Plegning...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 348
M

moonlightgarden

Det var ju en intressant upplevelse. Min ponny väger tydligen 1 100 kg fast egentligen så väger hon ju bara 356 kg.
Han började med att att ge henne 0,7 utav medlet, men det räckte inte hon blev lite dåsig men var fullt energisk med att hålla honom på avstånd med sina nålar ändå, så hon fick 0,3 till utav det medlet och 0,3 utav ett annat medel oxå.
Å då gick det, men hon hade ändå ork till att försöka även om det inte var särskilt starka försök utan ganska så lama försök, men ork hade hon =).
Så nu e ju iaf den där lilla fläben borta från läppen som hon införskafade sig på julaftoon. Hon hade dragit loss en del av läppen på ett eller annat sätt i hagen. Å så fixade han till tänderna oxå meddans han ändå var i farten å så den sista botulism b sprutan.
Det kanske kommer ut bilder på hur läppen såg ut här om ett litet tag.

Sv: Plegning...

nupp, men det kallas för att man pleggar hästen,
det hon fick utav VETERINÄREN inte utav mig var 0,7 domoseddu 0,3 torbugesic r:et kan vara någon annan bokstav och cairbocam eller något sådant lite svårt att se vad dom skrev.

Nej pleggar är en förkortning på att hästen får plegicil, annars ger man häst helt enkelt lugnade.

Moonligthgarden:

Doesedan är lugnande.
Torbugesic är starkt smärtlindrande samt i kombination med domesedan även lite lugnande (givet enskilt är torbugesic inte lugnande)

Det du inte riktigt såg vad det står är antagligen Carbocain som är lokalbedövande.

PLEGGA heter det bara när man ger hästen plegicil, precis som mycket_irriterad skrev. Dock finns Plegicil kvar på marknaden men enbart i injektionsform, det är sirapen man som hästägare själv kunde ge som är borrtagen.

Sen, vissa hästar är mer eller mindre känsliga för lugnande och kräver högre/mindre dos. Därför börjar man alltid med låg dos och höjer om det behövs. Sen, om hästen är upprörd när det lugnande ges så får man lätt sämre effekt. Dessutom kan det från gång till gång skilja hur 'bra' det tar' Min valack höll en gång på att dråsa i backen på normaldos domesedan. Nästa gång behövde han mer än normaldos för att det skulle ge effekt över huvud taget.

Och dessutom så kan en del hästar behöva mer och mer lugnande för varje gång man ger dem det.

jaha okej, har alltid hört att det kalas för att man plegar hästen när man ger den lugnande.
jo kan jag tänka mig, men tyckte att det var lite väll chokerande att hon fick så himla mycket å ändå orkade streta emot lite gran mot veterinären när han skulle hålla på å fixa å dona.

okej, har jag ingen anning om alls faktiskt, har aldrig gett min det innan, hon har liksom aldrig blivit biten i mulen utav någon hind tidigare så det är liksom aldrig varit något behov av det.
har alltid hört att det kallas för att plega hästen när man ger den lugnande. men tycker att den första som skrev ett inlägg inte lästa mitt första inlägg (huvudinlägget) tillräckligt nogrant

Vad var det den inte hade läst tillärckligt noggrant i i ditt huvud inlägg, du nämner inte några substanser där utom plegning (vilket = med plegicil).

Ofta kallar folk det att plegga när man ger lugnande men det kan bli ganska missvisande.
Nu framgick det för en insatt av siffrorna att det inte var pleg.
PL

moonlightgarden skrev:
jaha okej, har alltid hört att det kalas för att man plegar hästen när man ger den lugnande.
jo kan jag tänka mig, men tyckte att det var lite väll chokerande att hon fick så himla mycket å ändå orkade streta emot lite gran mot veterinären när han skulle hålla på å fixa å dona.

0.7 ml + 0,3 ml är inte så hög domesedandos *lugnar* Kollat i papprena och när min valacks ben skulle lappas ihop fick han 1 ML domesedan plus torbugesic (står inte dos).

När det handlat om röntgen (han är lugnet själv men för att försäkringen för deras utrustning ska gälla OM hästen får ett frispel därinne så måste de sedera) har han fått 0.5 ml, samma dos fick lilladamen (åtskilliga kilon lättare) .

När hon skulle ultraljudas fick 'ovanpå' domesedanet även 1 ml pleg intramuskulärt.

Så han fick inte så himla mycket faktiskt, det KÄNNS bara så eftersom de fick ge mer. Men man börjar hellre lite lägre och ger mer om det behövs än ger lite mer direkt, eftersom vissa hästar, och vissa hästar vid vissa tillfällen kan reagera väldigt starkt.

Så, du kan andas ut med att du har en fullt normal häst och inte en svårdrogad elefant =)

hon skre att jag gav min häst det där plegningsmedlet som har blivit borttaget från marknaden, som jag aldrig ens har hört talas om, när jag skrev klart å tydligt att det var veterinären. det var det hon mistolkade

Hur mycket ger man då utav plegacilen då?

Nja nu e det ju så att det inte är en häst utan en ponnysto på 356 kg som dom faktiskt började med att ge en dos som man i vanliga fal ger till en normal stor häst och seddan fick lägga till mer på den.
jo kan tänka mig att dom måste det, min bröt ju bara av nålen för veterinären å dom kostar ju inte så mycket...

joodå, stor fet elefant är hon =) specielt om hon trampar en på tårna med brodarna å vrider till...

Om vi pratar im injektionsformen så är det inget jag använder längre men 1ml per 100 kg kan anses vara ett riktvärde om man vill ha någorlunda effekt.
PL

moonlightgarden skrev:
Nja nu e det ju så att det inte är en häst utan en ponnysto på 356 kg som dom faktiskt började med att ge en dos som man i vanliga fal ger till en normal stor häst och seddan fick lägga till mer på den.
jo kan tänka mig att dom måste det, min bröt ju bara av nålen för veterinären å dom kostar ju inte så mycket...

joodå, stor fet elefant är hon =) specielt om hon trampar en på tårna med brodarna å vrider till...

Min valack väger 400 kg, doseringsangivelserna jag gav är alltså vad han fått.

Lilldamen så första gången hon röntgensederades (dvs lindrigare sedering än man vill ha i ditt fall) så vägde hon 250 kg och fick 0.5 ml domesedan. Andra gången vägde hon 350 kg och fick samma dos.

Så jag hävdar fortfarande att dosen din herre fick först var i sammanhanget låg. Och min herre på 400 kg fick som sagt 1 ml + torbugesic i samma situation som din (dvs för lappa ihop ganska rejäl sårskada).

Så jag håller inte med din vet.

Jag kollade i FASS för nu blev jag nyfiken ang dos..

Normaldos för häst och nöt: 10–80 μg/kg kroppsvikt intramuskulärt eller intravenöst beroende på önskad effekt.
Djur som har dåligt allmäntillstånd eller äldre djur bör ges lägre dosering (10–20 μg/kg).

20 μg/kg är en LÅG dos. Det blir omräknat till milliliter 0,2 ml/100 kg häst. För 356 kg häst blir det 0.7 ml.

Så, din häst fick en LÅG dos även sett till dess kroppsvikt inledningsvis. *ger sig inte*

peter_lundin skrev:
Om vi pratar im injektionsformen så är det inget jag använder längre men 1ml per 100 kg kan anses vara ett riktvärde om man vill ha någorlunda effekt.
PL

Vad använder du nuförtiden? *nyfiken*

Sista 15 åren ungefär.
Pleg är så dåligt att nästan allt som går att göra med pleg kan man göra utan.
Om man har en häst som verkligen krånglar behövs det andra grejor.
PL

peter_lundin skrev:
Sista 15 åren ungefär.
Pleg är så dåligt att nästan allt som går att göra med pleg kan man göra utan.
Om man har en häst som verkligen krånglar behövs det andra grejor.
PL

Ah, NU är jag med igen. Jag trodde det var domosedan du inte använde, och undrade vad du då använde (dvs vad jag missat).

Men pratar du om PLEG är jag helt med i leken igen och då kan du bortse från min fråga ;)

(jag blev förvånad att det fortfarande användes när de tryckte i lilldamen en spruta pleg i baken när det inte gick att få i henne mer domesedan i.v.)

Apropå pleg, jag minns när jag skulle plegga kallblodsstoet inför transport. Med sirapsvarianten. Hällde i henne 15 ml. Ingen reaktion. i med 15 ml till. Ingen reaktion. Alls. Jag ringde Ultuna och frågade hur mkt man kunde ge och de tyckte att ge två omgångar till du, med 30 min emellan.

Så i med 2*15 ml till. Hästens åg möjligen lite dimmig ut på ögonen men var alert, vaken och framför allt inte ett DUGG intresserad av att gå in i släpet. Då hade hon fått toalt 60 ml, och normaldos för transport enligt fass var typ 7,5 ml.

Där nånstans tappade jag tron på plegSIRAP iaf. (det intramuskulära gett i injektionsform förvandlade dock unghästen till ettraglande fyllo som gick in i väggar och allt möjligt, så helt värdelöst är det ju inte, men så hade hon en shot domosedan i botten med iofs)

Liknande trådar

Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka