Twt ska startas nu i vinter, enda planen är att ge honom en stabil start och så mycket erfarenhet som han behöver.
Tam har paus nu, efter årets lite för snabba steg från grund till stora kl 3-banor. Hans fram måste bli mycket mer etablerat innan vi kan tävla mer. Blir han stadig under våren så blir det mer kl 3 i sommar. Tror att jag hoppar över Norgesserien 2025, hade inte kul alls på de tävlingarna i höstas. Satsar på massor av tid på fjället med sank istället!
Bob ska köra kl 3, och gå sank i höst!
Zoe får nog hänga med på kl 3 när jag ändå åker med Bob. Och vara drottningen i fjöset, så klart.
Frodo... får se hur långt in på 2025 han hänger med.
Jag tävlade ganska mycket 2024, och tappade lusten att satsa på de stora mästerskapen. Mycket trevligare med de små distriktsproven. Om pengarna finns kanske det blir en tur ner till europa i höst, för lite lokaltävlingar där nere.
Som livet känns nu så blir det inte nån utökning av flocken, men känner jag mig själv rätt så kommer det dyka upp nått projekt av något slag. Valp från oeotståndlig kombination eller avlivningshotad knäppskalle? Time will tell.
Haha, nästan rätt
Twt är gott och väl klar för kl 2, men jag har inte prioriterat att meritera honom. Han var lite segstartad vad gäller träningsmognad men nu börjar styrkorna komma fram. En vinter med finslip och mängdträning så blir det kl 3 i vår!
Jag tog en lektion för min favoritinstruktör med Tam i juni, fick hjälp med knapparna och vi har haft en kanonsommar! Massa jobb på korna och kvigorna, flera riktigt bra tävlingsresultat på får (vi var en handfull poäng från att ta oss till NM!! trots att vårt fylke är ökänt för stenhård konkurrens om platserna, och att jag inte alls satsade på poängnässig prestation de första kvaltävlingarna i tron att vi ändå inte skulle vara i närheten!) Vi var även med i Norges första landslag i nötvallning, och trots att vi aldrig gått tävling på nöt innan jobbade Tam bra nog att ta hem fina poäng ena dagen på nordiska mästerskapen. Han har gjort bra jobb på sank, även om våra turer begränsades kraftigt av min dåliga nacke. Han har blivit en pålitlig högerhand i arbete med både kor och får

med några arbetsprestationer i sommar som är bland det tuffaste jag sett. Stoppa och vända skenande kvigor på smal, brant sluttande traktorväg på fjället? No problems

Bob gjorde en helt enormt fin sank som kan sammanfattas med ena fårägarens sprakliga meddelande i jaktradion på fjället; "Fy fan det där var helt rått!!". Han gjorde flera riktigt bra tävlingar på får (kl 3) och har jobbat med nötterna. Även han var med i landslaget på Nordiska mästerskapen i nötvallning, men hade otur med en kviga dag ett och förarmiss dag två så inga poäng. Helt klart en av de bästa hundar jag någonsin haft, men inte alltid helt lätt att köra på tävling. Enorm kapacitet och otroligt trevlig att ha med ut på jobb, på tävling och resor. Måtte han hålla sig frisk, jag vill ha Bob-valpar
Zoe har bara jobbat i år, inga tävlingsstarter. Hon är välkänd, omtalad och uppskattad av traktens slaktbilschaufförer, för hon är sanslöst bra på att lasta slaktdjur effektivt och stressfritt
Frodo somnade in bara några veckor efter årsskiftet
Och visst sjutton kom det en projekthund

Den där vuxna, friska, stabila och mentalt trevliga tiken med kanonstam, som jag letat efter sen 2013...! Tyvärr 4½ år gammal och aldrig tränad, men efter tre månader börjar det se ut som att jag kan få till samarbete trots allt. Fin instikt och oändlig arbetsmotor. Mycket möjligt att jag hittat min stamtik!!
För min del har året präglats av utmattning på grund av starka nervsmärtor från slitskador i nacken. Kraftigt begränsad rörelseförmåga, hjärndimma, starka smärtor, sömnsvårigheter och frustration. Fårflocken är slaktad då jag inte kan sköta dem vintertid.Tyvärr ser det ut att vara det nya normala för mig, men jag vägrar släppa taget om arbetshundarna. Tack vare fina vänner kan jag träna lite ibland ändå