Plast att lägga under balkongtrall?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Ska flytta in i hyresrätt och har en balkong av betong som jag tänkte lägga trall på.
För att inte bli ersättningsskyldig vid utflytt vill jag vara noga med att träet inte färgar av sig på underlaget (eller oljan när man oljar). Har någon tips eller erfarenhet av något plastigt att lägga under trallen för att undvika detta? Helst något som inte är så dyrt.. kan ju köpa vanligt plastmatta för balkong men det kostar ju en del.
 
Plastmatta stänger ju in fukten och det kan bli fuktskada i stället. Du kan väl lämna kvar trallen när du flyttar? Den kommer knappast passa någon annanstans ändå.
Fråga hyresvärden om det är okej att lämna kvar när du flyttar. :up:
 
Är det inte bättre att lägga på plastplattor som tillåter luftgenomströmning? Om man vill vara helt säker på att det inte blir märken.
 
Är det inte bättre att lägga på plastplattor som tillåter luftgenomströmning? Om man vill vara helt säker på att det inte blir märken.

Det skulle jag gärna göra men IKEAs är slut och har inte hittat nå annat billigt och snyggt alternativ. Ballemöblerna är vitgrå så det känns som att bara svart lr trä funkar, och trä är ju ljusare så därför har vi riktat in oss på det (det är en mörk balkong som inte ligger i solen).
 
Plastmatta stänger ju in fukten och det kan bli fuktskada i stället. Du kan väl lämna kvar trallen när du flyttar? Den kommer knappast passa någon annanstans ändå.
Fråga hyresvärden om det är okej att lämna kvar när du flyttar. :up:

Det är inte ok tyvärr, allt ska återställas (studentlgh).
 
Hmm det är sant. Finns det nå billigare alt än balkongmatta + trall? Känns surt å lägga ner cash på båda när man ska bo där ett tag.
Jula har grå plastplattor för 159 kr/m2. Prisvärt.

374036.jpg
 
Det skulle jag gärna göra men IKEAs är slut och har inte hittat nå annat billigt och snyggt alternativ. Ballemöblerna är vitgrå så det känns som att bara svart lr trä funkar, och trä är ju ljusare så därför har vi riktat in oss på det (det är en mörk balkong som inte ligger i solen).

Cla Ohlson har också trall i konstträ till extrapris, slut i lager på webben på den billigaste men den finns i en del butiker.
 
Men alltså, trallplattor har ju plast under så jag förstår inte problemet. Träet ligger inte an mot golvet. Gäller både Clas Ohlsons och Ikeas trallplattor.
 
Men alltså, trallplattor har ju plast under så jag förstår inte problemet. Träet ligger inte an mot golvet. Gäller både Clas Ohlsons och Ikeas trallplattor.

Träet kan färga av sig och om det blir fuktigt kan färgen hamna på betongen. Man behöver ju olja den också, dvs ännu mer risk för märken.
 
Träet kan färga av sig och om det blir fuktigt kan färgen hamna på betongen. Man behöver ju olja den också, dvs ännu mer risk för märken.
Jag tror det ska extremt mycket till för att träet ska utsöndra något ämne i sådan mängd att det rinner ner på balkonggolvet under.

Och nej man behöver inte olja in trallplattor. Jag läste på om det rätt mycket i våras när det drog ihop sig till balkongsäsong och de flesta källor verkade ense om att trall inte behöver oljas. Vi är inne på fjärde säsongen med CO:s plattor. Jag skurar dem på våren, det räcker bra.
 
Jag tror det ska extremt mycket till för att träet ska utsöndra något ämne i sådan mängd att det rinner ner på balkonggolvet under.

Och nej man behöver inte olja in trallplattor. Jag läste på om det rätt mycket i våras när det drog ihop sig till balkongsäsong och de flesta källor verkade ense om att trall inte behöver oljas. Vi är inne på fjärde säsongen med CO:s plattor. Jag skurar dem på våren, det räcker bra.

Fast det är ju onödigt om man är rädd för att orsaka märken när det är en hyreslägenhet. Är man student är ekonomin inte fet och betala för en återställning kan bli dyrt.
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 875
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 034
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp