Pisk och lädertömmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 526
O

overtyre

Jag har så smått börjat tömköra min häst och använder för närvarande en Globus tömkörningsgjord, två longerlinor och en longerpisk.

Dock har jag märkt att longerlinorna inte glider så lätt som jag skulle önska och undrar därför var man kan köpa bra lädertömmar till ett inte alltför stort pris?

Och att tömköra med en longerpisk fungerar inte för mig. Den är alltför otymplig och tung för att jag ska kunna använda den under ett helt pass. Så nu undrar jag var man kan köpa en lätt och behändig körpisk, och hur mycket en sådan kan tänkas kosta?

Sv: Pisk och lädertömmar

Jag köpte mjukt 10 mm tjockt rep i båtaffären. Splitsade fast hakar och vips hade jag en tömkörningstöm för 150 kr. Körpisk köpte jag på en mässa för ca 100 kr. :)

Jag har oxå longerlinor som tömmar,dom är värdelösa.Håller nu på och samlar på mej begagnade stigläder.Tänkte sy ett par egna lädertömmar..

Är inte stiglädren alldeles för breda? Tänk på att tömmarna ska ligga bra i handen, som ett par tyglar.

Det brukar oftast räcka om yttertömmen är i läder. Innertömmen tycker jag är bäst om den är i vävband men sån där nylon närmast bettet. Glider perfekt och det blir ingen födröjning i eftergiften. Finns bla på Hööks. Fördelen är också att den väger inte så mycket som lädertömmen.

Anledningen till att jag vill ha ytter av läder är för tyndens skull. Dessutom så kan man aldrig få till den där "klatchen" om man inte har läder.

Jag tog två gramantyglar och sydde ihop dem. Det blev en ganska bra längd på yttertygeln.

Mvh

Tora

Glömde skriva att körpisk brukar mest vara i vägen i början. När man blir mer van så upptäcker man att den mest gör nytta i skritt då det oftast är då man kan komma tillräckligt nära hästen för att den skall påverka på rätt sätt.

Sen när man kan samla hästen såpass så kan man använda körpisken för att markera takten i tex piaff och passage.

Mvh

Tora

Jag har först rep med hake i ena änden (för snabbkoppling mot bettet) och en ögla i andra som jag fäster de vanliga tyglarna i. Funkar perfekt, jag får en skön tygel att hålla i handen och repet löper lätt och tynger inte ner (har mycket känslig häst).

susanne skrev:
Jag har först rep med hake i ena änden (för snabbkoppling mot bettet) och en ögla i andra som jag fäster de vanliga tyglarna i. Funkar perfekt, jag får en skön tygel att hålla i handen och repet löper lätt och tynger inte ner (har mycket känslig häst).

Smart! :bow:
Det tipset tänker jag sno rakt av :angel:

Tyvärr kan jag inte splitsa. Men annars vor det en bra idé. :)

Men hur ska man göra då för att förstärka den framåtdrivande hjälpen om hästen inte lyssnar? :confused:

Det är det som du har lädertömmen till. Du klatchar till med den helt enkelt. Det är därför det är bäst med en läderyttertöm. Du får aldrig den verkan med en tömm i annat material.

Min häst hör till de som man kan behöva väcka i bland eller bättre beskrivet helt enkelt ställa in en hög känslighetsnivå.

Dock är det först nu när jag behöver ännu mer electriticet i skritten som jag använder körspö med en kort vit pisksnärt. Det är viktigt att den är vit så att hästen ser den bra. Man går då väldigt nära hästen så att man kan nå upp på rumpan med snärten för att markera takten.

Mvh

Tora

overtyre skrev:
Jag har så smått börjat tömköra min häst och använder för närvarande en Globus tömkörningsgjord, två longerlinor och en longerpisk.

Dock har jag märkt att longerlinorna inte glider så lätt som jag skulle önska och undrar därför var man kan köpa bra lädertömmar till ett inte alltför stort pris?

Och att tömköra med en longerpisk fungerar inte för mig. Den är alltför otymplig och tung för att jag ska kunna använda den under ett helt pass. Så nu undrar jag var man kan köpa en lätt och behändig körpisk, och hur mycket en sådan kan tänkas kosta?

Lädertömmar kan du kanske köpa begagnat av en travtränare? De brukar vilja byta sina tömmar ibland tydligen för att de inte skall kunna gå av i ett lopp. Man får väl kanske sprätta bort "handtagen" men annars är de oftast mjuka och fina.
Innertöm i ett material och yttertöm i ett annat är säkert bra, men när du byter varv, skall du då behöva byta sida på tömmarna också? Känns krångligt.

Travtöm är ganska bred, så det kanske känns klumpigt. Handtagen är bara att lossa från tömmen, man behöver inte sprätta.

hööks vävbandstömmar CH är rätt mjuka o härliga tycker jag biligt också o jag tror det är ett bättre alternativ än stigläders projektet kanske

Senast ändrad av en moderator:

Det finns lädertömmar på Kaupres ridsport till 600kr, det tycker jag är ett överkomligt pris..

fjordinghanna skrev:
hööks vävbandstömmar CH är rätt mjuka o härliga tycker jag biligt också o jag tror det är ett bättre alternativ än stigläders projektet kanske

Jag HATAR vävbands tömmarna, de åkte i papperskorgen efter att jag provat dem.

säger som Tora - jag gick till båt rep slageriet och köpte 8 m rep per töm, som de splitsade och satte hake i åt mig för 1/3 av priset.

lätta, smidiga och löper perfekt genom ringarna i gjorden. det är lättare att ha en lätt hand med dem än med breda platta klumpiga läder eller textil tömmar. Tycker jag.

Huruvida de går att "klatsja" med är för mig totalt orelevant, för inget klatsjande behövs med tömen. Framåt drivning sker med rösten och ev. pekande med pisken som förstärkning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Loons
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 476
Senast: Buck
·
A
Utrustning Min förra tråd blev visst en efterlysning så den raderades (jag var lat och läste inte reglerna först) då jag undrade var man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Inka-90
·
Hästmänniskan Jag har ett problem som nu börjar bli stort. Jag fick dålig ekonomi och var tvungen att sälja mitt varmblod som jag köpte 2010. Då...
Svar
19
· Visningar
2 923
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka