Piper och vankar

Mysaan

Trådstartare
Min tik som nu är snart åtta månader har sedan en vecka tillbaks blivit enormt pipig och vankar omkring på kvällarna. Släpper man ut henne för att man tror att hon är kissnödig lägger hon sig bara och biter på en pinne.
Hon kan gå upp på övervåningen och lägga sig i vår säng och pipa för att sedan komma ner och lägga sig i soffan och pipa. Eller så piper hon samtidigt som hon går runt , runt, runt på nedervåningen.
Allmäntillståndet är inte nedsatt i övrigt. Hon äter något sämre än vanligt men dricker mer sitället. PÅ fm leker hon som vanligt med kompisar

Sv: Piper och vankar

Kan det vara. Är inte van vid att de beter sig så här bara. Förra tiken märkte jag aldrig något överhuvudtaget på förutom att hon droppa blod.

Hur mycket leker hon med andra hundar? Så blev min hund efter att hon lekt för mycket och för våldsamt med sin storasyster. Det hängde salivsträngar ur munnen på henne, an stress, innan vi ens lämnat trappuppgången.

Det blev koppelpromenad med båda hundarna och lös var och en tills hon varvat ned.

Oftast leker hon 45 minuter på morgonen måndag till fredag. Ibland blir det ingen lek då utan beror på om bästisen är emd eller bara sura tanterna. Är det bara sura tanterna springer hon mest omkring precis som om vi går själva.

Sedan leker hon ca 30 minuter mitt på dagen med en kompis och det är inte ens varje dag utan kanske 3 dagar i veckan.

Men det hänger inget dreggel och hon stressar inte något när vi går ut utan kompisarna utan det är först när hon ser dem på morgonen som hon börjar hoppa och studsa.

Jag tycker med att det låter som om det är löp på g.
Min tik är pipig, äter sämre och dricker aningen mer än vanligt och hon ska löpa nu i februari.

*kl*

Tack för era svar. Vi misstänkte att hon har något kortare löp i början av december för då slickade hon sig mycket i rumpan typ 2-3 kvällar och var också pipig men det var ju lite tidigt.

Men då kan det alltså vara löp på G nu då. Är väl bara att avvakta och se för hon är ju inte som sagt dålig på något sätt.
Om det är för att det är löp på G kan man då räkna med att hon alltid kommer vara så här pipig vid löp? Skulle det i så fall underlätta om hon fick en kull längre fram om detta pipiga fortsätter. Hon verkar så ledsen men jag kan mycket väl förmänskliga henne iofs.

Även jag tycker att det låter som löp på G. Så betedde sig min ungtik när hon skulle löpa första gången (fast när hon fick komma ut så kissade hon, om så bara en droppe). Otroligt rastlös var hon i alla fall. Vandrade runt, runt, pep och pep.

Om det är för att det är löp på G kan man då räkna med att hon alltid kommer vara så här pipig vid löp?
Tyvärr blir löpbeteenden ofta värre med tiden.

Skulle det i så fall underlätta om hon fick en kull längre fram om detta pipiga fortsätter. Hon verkar så ledsen men jag kan mycket väl förmänskliga henne iofs
Hormonella beteenden brukar nedärvas och är iaf inget jag tycker att man ska avla på. Snarare tycker jag du ska fundera över kastrering om tiken har det jobbigt med löp och skendräktighet.

Om du tror att hon löpt i december kan hon vara skendräktig också, det brukar komma ca 63 dygn efter höglöp men kan även visa sig tidigare.

Om det är för att det är löp på G kan man då räkna med att hon alltid kommer vara så här pipig vid löp?
Tyvärr blir löpbeteenden ofta värre med tiden.

Fast, jag är mer van vid att löpbeteenden visserligen är värst första gången de ska löpa, men att det därefter "lugnar ner sig". Min unghund tex, hon var som sagt var helvimsig vid första löpet. Nu märker man ingenting på henne mer än att hon börjar blöda (och så tycker jag det verkar vara med flera) :p

Sedan håller jag med om att kastrering är det absolut bästa om tiken har jobbiga löp.

Fast, jag är mer van vid att löpbeteenden visserligen är värst första gången de ska löpa, men att det därefter "lugnar ner sig". Min unghund tex, hon var som sagt var helvimsig vid första löpet. Nu märker man ingenting på henne mer än att hon börjar blöda (och så tycker jag det verkar vara med flera) :p

Sedan håller jag med om att kastrering är det absolut bästa om tiken har jobbiga löp.

Vad skönt att det gått på det hållet :) Jag har hört mig runt eftersom min tik var ganska normal första löpet men sen blev skendräktigheten värre och värre och då har jag fått uppfattningen om att det är vanligt men det beror ju på vilka man pratat med. Jag har "befriat" min tik så hon löpte för sista gången i augusti och nu är hon kastrerad.

Tack för era svar!

Min förra tik vart ju värre och värre med skendräktigheter efter varje löp men vi upplevde aldrig att hon mådde dåligt ändå.

Vi får se om det blir ett löp eller inte nu och skulle hon fortsätta vara så här stirrig innan löp så kastrerar vi henne för hennes bästa.

Jag tänkte också tanken om hon löpt "lite" i december. Min ena hund var riktigt pipig och rastlös två månader efter...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 837
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 603
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 093
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka