Plattan i Stockholm- säkert eller osäkert?

Det här med att ungdomar dras in saker sker nog på helt andra ställen. Skolan, vänner, idrott, gemensamma bekanta men inte där man rör sig flyktigt förbi. Att rekrytera kräver nog frekventa möten.

Det är lugnt att röra sig kring plattan. På sin höjd kan man se en missbrukade eller två, men de finns ju lite varstans. De stör inte mig om inte jag stör dem.
 
Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart nyfikna på den omtalade Plattan. 12 åringen har inte den fritiden på samma sätt, men däremot tycker lärarna visst att det är en jättebra idé att sitta på trappan vid Plattan och äta (varför de inte äter på restaurang är en historia i sig om vår "underbara" kommun 🙄). Första tanken var ju hur i hela friden lärarna tänker, men sedan började jag fundera på om allt man hört om detta omtalade torg verkligen stämmer? En plats där droghandel och annan kriminalitet sker helt öppet och tonåringar dras in i allt möjligt. Ni som bor i Stockholm, vad säger ni?
Bor inte i Stockholm utan nära. Men jag skulle inte tveka en sekund om att sätta mig och äta en frukt i trappan till plattan, eller tänka mig att ungens klass sitter där. Det är mycket folk där och allt.

I lördags var det rent av utlagda trasmattor att sitta på och liv och rörelse, kulturhuset ligger dikt an, om än fult såklart. Känns som en plats där en lärare kan ha översikt också och en klass får plats.

Tänker det skulle vara en mardröm att försöka få in 30+ elever i en restaurang och försöka hålla ordning. För både lärare och restaurang och den som betalar 4 800 kr minst för det :)
 
Senast ändrad:
Bor inte i Stockholm utan nära. Men jag skulle inte tveka en sekund om att sätta mig och äta en frukt i trappan till plattan, eller tänka mig att ungens klass sitter där. Det är mycket folk där och allt.

I lördags var det rent av utlagda trasmattor att sitta på och liv och rörelse, kulturhuset ligger dikt an, om än fult såklart. Känns som en plats där en lärare kan ha översikt också och en klass får plats.

Tänker det skulle vara en mardröm att försöka få in 30+ elever i en restaurang och försöka hålla ordning. För både lärare och restaurang och den som betalar 4 800 kr minst för det :)
Verkligen. Särskilt i centrala Stockholm. Matsäck är absolut den rimliga lösningen, och antingen Sergels torg eller konserthustrappen känns som de rimliga ställena att äta den. Så jag skulle nog tycka att upplägget känns vettigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp