Plockar inte upp efter sin stora hund

Zetronis

Trådstartare
Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds högar (det finns flera hundägare i föreningen) och folk blev så uppeldade så det inte är sant!

För tillfället sitter redan en lapp uppe för att påminna de boende som är aningen passivt aggressiv, på den beskrivs att den som undlåter att plocka upp efter sin hund begår ett brott och således genast bör ta sitt lagliga ansvar och göra det den är skyldig enligt lag att utföra och det nu på momangen!

Vissa tycker att lappen är för aggressiv andra att den inte är aggressiv nog. Lite lösningar diskuterades som att sätta upp en behållare med bajspåsar vid närmsta soptunna osv

Jag vet inte hur det gick till men nu har JAG fått i uppdrag att skriva en lapp som ska gå ut till alla boende direkt. Genast var det en icke hundägande gubbe som spände ögonen i mig och fick mig att lova att ta i med hårdhandskarna nu och inte stryka medhårs bara för att jag har hund själv.
Jag är dessutom ganska säker på vems hund det är som lämnat dessa mastodonthögar som folk lyckats trampa i och dra runt. Att tala med personen direkt känns inte aktuellt. Det finns en del problematik oss emellan som jag inte vill spä på som redan handlar om dennes hundhållning.

Så jag skulle gärna vilja få tips på hur man på bästa sätt kan lyckas skriva en lapp som ska gå i brevlådan där det uppmanas att plocka upp efter sin hund, utan att jag för den sakens skull pekar ut att jag vet vilken jävel det är som undlåter detta!

Hur aggressivt behöver jag skriva? Jag vet inte ens varför det här hamnade på mitt bord utan jag var den som uttryckte att den första lappen var lite väl passivt aggressiv så jag antar att jag nu får bevisa mig själv! (Hurra) och det visar sig att jag inte alls vet hur man skriver en sånhär lapp, bättre än någon annan! 😂

Så hur skulle ni andra hundägare helst vilja påminnas om att det är viktigt att plocka upp efter er jycke? Jag tänkte mig något litet stycke om att det som göms i snö kommer upp i tö och att det blir väldigt tydligt vilka hundars högar som lämnats kvar? Den sista biten kan hag tänka mig att inte ha med pga utpekande men sen då?
Hur börjar man en sånhär lapp?

Hjälp!
 
Jag tror det är svårt att få folk att ändra sig mha en lapp. De skiter(!) helt enkelt i att ta upp efter sina hundar oavsett hur många påminnelser, tillsägelser eller hur olämpligt högarna är placerade. Det är inte heller mig veterligen olagligt att inte plocka upp efter hunden.
 
Koll med SKK om de har kvar nått material från sin Plocka upp kampanj. Kanske ger mer effekt när det syns att en stor organisation står bakom.

Aggressiva lappar tror jag är sämsta tänkbara sätt. Tror mer på en trevlig ton. Snacket om det rt som göms i snö kommer fram i tö är så uttjatat att man bara blir less.
 
Ska man av outgrundlig anledning pyssla med lappar, så ska de vara trevliga och informativa. Inte aggressiva och fulla av klyschor.

Så en trevlig lapp om nu en sådan är "ett måste", en uppsatt tunna för bajspåsar och jag hade dessutom lobbat stenhårt för att ha påsar tillgängliga också.
 
Skulle jag få aggressiva lappar om att plocka upp hundbajs, när "alla" vet att det är någon annans hund som det lämnas bajs efter, då hade jag blivit riktigt less på folk.

Skippa det där med aggressiva lappar till alla om du vill ha god stämning i BRFen. Om du själv inte vill prata med berörda hundägare, få någon annan att göra det. Eller se åtminstone till att lapparna du delar ut är trevliga. Jag är dock 99,9% säker på att någon som lämnar hundbajs sådär inte kommer börja plocka upp bara för att det kommer lappar i brevlådan om det. Direkta samtal är troligen det enda som kanske hjälper.
 
Tack för alla svar. Ja jag kände ju direkt att jag fick det här sk uppdraget som lite straff för att jag opponerade mig gällande den befintliga lappen så det känns ju väldigt lockande att bara dra sig ur det hela. Ska kolla med SKK som ovan nämndes.

Jag själv brukar ju alltid ha nån bajspåse i fickan, väskan, bilen, ja ungefär överallt så sällan jag står utan, men har man inga påsar på sig så blir det ju svårt att göra rätt för sig så jag skulle tycka att det vore smidigt att erbjuda påsar på stråket som är på tapeten just nu men alla tyckte inte att det var något som gemensamt skulle bekostas av brf även om summan blir liten per år.
Jag vet, det är superhemskt att trampa i skit och dra med sig det in och överallt men jag blev förvånad över hur hätsk stämningen blev på mötet, riktig lynchstämning. Så kanske var det därför jag åkte på att behöva komponera en bättre lapp själv när jag försökte släta över det hela med mina påsförslag 😣
 
Btw, så kan man faktiskt bli bötfälld om man inte plockar upp hundbajs. Gissar på att det räknas som nedskräpning, men det är ju inget som från polishåll läggs nån större energi på såklart.
 
Ja jag har för mig att det är belagt med böter men har aldrig hört talas om någon som fått böter
 
Jag går lite emot strömmen och säger att lappar visst kan funka. :up: Det klart att direkt kommunikation ofta är att föredra men som konflikträdd och lätt sociofobisk person så kan jag uppskatta att slippa det (särskilt om jag är mottagaren :o ). En lapp ger liksom möjligheten att ta till sig informationen och förändra beteendet utan att tappa ansiktet sas.

De gånger jag skrivit sådana har jag formulerat det nästan överdrivet välvilligt och alltid allmänt skrivet även om man vet precis vem det handlar om. Alltså i detta fall skulle jag skrivit något i stil med:

"Hej alla hundägare! Jag/vi har noterat att det ligger en del hundbajs på våra gemensamma ytor. Vi vet hur lätt det är att glömma och förstår att ingen gör det med flit, så vill bara påminna en extra gång att ha med påsar och plocka upp efter hundarna. Tveka inte att fråga en granne eller annan hundägare om du har glömt bajspåse! :) (Allra bäst hade ju varit om man här kunde skriva att ni satt upp extra sådana, lagt en rulle vid porten eller vad som helst.) I all välmening, grannen/grannarna"

De gånger jag skrivit liknande har det faktiskt alltid fått effekt! Tror att just vänligheten triggar skamkänslor och förändring medan ilska triggar mer ilska och motsträvighet.
 
Jag går lite emot strömmen och säger att lappar visst kan funka. :up: Det klart att direkt kommunikation ofta är att föredra men som konflikträdd och lätt sociofobisk person så kan jag uppskatta att slippa det (särskilt om jag är mottagaren :o ). En lapp ger liksom möjligheten att ta till sig informationen och förändra beteendet utan att tappa ansiktet sas.

De gånger jag skrivit sådana har jag formulerat det nästan överdrivet välvilligt och alltid allmänt skrivet även om man vet precis vem det handlar om. Alltså i detta fall skulle jag skrivit något i stil med:

"Hej alla hundägare! Jag/vi har noterat att det ligger en del hundbajs på våra gemensamma ytor. Vi vet hur lätt det är att glömma och förstår att ingen gör det med flit, så vill bara påminna en extra gång att ha med påsar och plocka upp efter hundarna. Tveka inte att fråga en granne eller annan hundägare om du har glömt bajspåse! :) (Allra bäst hade ju varit om man här kunde skriva att ni satt upp extra sådana, lagt en rulle vid porten eller vad som helst.) I all välmening, grannen/grannarna"

De gånger jag skrivit liknande har det faktiskt alltid fått effekt! Tror att just vänligheten triggar skamkänslor och förändring medan ilska triggar mer ilska och motsträvighet.

Ja vilket bra konkret tips, jag har beställt klisterlappar att sätta på soptunnorna som en liten hint om var man bör slänga bajset och din förslag på hur man kan skriva var väldigt vänligt och generellt, jag gillart!
Tack! 😊
 
Hur många stoppar ner nyllet mot en hundskit för att läsa en nersmetad lapp :confused:

Det får ju skiten att sticka ut lite iaf så då kanske man inte klampar i den? Läste om någon annan som sprayat orange sprayfärg runt varje hög för att markera ut, och då blir det ju väldigt tydligt hur många högar som inte plockas upp, det tror jag kan vara lite av en ögonöppnare för de hundägare som tittar åt ett annat håll då hunden gör sina behov
 
Det får ju skiten att sticka ut lite iaf så då kanske man inte klampar i den? Läste om någon annan som sprayat orange sprayfärg runt varje hög för att markera ut, och då blir det ju väldigt tydligt hur många högar som inte plockas upp, det tror jag kan vara lite av en ögonöppnare för de hundägare som tittar åt ett annat håll då hunden gör sina behov

De som inte plockar upp efter sin hund bryr sig nog inte om skiten syns, tyvärr. De är nog samma typ av nonchalanta människor som slänger skräp i naturen, struntar i att ta bort luddet i torktumlaren i tvättstugan, parkerar på handikapprutan för ärendet "går snabbt" osv.
De vet att de borde göra annorlunda, de vet att det förmodligen märks men de ids inte bry sig.
 
Folk struntar inte i att plocka upp efter sina hundar för att det glömmer bort det. Ett fåtal kanske står och babblar med vänner och missar att hunden bajsar eller inte ser om det är mörkt och hunden är lös. Men majoriteten struntar i det av ren lathet/ovilja. Ett lagom riktat hot om att ”vi har sett dig” och att alla boende har lovat att hjälpa till med att hålla koll om de ser något är nog det enda som kan hjälpa. Men stor risk finns nog tyvärr för att personen inte bryr sig även om den blir direkt konfronterad när det händer.
 
Senast ändrad:
Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds högar (det finns flera hundägare i föreningen) och folk blev så uppeldade så det inte är sant!

För tillfället sitter redan en lapp uppe för att påminna de boende som är aningen passivt aggressiv, på den beskrivs att den som undlåter att plocka upp efter sin hund begår ett brott och således genast bör ta sitt lagliga ansvar och göra det den är skyldig enligt lag att utföra och det nu på momangen!

Vissa tycker att lappen är för aggressiv andra att den inte är aggressiv nog. Lite lösningar diskuterades som att sätta upp en behållare med bajspåsar vid närmsta soptunna osv

Jag vet inte hur det gick till men nu har JAG fått i uppdrag att skriva en lapp som ska gå ut till alla boende direkt. Genast var det en icke hundägande gubbe som spände ögonen i mig och fick mig att lova att ta i med hårdhandskarna nu och inte stryka medhårs bara för att jag har hund själv.
Jag är dessutom ganska säker på vems hund det är som lämnat dessa mastodonthögar som folk lyckats trampa i och dra runt. Att tala med personen direkt känns inte aktuellt. Det finns en del problematik oss emellan som jag inte vill spä på som redan handlar om dennes hundhållning.

Så jag skulle gärna vilja få tips på hur man på bästa sätt kan lyckas skriva en lapp som ska gå i brevlådan där det uppmanas att plocka upp efter sin hund, utan att jag för den sakens skull pekar ut att jag vet vilken jävel det är som undlåter detta!

Hur aggressivt behöver jag skriva? Jag vet inte ens varför det här hamnade på mitt bord utan jag var den som uttryckte att den första lappen var lite väl passivt aggressiv så jag antar att jag nu får bevisa mig själv! (Hurra) och det visar sig att jag inte alls vet hur man skriver en sånhär lapp, bättre än någon annan! 😂

Så hur skulle ni andra hundägare helst vilja påminnas om att det är viktigt att plocka upp efter er jycke? Jag tänkte mig något litet stycke om att det som göms i snö kommer upp i tö och att det blir väldigt tydligt vilka hundars högar som lämnats kvar? Den sista biten kan hag tänka mig att inte ha med pga utpekande men sen då?
Hur börjar man en sånhär lapp?

Hjälp!
Alltså, lappar som är aggressiva får nog motsatt effekt och det blir bara dålig stämning tror jag. Vet man vem som inte plockar upp tycker jag det är bäst att säga till den direkt helt enkelt

Den som inte tar upp kommer säkerligen inte börja ta upp bättre pga en lapp, speciellt inte efter en arg lapp. Säg till personen direkt och sen kanske ha en skylt på gräsmatten att folk kan vara snälla att ta upp efter sina hundar så blir det en allmän påminnelse.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 699
Senast: Mirre
·
H
Övr. Hund Har funderat på detta ett tag nu o har kommit fram till eget svar men nu undrar jag vad ni har för tankar. Varför skäller små hundar...
Svar
12
· Visningar
3 524
Senast: hastflicka
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp