Plattan i Stockholm- säkert eller osäkert?

Mirre

Trådstartare
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?
 
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?
Plattan är ingen större fara, så det lugnt tycker jag
 
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?
Skitfult ställe. Men inte farligt 😊
 
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?

Visst kan det ibland vara stökigt mitt i natten, särskilt på helgerna, men knappast mitt på dagen. Plattan kan vara ganska härlig, man sitter på trappstegen i solen och kollar på människor. Ibland är det Hare Krishna, ibland diverse gatumusikanter, ibland någon demonstration. Det händer alltid saker där - inte på något negativt sätt. På sommaren brukar Parkteatern ha föreställningar där.

https://kulturhusetstadsteatern.se/sites/default/files/2024-05/Parkteatern_2024_Program_final_2.0 accessible_.pdf

1716672293914.png
 
Ingen fara mitt på dagen. Är där rätt ofta, droghandeln syns om du tittar efter den, inte annars.
Det finns också massor av fältsekreterare och andra sociala instanser som håller koll på området, det finns många andra ställen i innerstaden som är otryggare att vistas på.
 
Jag känner heller ingen oro för att vistas där, varken med eller utan barn. Däremot, som @Görel skriver, ser man ju droghandeln om man tittar efter den. Beroende på ffa din 16-åring med hopp och lek-tid hade jag väl kanske tyckt att det känts knepigt om det "finns anledning". Dvs om det finns ett drogintresse och man kan anta att intresset är att handla. Å andra sidan finns det sannolikt droghandel där ni bor också. Det brukar ju inte gå att komma ifrån.

Jag har spenderat en lunch eller två i den där omtalade trappan och tyckt att det är helt okej 👌 Ffa när det är duktiga gatumusiker på plats. På med solkräm och huvudbonad bara! Det kan vara svårt att hitta skugga där.
 
Känner mig inte alls otrygg där. Är inte det nått gammalt som hänger kvar, typ Malmskillnadsgatan? Droghandel sker ju tyvärr lite överallt och centrala delar lockar ju alltid till sig människor av olika slag. Tycker alltid (dagtid) det sitter helt vanliga människor i trappan och pratar.
 
Jag har inte tänkt tanken (naivt?) att det dagtid skulle vara något annat än ett vanligt torg.
De år jag åkte till Stockholm så passerade jag över där morgon och eftermiddag. Aldrig upplevt nåt jag skulle vara orolig inför.
Folk solar och umgås på trappan, många tusen passerar och så kulturhuset med allt som finns där.

Jag tycker det är en trevlig plats under dagen.
Vet inte om jag passerat nattetid,
 
1716700253060.png

Här ser du trappan rakt fram. Bakom är gågata med massor av affärer. Till vänster är Kulturhuset. Till höger är nedgången till tunnelbanan. Alltså rör det sig mängder av människor där, det är inget isolerat ställe. Jag har aldrig känt mig orolig där.
 
Plattan är ingen vacker plats (ännu mindre numera, imo). Men jag har aldrig kännt mig otrygg där. Har suttit mycket i den där trappan, det var en naturlig mötesplats när jag skulle möta upp kompisar som åkte från andra håll än jag. När jag var tonåring hade polisen ögonen på stället, vilket jag förstår, men jag har aldrig blivit kontaktad av någon "skum typ" där. Jag har inte hängt där kvällstid, men dagtid under sommaren när vädret är fint är min erfarenhet att det är mycket folk där.
 
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?
Stockholmare sen barnsben här. Jag tycker också det är en trevlig idé att sitta på trappan, folk brukar sitta där. Helt ofarligt, det är ett soligt ställe där en skolklass får plats utan problem. Och det är ju definitivt inte där som ev droghandel äger rum, utan i mer diskreta hörn en bit bort. Plattan är inget nergånget lodisställe, det är massor av olika sorters människor som rör sig där.
 
Bra plats att samla en skolklass skulle jag säga. Det är liv och rörelse, gott om plats. Polisen är ofta på plats men inte för att kriminaliteten är påtaglig, mycket folk bara.

Att skolan inte fixar lunch på restaurang är inget du behöver snacka ner kommunen för.
 
Bra plats att samla en skolklass skulle jag säga. Det är liv och rörelse, gott om plats. Polisen är ofta på plats men inte för att kriminaliteten är påtaglig, mycket folk bara.

Att skolan inte fixar lunch på restaurang är inget du behöver snacka ner kommunen för.
Precis här får barnen med sig pastasallad från köket om de ska iväg.
 
Trist ställe men inte farligt, speciellt inte på dagen. Drogförsäljningen kommer ni se överallt om man letar efter den. Dina barn kommer garanterat inte bli rekryterade av kriminella gäng.
 
Bra plats att samla en skolklass skulle jag säga. Det är liv och rörelse, gott om plats. Polisen är ofta på plats men inte för att kriminaliteten är påtaglig, mycket folk bara.

Att skolan inte fixar lunch på restaurang är inget du behöver snacka ner kommunen för.

Precis här får barnen med sig pastasallad från köket om de ska iväg.
Här blir det också någon typ av medhavd lunch från köket om det är skolutflykt!
 
Här blir det också någon typ av medhavd lunch från köket om det är skolutflykt!
Lyxigt! Här måste alla ta med egen matsäck på utflykt. Förra veckan var de på två utflykter…

För att svara på ursprungsfrågan, bor med barn i Sthlm innerstad, skulle inte vara orolig om de var på Sergels torg dagtid :)
 
Största problemet med Plattan är väl att det är så fult, ont om skugga och så mycket folk där (dvs, en helt vanlig del av stan) :p Angående droghandel och kriminalitet hade jag varit mer orolig på tex en tågstation eller i en vanlig park. Där är det lättare att gömma sig och det går snabbare att komma iväg osedd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp