Bukefalos 28 år!

Plötslig smärta?

Nikko

Trådstartare
Vid två tillfällen idag verkar min Lundehund (snart 6 år) plötsligt ha mycket ont. Ni får gärna komma med idéer.
- Den första gången stod han stilla och såg olyckligt ut så jag gick fram och gnuggade kinderna som jag brukar, och då gnisslade han högt. Ett läte han gör vid smärta, t.ex när han fastnade med klon i ett stängsel. Såg en humla eller ett bi som låg nedanför honom. Det verkade tilltygat för jag kunde ta tag i det och kasta bort det. Till saken hör att han hugger mycket efter alla flygande insekter (ibland går han på flugjakt om de inte lämnar honom ifred). Han verkade trött och la sig i ett buskage och vilade.
Efter det blev han bättre. Vi tog en lugn springtur, kom tillbaks och allt verkade ok.
Sen såg han plötsligt trött ut och rörde sig sakta. Kanske efter att han druckit vatten men det är jag inte säker på. Han var ute på baksidan och skulle svara på grannhundens skall som vanligt, men när han ska skälla går nåt fel och han börjar gnissla av smärta istället. Han sätter sig också med ryggen i lite konstig vinkel, lite som en puckel på mitten, och bena lite mer ut åt sidorna än vanligt. Efter ett tag provar jag att lyfta honom i överkroppen vilket verkar gå bra men sen när jag sätter ner honom gör det tydligen ont igen. Då sitter han så i några minuter, efter det går det över. Han käkar lite hundmat, springer, leker lite med leksaker. Normal, men kanske lite tröttare än vanligt.
Jag tror han har ont när han ser trött ut och rör sig långsamt, sen gör det riktigt ont ett tag för att sen helt gå över.
Har sökt en del och läst om bl.a besvär med ryggen / nacken, magen & urinsten. Han käkar speciellt foder pga magbesvär (IL, vanligt hos rasen) men nu under sommaren letar han ofta upp gamla matrester från picknickar mm.
Kom att tänka på att han gillar verkligen att åka bil, men tvekar att hoppa in av egen kraft. Han är klart vältränad så lite märkligt är det.
Tacksam för idéer
 
Senast ändrad:
Nu har det gått ett litet tag och det verkar som att han har problem med rygg / nacke. Var till vet. när det började och de tog prover som inte visade nåt och klämde utan att hitta nåt speciellt.
Här några videosekvenser när han har problem.
 
Jag har alldeles för lite kunskap för att ens gissa. Men hunden har ju helt klart ont och jag skulle inte nöja mig med veterinärens klämmande och ingen diagnos. Gå till en annan veterinär/klinik. För mig skulle röntgen vara självklart och sedan ta det därifrån. Hoppas vovven får hjälp snart!
 
Japp, ny veterinärtid ska vara på gång. Det luriga är att det mellan varven inte verkar vara några problem. Kanske är han lite lugnare än normalt, men han springer som vanligt och verkar glad. Och det är ungefär varannan eller var tredje dag som det är problem.
 
Nu har det gått ett litet tag och det verkar som att han har problem med rygg / nacke. Var till vet. när det började och de tog prover som inte visade nåt och klämde utan att hitta nåt speciellt.
Här några videosekvenser när han har problem.

Ooof, stackars liten! :(
Magen skulle jag gissa på, men jag vet ju verkligen inte mycket. Hoppas ni får hjälp snabbt!
 
Stackars vovvingen. Det är verkligen tydligt att det är outhärdligt. Vilken kämpe. Hoppas ni hittar problemet - uppdatera gärna!
 
Så gick vår förra hund när hon fick skada på ett av tornutskotten (heter det så på hundar oxå?) Och troligen skadade nerver.

Det började med att hon skrek till om vi klappade henne vid vänster öra och slutade med att hon gick med mer båge på ryggen än eran och att frambenen verk sig ibland när hon gick.

På henne blev det många röntgen plåtar innan skadan hittades då det tornutskottet som var skadat satt mellan skulderbladen.
 
Är han kastrerad? Annars kan det vara läge att kolla prostatan, vi trodde först att en av våra hanar hade fått problem med ryggen eller en höft men det visade sig vara en rejält förstorad prostata som gjorde rejält ont. Han började också vägra hoppa in i bilen (trots att han älskade att åka bil), hade svårt att gå i trappor etc. Det kom och gick så emellanåt var han helt som vanligt och sen plötsligt fick han jätteont.
 
Här kommer 3 olika alternativ som även andra har varit inne på:
Halsdiskbråck - de brukar ha svårt för att ta sig uppåt då
Vattensvans - brukar han ha svansen så rakt ner? Viftar han med den annars normalt sett?
Prostata - kan göra ont om den är förstorad eller det kanske finns en tumör
 
Tack för svar och teorier! Det har blivit bättre. Tycker det verkar hänga ihop med ansträngning, men komma efteråt. Han leker och springer gärna men verkar få ont efteråt. Så han får ta det lugnt - inte hänga med på springturer eller leka med frisbeen som han alltid ruskar osv. Och det verkar ha hjälpt även om han ibland rör sig stelt och jag misstänker att han har ont.
Varit till en annan vet. som vred och klämde mycket utan att se nåt tecken på smärta. Han är inte kastrerad, men den första vet.en kände på prostatan som inte var öm. Och svansen viftas på, i vanliga fall. Så jag vet fortfarande inte vad det är och är osäker på hur man ska gå vidare. Men ingen panik åtminstone.
 
Kan du inte ta hunden till någon som är expert på rörelseapparaten?
Jo, jag är inne på det spåret. Tänkte du på sjukgymnast?
Inte röntgat. Blodprov visade inget konstigt, och normal avföring. Eller vad tänkte du på med magkoll?
 
Jag vet att de har någon som är duktig på rörelseapparaten på SLU. Men jag tänkte om man gått ner i magen och kollat efter magsår? Jag skulle nog vilja röntga den där hunden. Han ser ut att ha fruktansvärt ont överallt.
 
Nytt vet-besök, kommit fram till att det sannolikt är diskbråck. Känns inte helt typiskt att det verkar så bra ibland och sen så dåligt, men så kan det nog vara med nacken. Blivit mycket klämma och vrida med alla undersökningar, skönt att slippa sånt nu. Tyvärr verkar han inte klaga utan mest bita ihop.
Bytt ut den hemska videon mot en roligare..
Tack för svar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu kommer ett sånt här irriterande inlägg från mig igen. Men tycker du jag skriver för ofta och stör dig på det så kan jag tipsa om...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Reville
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 897
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 924
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp