Bukefalos 28 år!

plocka i tygeln

Sv: plocka i tygeln

Nej jag tycker att det handlar mycket om rörelsemekanik i axel och armbåge. Det gör inte rörelserna större - tvärtom. När man gör t.ex. en överstrykning så gäller det att man är mjuk i axlarna och det är ju själva armbågen som rör sig - inte handen. Och på vissa hästar som behöver mycket stöd i början hjälper det inte att bara använda rörelsen i hand och handled, utan på vissa hästar som behöver mycket stöd på ytter till en början har jag märkt att det är väldigt viktigt att få in tekniken med böjd ytterarmbåge och ha den intill sidan för att kunna ge tillräckligt mycket stöd. I början när jag har fått lära mig och inverka korrekt med förhållningar har det också handlat mycket om rörelsemekanik i axel-armbåge därför är det viktigt att man är mjuk och avslappnad där och inte låser fast sig. När man fått in tekniken och finliret bättre har det hjälpt att bara kunna tänk "stäng-öppna" med handen för att göra en och sedan använda säte. Men man har otroligt mycket hjälp utav att använda rörelsemekanik axel-armbåge särskilt i början när man ska göra vissa nya grejer. Sedan kan man få in finliret.


Tycker mycket det att man sitter och plockar kommer och mer tyvärr, man bara grejar med händerna alldeles för mycket och glömmer resten.
 
Sv: plocka i tygeln

Sisst jag red lektion skulle jag göra halv halt, driva och ge efter för att komma åt bakbenen...Men ibland blir jag tillsagd att röra på fingrarna...Men tror det beror på att jag har lätt för och låsa handen vilket jag har försökt och träna bort i antal år...

Börjar bli bättre då jag ridit min unghäst eftersom hon slår med huvudet och inte vill gå frammåt om jag inte är mjuk i handen och använder benen...Och det är rätt skönt när hästen protesterar eftersom jag vet att det är jag som gör fel så är det bara att rätt till det och gör om det jag skull och så blir det bra:D
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 756
Senast: Jeps
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
729
Senast: mamman
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
686
Senast: GoLightly
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 255
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp