Planer för nästa vinter!

zaching

Trådstartare
Hmm..börjar planer inför nästa vinter nu och har planer på fri tillgång på halm och ge näringsrikt hö ca två gånger per dag. Är det någon här på buke som gör så?

Sen är det ju det här med foderhäckar..jag vill inte ställa ut EN halmbal i hagen utan har gärna kanske tre "annordningar" så att hästarna inte står och äter på samma ställe hela tiden. Vad finns det för praktiska lösningar? Jag har en tanke att det ska vara tak och att den ska vara låg så att ätpositionen blir så naturlig som möjligt.

Sv: Planer för nästa vinter!

Ursäkta, men jag tycker halm är så himla trist alltså. Visst, man kan komplettera med halm men en hel dag i hagen och bara halm... :(

Varför vill du överhuvudtaget ha den här lösningen? Förklara gärna så jag förstår hur du tänker :)

Vi gör så. Ger man bra halm (= bra hygienisk kvalitet, välskördat, vällagrat), så går det utmärkt. Vårt hö som vi får är så näringsrikt (8,3 MJ och 75 g smrp per kg foder) så vi kan inte ge bara det, utan vi ger halm också.

Det är så här att jag vill gärna att hästarna ska ha fri tillgång på hö men då det hö vi köper har så himla bra värden går det inte. Det är kanonkulor i hagen istället för hästar. Eftersom halmen inte är lika aptitlig och inte har samma värden så tror jag att det kan bli ett bra komplement då har de ju något att tugga på iaf. Jag vill inte ge ensilage av många anledningar.

Vad är det med halmen du tycker är trist? Jag ska ju ge hö också så att jag täcker upp behovet!
Sen så går de på lösdrift och då känns det tryggt att veta att de har ngt att tugga på. Det kan bli ganska kallt på vintern här.:)

Ok! Hur gör ni då? Blandar ni ut det med höet eller växlar ni halm/hö mellan givorna?
Vill gärna hör hur man kan göra för att få det att funka..;)

Vi har fri tillgång på halm i hagen (vi lägger ut fack lite varstans i hagen, man kan ju också ha en foderhäck till det) och de har även halm i boxen, och så får de hö två-tre gånger per dag.
En större giva i hagen på morgonen och en större inne på kvällen, samt en mindre mitt på dagen om ngn har tid att ge dom.
Ibland delar vi upp kvällsgivan på två om de går in tidigare (dvs. innan kl 8 på kvällen)

Då får dom ändå minst 8 kg hö vardera utöver halmen, fast har man "extremt" bra värden på sitt hö och hästarna gärna äter halm kan man kanske sänka högivan lite till.

Okej, vad har du för storlek på dina hästar?
Fack till halmen? är det eget bygge då?

Förlåt om det blir jobbigt med frågor men jag vill ju veta:angel: ..

zaching skrev:
Det är så här att jag vill gärna att hästarna ska ha fri tillgång på hö men då det hö vi köper har så himla bra värden går det inte. Det är kanonkulor i hagen istället för hästar. Eftersom halmen inte är lika aptitlig och inte har samma värden så tror jag att det kan bli ett bra komplement då har de ju något att tugga på iaf. Jag vill inte ge ensilage av många anledningar.

Vad är det med halmen du tycker är trist? Jag ska ju ge hö också så att jag täcker upp behovet!
Sen så går de på lösdrift och då känns det tryggt att veta att de har ngt att tugga på. Det kan bli ganska kallt på vintern här.:)

Så fick jag den förklaring jag ville ha och då kom allt i en annan dager...:)
Det var inte meningen att hacka på dig på nåt sätt.. Sorry, om du tog det så :(. Ville bara förstå varför du inte vill ge fri tillgång på hö..

:smirk:

Kan ju hålla med om att det vore väldigt trist och nästan elakt att BARA ge halm.. Fast det kanske är en bra bantingsmetod..:rofl:

zaching skrev:
Kan ju hålla med om att det vore väldigt trist och nästan elakt att BARA ge halm.. Fast det kanske är en bra bantingsmetod..:rofl:
Om du vill att din häst ska tappa alla sina muskler så är det bra att bara fodra med halm... Halm innehåller 0 och intet protein! Bara runt 5 Mj och lite mineraler...

Annars så kör jag ungefär samma stuk som du tänker göra nästa vinter. Fodrar hö morgon och lunch i hagen samt att de har halm att knapra på resten av dagen. Av det jag lägger ut räknar jag med ca hälften i foderstaten då jag ärligt talat inte tycker att de äter så mycket utan strör mest omkring det utanför lådan. De gnager av de goda bitarna och ratar själva stråna men de har åtminstone något att pilla med. Jag har byggt "lådor" som både hö och halm serveras i då jag inte tycker de ska äta direkt från backen med tanke på att de då får i sig så mycket jord och sand.
//marti

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Roheryn
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 654
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 629
Senast: Angel
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 171
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka