Pinsamt....

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Lijsan___
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 828
L

Lijsan___

Haha jag har nu gått och funderat ganska länge på det här med dom olika förkorningarna tex LB är det en lättare klass än LA?? :confused:
Snälla hjälp mig för detta börjar bli pinsamt:o
Skriva allt ni kan tex vilket som är lättast svårast och vad det "innehåller" i tex dressyr hoppning.
Låter kanske ganska roligt men snälla hjälp mig :rofl:

Sv: Pinsamt....

Ja, en LB är lättare än LA. LD är lättast, om man inte räknar CR (Clear Round). Sedan kommer ju medelsvår och sist svår.
I hoppning så innehåller det hinder och i dressyr rider man olika program ;) jag låter någon annan förklara den mer invecklade versionen, jag är alltför seg nu på morgonen... :p

Dressyr: Lc är lättast sen kommer lb la osv(: Sen finns det ju tex: Lc:1, Lc:2 osv.. i det här fallet är den högsta siffran det lättaste programmet, alltså Lc:2 ;)

Det ska vara så, som har nämnts tidigare. Dock beror det ju på vad DU tycker är svårare respektive lättare. Jag tycker till exempel LB programmen är lättare än LC programmen. Det beror på att jag har svårare för att göra halter mitt i programmet, än övergångar.

Lite luddigt, men hoppas du förstår vad jag menar :)

Dressyr: Lc är lättast sen kommer lb la osv(: Sen finns det ju tex: Lc:1, Lc:2 osv.. i det här fallet är den högsta siffran det lättaste programmet, alltså Lc:2 ;)

Men inte är LA:6 lättare än LA:1!! Lägst siffra = lättast!:p

Hopptabell:
LD: A-ponny: 50 cm
B-ponny: 60 cm
C-ponny: 70 cm
D-ponny: 80 cm

LC:A-ponny: 60 cm
B-ponny:70 cm
C-ponny: 80 cm
D-ponny: 90 cm

LB:A-ponny: 70 cm
B-ponny:80 cm
C-ponny: 90 cm
D-ponny: 1m.

LA:A-ponny 80 cm
B-ponny: 90 cm
C-ponny: 1 m.
D-ponny: 1,10 m.

MSV B:B-ponny: 1m.
C-ponny: 110 cm
D-ponny: 120 cm

MSV A:C-ponny: 120 cm
D-ponny: 130 cm

Svår:D-ponny: 135 cm

För stor häst skriver man hinderhöjden istället för förkortningar:

Lätt klass:
90 cm-120 cm

Medelsvår klass:
130 cm-140 cm

Svår klass:
150 cm-160 cm

Banorna blir tekniskt svårare och fler hinder för varje klass.

L:D L:C L:B L:A MsV B och MsV A nu skrev jag hoppning ponny.

Suger också på det där, som för nån dag sen skulle en komis tävla.. Jag bah: vilken klass?(dressyr) hon typ LC nått.. jag: jag fattar :D (noll!)

Alltså, jag fattar inte det ni menar, kan ni skriva den lättaste klassen och uppåt.. typ LC (lättaste..) osv.? Har grubblat så länge.. :P

Ska jag krångla till det lite för dig :p

LC:1, LC:2, LB:0, LB:1, LA:1, LA:2 samt MSV B:1
rids på kort bana (20*40)

Övriga på lång bana (20*60)

hmm.. Medelsvår A: 1,2,3 osv. upp till 5?
samma sak med svår B? Borde det inte finnas en svår A också?

Hoppning: Är inte bara klasserna 90 cm klass osv. nu? Har för mig att dom bytte det där men vad vet jag ;)

åhh tack :bow:
Nu börjar det äntligen klarna :)
Jag undrar en sak till :D
inom dressyr då, att vad ska man kunna inom dessa tex i L:C
m.m??
om ni förstår vad jag menar :D

åhh tack :bow:
Nu börjar det äntligen klarna :)
Jag undrar en sak till :D
inom dressyr då, att vad ska man kunna inom dessa tex i L:C
m.m??
om ni förstår vad jag menar :D

LC är det i princip bara skritt,trav och galopp. Att kunna rida hästen i korrekt (ej samling) lägre form. Olika vägar i gångarterna utefter programmet då. Eller jag vet inte - nåt åt det hållet. Var så länge sen jag startade LC dressyr:crazy:

okej. Jag fundera på att starta någon tävling i dressyr men att inte veta vad någon dressyr klass innehåller är ju inte så bra förberätt haha
eller tex L:A vad innehåler den? finns det någon bra sida på internet att kolla på om sånt här :D

okej. Jag fundera på att starta någon tävling i dressyr men att inte veta vad någon dressyr klass innehåller är ju inte så bra förberätt haha
eller tex L:A vad innehåler den? finns det någon bra sida på internet att kolla på om sånt här :D

http://www2.ridsport.se/t3.aspx?p=91619 finns alla dressyrprogram där kan du läsa vad du ska göra i respektive program.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=95402 finns alla TR med de regler du måste känna till för att tävla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Emro
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 564
Senast: Takire
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 542
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka