Pioneerlackstövlar som inte går att rida i?!

Trocadero_lover

Trådstartare
Min syster fyndade ett par bruna pionerridstövlar i lack med krockodilskinnsmönster. Hon testade att rida i dem och fick inget fäste alls:crazy:. Skänkeln åkte bak och gled runt...
Är de fler som har dessa och som upplever samma sak?
Säljer man RIDSTÖVLAR så förväntar man sig att de ska fungera även om de är i lack. Kan man klistra på något eller sätta något annat så man får mer fäste?

Sv: Pioneerlackstövlar som inte går att rida i?!

Jag upplever inte att ridstövelns uppgift är att ge fäste. Snarare ge stadga åt skänkeln. Skänkeln ska ligga där utan några artificella fästmedel, det är ju en del av arbetet med sitsen, att låta benet komma ner längs hästens sida.

Absolut, visst är det så. Men hon rider i ett par vanliga ridstövlar och där är det inga problem, men i dessa.. allting blev väldigt svårt tyckte hon. Dessa kanske sätter henne mer på prov så hon får jobba mer med sin sits osv:grin:;)

Låter som ryttarproblem. Hon behöverd bli stadigare i sin sits. Har man en bra sits kan sitta på en soppsäck inlindad i gladpack o ändå sitta stadigt.
Men det finns stövelklister.

Jag hade en extremt halkig sadel förut, satte sadelklister på den med jämna mellanrum för att den skulle vara ridbar. Går säkert att spraya på stövlar också!

vad kan man hitta sadelklister?

Hon har haft lite svårt med sina skänklar tidigare där grundproblemet varit att hon tittat ner, hon har fallit fram och skänkeln likaså. Men hon tyckte de var svårare o rida i dessa än sina vanliga stövlar. Får nog helt enkelt testa att rida lite mer...

i nästintill alla välsorterade ridsportsbutiker och h**ks

jag har sådana och upplever snarare att lacken gör att skänklarna ligger mer stilla... blir som ett vakum. vakuum? haha fan.
handbollsklister säger jag.

Breccia_ ! Det trodde faktiskt jag med, jag trodde helt klart att de skulle ge mer stabilitet på något vis... för de känns som att de ger mer motstånd mot lädret på något vis!
Handbollsklister?? Vad är detta för något?

Är verkligen inte insatt i detta...:angel:

kan ju ha o göra med att det är totalt fladdriga.

handbollsklister köper du i idrottsaffärer, bättre än sadelklister (tkr jag). nåt som handbollsspelare använder, till vad vet jag inte... så nåt ska fastna nånstans.

Man har det på bollen för att få bättre fäste :)

Är inte dom "bättre" bollarna i läder då? Eller har jag fel?

lackstövlar behöver du ju inte oroa dig för, eller det får du väl göra om du vill.
de flesta bollar man spelar ex handboll, fotboll o.s.v. är i skinn.
du behöver inte ha varken handbolls- eller sadel-klister på dina saker om du är rädd för att det ska bli fult :)
allting man har på/gör med/mot sadeln syns, det beror ju helt enkelt på vad man tycker är värt och ev vad man har för sadel.
men jag har inte sett något på någon sadel jag vet används av folk som har sadelklister eller handbollsklister ;)

Senast ändrad:

Skulle inte rekomendera handbollsklister utan isåfall handbollsvax, klistret förstör mkt det är jätte svårt att få bort från kläder mm medans vaxet inte sätter sig fast i tyger mm.

fast skulle inte rekomendera varken klister eller vax ser bara vad det gör med händer som inte är vana att spela med det = blåsor med en gång tänk vad det gör med läder som är dött? som inte kan växa ut igen, ser även på bollarna d håller inte länge utan flagnar ganska snabbt och blir fulla med klister och blir stumma och hårda bästa bollarna att spela med är d som är nya och oförstörda inget jag skulle vilja göra mot varken stövlar eller sadel.

Tanken med handbollsklister är att man vill öka greppet på bollen utan att man skall behöva hålla den krampaktigt med fingrarna då många har små händer till stora bollar som senior.

kanske beror på sort och hur man gnussar med skänklarna?
inte hört om nån som klagat på att det blivit fult etc. men smaksak antar jag :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 136
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 161
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka