skav om man sitter lite fel (rätta mig om det inte stämmer), dock så får jag nästan som världens blåmärken på mina sittben, det är jätte hemskt och brukar hålla i sig i ca en vecka efter ridpasset... :(!

trosor utan kant! och välsittande ridbyxor - samt en sadel som även passar ryttaren.
jag har haft sånna ridsår en gång, det var hemskt! dessutom var det på ridläger, inte mycket att göra då :crazy:

det var någon som frågade vad en gelesits kostar, jag köpte min för 1400kr (action seat saver). Det finns billigare modeller, men denna kändes bra mycket bättre (behöver stötdämpningen för ryggens skull). Har nu haft den i några månader, och det är hemskt att rida utan den

Stackare! Som de skrivit ovan; gelsits och cykelbyxor med gel funkar jättebra. Man kan också smörja med vanligt vaselin, sånt där i gul plåtdosa. Men är du jättekänslig så skulle nog jag pröva en gelsits i första hand (den behöver man ju inte tvätta varje dag).

Jag upplever att jag får mkt mindre skav om jag rider i oskodda ridbyxor. Det är bättre ju mindre friktion det är mellan byxan och sadeln. Fäster byxan i sadeln så får rumpan röra sig inne i ridbyxan i stället och då blir det mer skav.

Hmmm det finns en anledning till att jag ridit med fårskinn i sadeln även mitt i sommaren... Har dock kommit på att djupa sadlar är rena muttmordet och detta bör alltså undvikas. Vilket jag som dressyrtönt tycker är mycket synd då jag verkligen gillar en djup sits som placerar en rätt i sadeln.

Mina tips är:
*rätt tajta trosor av traditionell modell som inte rör sig.
*fårskinn el gelpad när du rider i andra sadlar än din egen.
*köp en sadel som passar din kroppsform! Bomlöst i all ära, men om du till vardags har en bra sits i din egen sadel kommer det att bli mycket lättare i andra sadlar sen!

hur mycket kostar en gelsits egentligen?
det behövs! :angel:
sen en annan fråga till alla! Hur gör ni när ni rider barbacka? :confused:

Väljer en rund häst utan manke :D

Rider i stort sett alltid bomlöst. Är så bortskämd att jag helst rider med min egen bomlösa om jag ska rida någon annan häst...

Fast ibland kanske det är hästen som "kräver" bomlöst. En av mina VÄGRAR gå med bomsadel hur perfekt den än passar, hon hatar allt vad bom heter, så på henne är det inget alternativ. Och min valack rör ryggen såpass mycket att han aldrig heller är helt nöjd med bomsadel - hur bra de än ligger. Sedan ska man så om man har häst med "svår" rygg ha bra mycket tur om man ska kunna matcha det med hur ryggaren vill/bör sitta.

Jag rider oftast i sting och det är oftast skönast, men jag får också skavsår av mina Butet sadlar om man sitter ner för länge:eek: står man i lätt sits så är det ingen fara.

Men jag brukar sätta på fårskinns ludd på sadeln så sitter man mjukt och skönt:)

Annars kan jag rekomendera att sno killens kalsonger, det gör jag när jag ska rida långt...skönt skönt:idea::)

Liknande trådar

Tjatter Det kanske bara är jag som tycker att det är underhållande med shuffle-challenges. När jag hade en blogg brukade jag göra dem nu och då... 2
Svar
39
· Visningar
4 483
Senast: Monimaker
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 339
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka