Planer 2020?

2019 är mitt första hundår någonsin, med min fantastiska Humla :love:
Vi har gått massa kurser, bla 2 i nosework och 2 i agility :D

2020 hoppas jag vi fortsätter utvecklas tillsammans och kanske kommer ut på lite NW-tävlingar och blåbärsbanor i agilityn :bump:
Mitt 2020 blev ungefär som planerat. Har tränat jättemycket agility och utvecklats och kört ihop oss som team :) Kommit ut på blåbärstävlingar med placeringar.

En del tuffa bakslag med ordentliga rädslor som höll i sig i ett halvår efter hon blivit skrämd av lösa hundar flera gånger. Samt att hon blev supersjuk i samband med löpet.

Nu är hon dock piggare och gladare än någonsin och verkar ha mognat till sig ordentligt :) Återbesök hos vet om en vecka för att se om gallan återhämtat sig också.

Ser fram emot vad som förhoppningsvis kan bli ett tävlingsår både inom NW och agility 2021 :)
 
Tja, som väntat blev det ingen hund eftersom förbannade jävla coronaviruset rullade in och vände tillvaron upp och ner på alla sätt, bland annat genom att det blev enormt tryck på alla uppfödare så att alla kullar blev fullbokade omedelbart.

Jag sätter min förhoppning till 2021 istället, men är inte speciellt optimistisk. :( Vet inte om det är vanliga vinterdeppen som alltid kommer eller om jag innerst inne börjat lägga ner projekt hund totalt.
 
Tja, som väntat blev det ingen hund eftersom förbannade jävla coronaviruset rullade in och vände tillvaron upp och ner på alla sätt, bland annat genom att det blev enormt tryck på alla uppfödare så att alla kullar blev fullbokade omedelbart.

Jag sätter min förhoppning till 2021 istället, men är inte speciellt optimistisk. :( Vet inte om det är vanliga vinterdeppen som alltid kommer eller om jag innerst inne börjat lägga ner projekt hund totalt.
Du har inte lyckats skapa kontakt med uppfödare som du vet att planerar kullar till nästa år? Tänker att det borde öka chanserna en hel del. Hoppas det blir som du vill ha det nästa år!
 
Du har inte lyckats skapa kontakt med uppfödare som du vet att planerar kullar till nästa år? Tänker att det borde öka chanserna en hel del. Hoppas det blir som du vill ha det nästa år!

Nej, det blev tyvärr inget med det eftersom mitt mående också gått stadigt neråt under den här tiden. :down: Det är en bedrift för mig att "put myself out there" även när jag inte är helt under isen, så just nu känns det väldigt, väldigt svårt att skriva ihop något som ska ge en positiv bild av mig som person och framförallt som potentiell hundägare.
 
Jag är inte den mest aktiva i hundtrådarna här men kan lägga till mitt :)

Mitt hundår 2019 var att Samantha (svart labradorblandning) tog sin RLD A titel och testade starta mästarklass en gång i våras (gick dock inte helt bra :angel:). Utöver det även en godkänd start i startklass och en agilitystart (disk x2) där det blev tydligare vad Samanthas problem i agility är och vad som behöver träna på. Någon vecka senare i juni lyckades hon slita av ett korsband och ett annat ligament i benet, så efter det har det varit operation, veterinärbesök och rehab. När det gäller min andra hund, Cinder (brun storpudel), så startade jag under våren 2019 någon gång i fortsättningsklassen i rallylydnad, men utöver en start med godkänt resultat så lärde hon sig väldigt tydligt att efter startlinjen får hon inget godis och slutar lyssna - sista starten kom vi till startskylten innan vi diskade oss :p

För 2020 är målet att få RLD M med Samantha, och även testa en ny (lugn) agilitystart och se om det går lite bättre. Det hade även varit kul med ett uppflytt i startklass lydnad, och att träna mer apportering som vi precis börjat med. För Cinder så är målet att starta apellspår i höst, och att träna på kedjor för att få bort hennes godisberoende. Sen eventuellt ska kanske också en valp införskaffas under sommaren :D


Ett annat mål för 2020 blir att ta bättre bilder på hundarna - det här var i princip den enda jag hade i mobilen där båda hundarna var med på bilden och syns hyfsat tydligt :p
I och med corona så blev det för min del lite mindre träningar och tävlingar än jag planerat, men lite blev det ändå. Samantha har två godkända rundor i mästarklassen, så det är en kvar innan RLD M (mål för nästa år ;) ). Det har blivit två godkända rundor i startklassen med Samantha men inget uppflytt. I den ena starten var hon riktigt duktig med en 8.5 och resten 9:or och 9.5, utöver apporteringen som hon nollade vilket gjorde att vi hamnade precis utanför uppflytt... Hon måste ha glömt att hon är en retriever :p Apportering har vi faktiskt gått en kurs i, vilket Samantha tyckte var väldigt roligt (hon tycker visserligen att nästan allt är roligt :D )

Agility har det inte blivit någon, varken tävling eller träning, och jag tror att det läggs helt på hyllan för hennes skull för att inte slita för mycket på henne. Cinder däremot funderar jag på att börja träna agility med - en av aktiviteterna vi faktiskt varit på i år var en aktivitetsdag, då Cinder faktiskt sprang igenom tunneln och verkade tycka det var kul (hon är ganska rädd av sig, och har tidigare inte verkat särskilt glad i tunnlar. Annars för Cinders del blev det inget appellspår, och hon har en bit kvar innan hon kan starta ett. Däremot har vi testat en till rallylydnadstävling, där hon skötte sig bra och vi kom runt hela rundorna :D

Ingen valp :( Vilket nog mer berott på ekonomin än corona, då det blivit en del dyra kostnader i år med sadelköp, rehab, vagnköp för lilla hästen, köpa ny bil, sälja hästen jag hade och köpa ny etc. Och sedan blev det en runda till med operation av Samantha i år, denna gången för juvertumör.

Att ta bättre bilder på hundarna är fortfarande något jag behöver jobba på, men det blev i alla fall ett foto under året där de faktiskt båda sitter fint och syns bra i bild :up: (i januari... :angel: )

IMG_20200105_140130972 (2).jpg
 
2020
I rallyn är målet att få tre godkända resultat i avancerad klass och ev starta mästarklass till hösten.
I heelwork tävla klass 2 och se hur det går.
I nosework tävla om det finns inom närområdet, men inga direkta mål.
Men mest ha kul!
Då det bara blev en rallytävlin pga corona så blev det bara två starter, ingen godkänd, i avancerad. Men jag vet att vi kan, då det blev några online-tävlingar med bra resultat.
Vi har startat heelwork klass två, ännu inget godkänt resultat.
Blev ingen nosework, allt inställt.
För att hitta på något kul har vi gått agilitykurs och hunden tycker det är jättekul. Vi kommer bara köra det som aktivering då jag inte vill lägga den tiden som skulle behövas för detta.
 
Oj. Ja hela året vart ju skit på alla fronter. På hundfronten har det mestadels handlat om utredningar och behandlingar av min hunds kroniska mag- och tarmproblem. Blev såklart inga kurser eller sånt, mkt pga corona men mest pga att min hund varit så sjuklig. Ett jävla skitår helt enkelt. Det enda som kan bli värre med 2021 är väl om hundstackarn dör.
 
Mitt hundår 2019 blev inte alls som jag tänkt/önskat.

Det började bra med parning för Impa som resulterade i en fin kull på 9 valpar. En månad senare var det Salles tur och där blev det 3 dyrgripar. En av de 3, Troll, flyttade hem till oss och i samma veva var Impa i full gång i träningen och gick så himla fint. Vi startade i både startklass och appellen under ras-SM men tyvärr med för mycket missar för något uppflytt. Allt pga matte som inte riktigt fixade att vara arrangör och samtidigt fokusera på tävling.

Sen började eländet, Troll diagnostiserades med en medfödd missbildning och jag fick ta bort henne. Tappade all motivation till hundträning så det blev inget mer tävlande med Impa. I september åkte jag upp till uppfödaren för att hälsa på Trolls syster Testa och det slutade med att hon numera bor här.

Testa och jag har gått lydnadskurs och hon har ställts i valpklass med riktigt fina resultat i höst/vinter.

Träningsmotivationen har kommit tillbaka och 2020 hoppas jag på ska bli bättre. Målet är lite bruksmeriter på Impa och ett SEUCH. Massa träning för Testa, nån utställning och kanske nån tävling. Salle hoppas jag får vara en pigg, glad och skadefri pensionär 1 år till.
2020 blev inte heller det ”vårt” år. Pga coronan hann jag och Impa inte med mer än en lydnadstävling sen kastade jag om planerna för hennes del och tog en kull valpar istället. 8 små underverk resulterade det i.
Testa har inte gjort mycket, så fort vi kommit igång lite grann hände något som gjorde att vi fick pausa. Knäskada på mig, bitskada på henne, valpar för Impa och så vidare.
Saulos va pigg fram till juni sen diagnostiserades han med spondylos och vi rehabade hela sommaren/hösten men han fick ett smärtskov i november som inte smärtstillande bet på så då var det dags att släppa honom.
 
2019 var skitår, förlorade min hund :(

Men köpte en ny valp och 2020 ska vi
* gå vallkurser och få början till en nyttig fårhund 🐑
* börja träna viltspår
* pröva starta startklass i lydnad

Sen så ska hunden vara frisk har jag bestämt 😠 Haft min del strul nu tycker jag!

och säg inte det till min man men jag vill ha en till hösten 2020 😆

Detta var totalt fail, nya valpen har osteokondros och hela 2020 gick nästan åt till vila och rehab a la skrittpromenader.
Vi har iaf kommit igång lite sålångt att vi vallar in gässen på kvällarna och stopp/höger/vänster sitter bra så lite nytta gör hon men ger lite tvådelade känslor då man bara väntar på att hon ska bli halt igen 😬

Vi hoppas på valp våren 2021 och är inte den frisk så kommer jag byta ras från border collie...
 
Här blev det ett godkänt Doftprov i Eukalyptus för Dahlia, samt två officiella starter i Lydnadsklass 2 utan några poäng att hurra för, men ett kvitto på vad som fungerat bra i träningen och vad som behöver fokuseras mer på.
Anmälde till två NW-tävlingar men blev bortlottad från båda. Blev tyvärr även bortlottad från de två spårtävlingarna jag anmält till.
Nu är jag nyopererad i foten samt har en stor tenta att plugga till i slutet av Maj, så träning av hund ligger rätt mycket på is just nu.

Winzi hade jag tänkt ställa på Stora Stockholm men det blev ju inget av det.
Vi skulle också tävlat i den årliga ras-cupen i arbetande grenar, men det blev också inställt.

Valp blev det inte heller, kanske blir en mot slutet av nästa år beroende på en massa olika saker.
 
Vårt 2019 har bestått till stor del av att jag ska lära mig hur det är att ha och träna hund.
Har haft Ebba i precis ett år nu, och det har inte varit enbart en dans på rosor, men tycker att det gått väldigt bra i det stora hela.

Vi har hunnit med att gå en hel hög med kurser (verkligen jättemånga 😅😂) och tävlat en del.
-Nosework har vi tävlat 5 gånger officiellt och tagit 3 Diplom varav ett i TEM Inomhus och två i TSM.

-Startat startklass en gång med uppflyttningsresultat.
-Sista tävlingen för året var en blåbär i agility med en Clear Round, och två fina rundor med varit riv.
-Utställd officiellt två gånger med VG.

Nästa år hoppas jag på att:
-Vi tar sista diplomet i TSM1 och börjar tävla klass 2.
-Tar LD Startklass-titeln
-Börjar tävla Rally och förhoppningsvis klarar Rld N. Och kanske F?
-Börjar tävla agility.
-Börjar nosa på Brukset mer än spåret som vi redan håller på med.

Så nöjd med vårt år - och så taggad på vårt kommande år tillsammans. 😍

Ja inte blev det här året som tänkt, men är nöjd ändå.
Det började dock tråkigt med att Ebba fick diagnosen Spondylos, men än så länge har hon hållt sig pigg så jag hoppas hon får gå länge utan några skov.

Vad det gäller tävlingar så har det trots allt blivit en del Nosework. I början av året blev vi uppflyttad till TSM 2 på MyDog, och slog till och vann TEM 1. Så jäkla stolt över min tokiga, reaktiva hund som kan gå in och fokusera så. 😭❤️
Hunnit starta två TSM 2 varav en gick skit och den andra var snubblande nära diplom!

Ingen titel i varken lydnad eller rally, men det har inte blivit många tävlingar.

Agilitytävling har strukits pga hennes rygg.

Sjukt taggad på tävling, men ser ju tyvärr mörkt ut inför nästa år också.
 
Mål för 2020:
# Ta titeln RLD N
# Få kvalificerat resultat i rallylydnad fortsättningsklass.
# Klara av anlagsklass viltspår.
# Starta officiell agility.
# Starta i freestyle klass 1.
# Fotografera oss eller enbart Chanel hos proffsfotograf.

2020 var inte vårt år heller.
Det enda vi har gjort av allt detta är att ta titeln RLD N (det gjorde vi i juli). Dessutom har vi varit med på en onlinetävling i freestyle klass 1 och det gick ganska bra.

Vi skulle ha startat en officiell freestyletävling i höst strax innan smittspridningen började öka igen, men Chanel blev sjuk kort innan tävlingen så jag strök henne.

Nästa år är unikt för jag har faktiskt inga planer eller mål alls. :angel:
 
2019 blev mest träning inför 2020, men det gör väl inget. Asni har ändå startat två blåbärstävlingar i Agility, där kom hon trea och vann. Fyra officiella starter med sjätteplats som bästa resultat. Hon har tagit två kvalificerande resultat i Rallylydnad Nybörjare, varav en pallplats :D Med Tinja fick jag äntligen tummen ur och tog sista certet för rallychampionatet. Hade tänkt starta lydnadsklass 2 men fegade ur. Någon agilitytävling blev det, men mest fokus på att träna min handling genom en jättebra coachgrupp.

Tinjas 2020:
- Satsa på att kvala till Agility-SM 2021
- Försöka ta cert i Agility
- Starta lydnadsklass 2

Asnis 2020:
- Ta oss igenom felfritt i Agility
- Ta oss upp till klass 2 i Agility
- Starta i appell Rapport
- Fixa RLD N
- Röntga HD/ED
- Ställa ut??

Gemensamt 2020:
- Fortsätta gå kurser
- Åka på årets Aussieläger
- Fys- och konditionsträna massor, både jag och hundarna
- Hålla och friska och pigga
- Ha massor med kul :love:
Ja alltså.. Vi kom ju iallafall ut och startade Lydnadsklass 2! Andrapris och andraplats.
Alla andra tävlingar, läger och annat kul vi planerat blev ju inställt.
Jag har dessutom varit sjuk i en månad nu, så 2020 fortsätter leverera. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 013
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Har nu gympat med Sofia till hennes 'Sommargympa med Sofia' på SVTPlay från 2020 och som tidigare boende i Umeå undrar jag vid vilken...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: tgd
·
Hundhälsa Är det vanligt att man göra en reoperation av patella efter endast tre år? 2020 så genomgick min bullterrier en sådan op. och de gjorde...
Svar
4
· Visningar
681
Senast: tanten
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp