Platt-tv-dags vad köpa/inte köpa?

Rosett

Trådstartare
Jag vill ha tips på prisvärda tv med inbyggd dvd (eller blu-ray - den kan väl spela dvd också?), max 4000:- typ fast jag kanske kan sträcka mig till 5000:- ju billigare desto bättre :D har ingen aning om vad som är "normalpris" på tv nuförtiden.
Har rätt liten plats för den så den får vara max 80 cm bred, vet inte vad det motsvarar i tum...:confused:

Min nuvarande är en 17 tums tjock-tv :o med inbyggd vhs :o :o så jag behöver verkligen er hjälp nu.
:angel:

Sv: Platt-tv-dags vad köpa/inte köpa?

32" platt-tv är ofta strax under 80 cm breda, men de har inte inbyggda DVD-spelare och kostar minst 4500:- ( = inga pengar kvar för DVD/BluRay-spelare).

26"-are finns det en hel del märken som har DVD inbyggt. Inbyggd BluRay har jag inte hittat, men det kanske finns?

Enklast är att gå till Pricerunner och jämföra (för förslag på sökning klicka här). Där kan du markera ett gäng som ser ok ut och jämföra de sida vid sida. Är det viktigt att den är HDTV-klar? Spelar färgen på TVn någon roll? Upplösningen på bilden, är den viktig för dig?

Din budget tillåter nog inte BluRay. De spelarna börjar på 1500:-. Det skulle vara om du stretchar budgeten till max och köper en 26"-are för 3500:- och en BluRayspelare för 1500:-. Men är kvaliteten på TVn viktig för dig så vill du nog inte ha den billigaste.

Ska du börja köpa DVD-er, eller är det mer för hyra/låna som du vill ha spelare? För om du tänker köpa filmer så behöver du tänka igenom vad du vill framöver, så du inte köper på dig hundratals filmer i en kvalitet (DVD) som du sen inte vill ha utan måste köpa om de filmerna som BluRay. ( Det är rätt stor prisskillnad på DVD och BluRay-filmer.) Om du inte bryr dig i kvalitet så är nog DVD att föredra för en individ som för tillfället är på lågbudget, likadant om du bara tänker hyra och låna. Då är det ju bara att köpa en BluRay-spelare när ekonomin väl tillåter det och börja låna sådana istället.

Å, vilket bra svar! Tack! Ska kolla Pricerunner.
Jag kommer att hyra filmer (har inte plats/budget att samla egna :D).

Är det viktigt att den är HDTV-klar?
Njao det är väl säkrast att den är det :confused:
Spelar färgen på TVn någon roll?
Njae inte speciellt men man är ju van vid gråsvart liksom.
Upplösningen på bilden, är den viktig för dig?
Ehm...upplösning? Är det de lågupplösta som kan "hacka" vid rörelser :confused: Isf vill jag nog ha en som är relativt högupplöst. :laugh:

Vad räknas som låg- resp högupplöst?

Senast ändrad:

Hackande bild beror nog mest på att sändningen/mottagningen är kass, inte upplösningen. Hade ofta så med min boxer när det blåste, men nu med comhem så har jag inga sådana problem (fiber är ju inte väderkänsligt).

Låg upplösning på stor bild betyder att man ser pixlarna (de små fyrkanterna som bygger upp bilderna) lite bättre. Är man riktigt bildnörd så går det ju inte för sig.

Kolla t ex upp dessa:
Andersson A264FDUT
LG M2762D-PZ
AOC L26WA91
Amitech 26L344W
(Jämförelselänk)

Andersson och LG har bättre upplösning än AOC och Amitech.
Amitechen har inbyggd DVD, men en DVD-spelare kan man å andra sidan få för 500:-.
LG har två scartingångar, men de andra har ingen info angivet om det. De kan ha noll, de kan ha tre...
Det är svårt att avgöra vem som har bäst ljud, men jag skulle gissa(obs, gissar bara) på LG.

Den
har jag redan spanat in, lutar åt att jag köper den och ev en separat dvd eller blu-ray, har ju dvd-spelare i datorn kom jag på :D så det är inte så jättebråttom...
Har även kollat på PHILIPS 231T1SB men den var bara på 23" och TOSHIBA 26DV615DG 26" med dvdspelare men den kändes klumpig och ful :angel:, dessutom bara ett års garanti på den - de övriga har tre års garanti.
Men...har inte bestämt mig riktigt än. :D

Senast ändrad:

Låter som en bra plan.

Fast det här är en fastligt dålig tråd. Den har gjort så att jag har blivit sugen på att skaffa en liten tv till sovrummet. Vit, platt, inbyggd dvd, insomningsfunktion... *drömmer*

Du får ta och skriva ett snällt brev till farbror Tomten. :idea:

Fast det här är en fastligt dålig tråd. Den har gjort så att jag har blivit sugen på att skaffa en liten tv till sovrummet. Vit, platt, inbyggd dvd, insomningsfunktion... *drömmer*

Aah, där dog mitt elektronikälskande hjärta lite :love:

Låter farligt med hjärtat...

Tomten var inte till mycket nytta i Tv-avdelningen. Men bra kvinna reder sig själv, så idag har jag slagit till på en DMTECH LV22LE-W som inhandlades från Netonnet. Ok bild, mordvapensstor fjärrkontroll, och passar in så fint så fint! Har premiärtittat Twilight, ska nu testa att koppla in datorn. :D

Jag köpte en LG M2762D-PZ. Tur att jag velade så för då hann de sänka priset från 4700-nånting till 3900-nånting. :D Tyvärr är inte bilden så bra som jag hade hoppats, se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1021440 Förmodligen får jag väl skaffa digitalabonnemang. :(
Köpte en dvd/cd/bluray-spelare oxå. :banana:

Liknande trådar

IT & mobiler Sitter här med ombyggnadsplaner till min bokhylla och inser att jag nog skulle vilja ha en platt skärm till datorn istället för åbäket...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur