Plegning...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 348
Sv: Plegning...

Som förstärkning kan det ha en viss effekt
Innan Sedivet o Domosedan kom användes ofta en kombination av Pleg Rompun o Metadon som var ganska Ok men inte alls som Domosedan Turbugesic.
I vårt område används plegg stort sett bara till hund innan avlivning, där har det normalt lagom effekt.
PL

peter_lundin skrev:
Som förstärkning kan det ha en viss effekt
Innan Sedivet o Domosedan kom användes ofta en kombination av Pleg Rompun o Metadon som var ganska Ok men inte alls som Domosedan Turbugesic.
I vårt område används plegg stort sett bara till hund innan avlivning, där har det normalt lagom effekt.
PL

Mm, jag vet som sagt inte varför de gav just pleg im. Vi gav ju en dos domesedan i.v. som vi trodde skulle räcka och som räckt gången innan (0.5 ml i.v.). Damen är normalt mycket lugn och cool även odrogad så drogningen var mer av de försäkringstekniska skälen.

Men sen blev hon väl uppjagad av sprutningen (hon är ju inte helt lätt att spruta) och sen flög fan i henne och hon piafferade stallgången upp mot röntgen och vi konstaterade att det nog behövdes mer. Men gick inte att ens komma i närheten att ge mer i.v. (Hon fick lugna sig innan). Så då sa vet att vi ger i.m. istället och så satte de den i bakdelen på henne. 15 min senare var hon redigt drogad och fick stöttas för att inte ragla hejdlöst. När hon väl fått ordning på benen så hon gick så var det docj lika svårt för henne att få stopp på dem, varvid hon gick rakt in i väggen i undersökningsrummet ;) Men jag frågade aldrig varf de gav pleg, såg det först i papprena.

Lite fascinerande dock, när det var röntgat och UL:at så var ju damen fortfarande bra väck och jag kikade oroat på klockan och undrade hur länge jag måste vänta innan jag kunde lasta och åka hem. Varvid vet tyckte 'det kan du göra nu, ta ut henne i friska luften 5-10 minuter så är hon som vanligt igen'. Jag var skeptisk men se på fan om hon inte var det.

Sen en spinoffråga - när min lillvovva avlivades i november (med total njursvikt, njurarna hade lagt av helt) så fick hon inget pleg eller lugnande utan hon fick en överdos narkosmedel direkt (och stöp lika snabbt som en bultad häst för övrigt) och sen (eftersom hon skulle med hem) så injicerade de i hjärtat med för säkerhets skull. Var det för hon iaf var så dålig att de ansåg det inte 'behövdes annat' eller vad? (Detta var fö på SLU i Uppsala).

De flesta hundar klarar en iv injektion utan att reagera nämvärt. Plegget är liksom lite extra säkerhet just i den känsliga situationen.
PL

När min första hund avlivades så fick han en spruta i hjärtat. Han drösade ihop genast, men fick en till för säkerhets skull. Utan att veta om det finns något negativt med det här så var mitt första intryck att det var ett bra sätt att avliva en hund på. Ena stunden sprang min hund omkring och brottades med en stooor sten, i nästa sekund låg han stendöd på backen. När min andra hund avlivades så åkte min man med henne till klinik där hon först fick lugnande och sedan avlivades hon. Så länge hon bara kunde skakade hon av rädsla och morrade och bet efter veterinären. Jag klarade inte av att föölja med, vet att man är skyldig sina djur det, men denna hunden var mitt allt och så speciell. Jag vet att jag hade brytit ihop. Hade jag följt med så hade jag behövt mer lugnande än hunden =)!

Menar du att din hund fick en spruta direkt i hjärtat utan att sövas ner först så är det direkt olagligt eftersom de flesta medvetna hundar reagerar väldigt starkt på ett hjärtstick.
PL

peter_lundin skrev:
De flesta hundar klarar en iv injektion utan att reagera nämvärt. Plegget är liksom lite extra säkerhet just i den känsliga situationen.
PL

Okej, då var det säkert därför. De hade ju tagit blodprov på henne en timme innan utan minsta pip så de kände sig nog säkra på att hon inte skulle bry sig.

Det slog mig efteråt hur PEST hon måste ha mått utan att visa det (vet sa ju när hon såg blodprovssvaren att 'Tuff liten rackare det här som inte visar mer!), normalt så var hon iofs snäll hos vet, men brukade KLÄTTRA på mig och trycka sig mot mig för att slippa undan de läskiga veterinärerna och söka stöd hos mig. Den här gången brydde hon sig inte alls, hon satt där så snäll och vänlig så och lät dem göra vad de ville. Lillsnuttan.

Men då blev det begripligare varför man ger det ibland och ibland inte. (Jag har aldrig behövt avliva just hund förr utan de har dött i sömnen lugnt och stilla)

Tackar! :bow:

Min ponny får földoser med lugnande. Hon tål inte mer än så innan hon börjar flåsa och hon väger ändå nästan 500kg.

Med PLEG är det ju dessutom så att ponnyraser och hästar under ett års ålder ofta kräver 25% HÖGRE dos än normaldos.

Kom jag på strax innan jag skulle somna igår ;)

Min gammelgubbe (23 år) tål bara 0,2 ml Domesedan. :o Är ändå ett kbltravare på 158 cm.
När han skulle röngtas första gången på MK -99, fick han 0,6 ml Domesedan. Då trillade han ihop inne på rgt. Fick lyfta ut honom till en box för att sova av sig det värsta.
Veterinären sa sedan att kallblod tål inte Domesedan så bra! :confused:
Nu får han enbart lugnande vid rgt, ej vid tandraspning mm.

Okej, då e jag med på vad som används i vilka mängder.

Det är ju bra att någon har koll här, dock inte full koll, skrev i förra inläget att det faktiskt är ett sto :P
Ingen direkt stor sår skada, den var på 1,5 cm å han klippte bort den delen som hängde kvar, som låg på kanske en 0,5 cm, eftersom att det var på mulens läppar, d.v.s. precis det hon äter med, så det skulle inte ha blivit nå bra resultat alls om man hade sytt, hade bara varit ireterande för henne å så syns det ju inte heller så...

Hon är alltså alregisk mot medlet, har du kollat upp med en veterinär om det finns någonting annat man kan ge, så att man vet när det kanske kommer att behövas?

Liknande trådar

Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka