Pirogfyllning!

Jag fyller med tacofärs. Funkar utmärkt även som vegetariskt. Färs, tacokrydda, creme fraiche, ost, kanske majs om man gillar det? Annars äts som de är eller med sallad till.
 
Stek hackad schalottenlök (runt 3-4 st), hacka upp en liten burk soltorkade tomater och spara oljan. Stek ner frusen spenat ( ca 100 g), häll sedan i tomaterna. Lägg i ca 400 g lax i större bitar, stek ner och bryt isär till småbitar. Häll i tomatoljan.
Dra från värmen. Krydda med lite lökpulver. Rör ner 400 g färskost med smaken vitlök och örter (eller likande). Fyll i önskad deg.
 
Jag brukar göra smördegsknyten med spenat, champinjoner, fetaost och valnötter (lök och vitlök) men kallar det inte piroger. Det säger jag däremot när jag precis som flera andra i tråden använder färdig pizzadeg till trekantiga grejer med fyllning. 😁

Där tycker jag faktiskt att det godaste är superenkel fyllning av vegofärs, lök (stora bitar som fortfarande har lite crunch) och tomat. De är nästan ännu godare att äta nästa dag kalla!

Men tycker det är sån mat man kan ha lite vad som helst i. Potatis, lök, linser och ost t.ex. Sötpotatis och svarta bönor. Svamp och grönkål. Zucchini, tomat, mozzarella. Vitkål och färs eller hackade nötter. Osv.... :d
 
Tacofärs till avkomman. Spenat- och svampstuvning till mig själv 🤤 Någon med ost-och-kalkon. Och framförallt, så friterar jag dem! (egen deg, inte smördeg :)
 
Här brukar jag göra en MEGA pirog 🙂 med köttfärs, lök, tomatpurén, buljong, peppar, chili, oregano och en halv påse Icas cheddar och mozzarella ost. Ja pirog (helvetet) tar upp en hel plåt men, den går alltid åt när vi har kalas 😊
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 899
Senast: cirkus
·
Mat Har hamstrat på mig en massa lammfärs och funderar på vad jag ska laga. Biffar är gott, men jag lagar gärna annat också. Hjälp mig...
Svar
15
· Visningar
537
Senast: hastflicka
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 046
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp