Kolikkänning - tips att förebygga?

Inga älgflugor hos oss. Mycket mindre mygg än vad andra stall verkar ha nu också. Torrt och blåsigt verkar göra susen. Men därmed får jag utgå ifrån att det var en kolikkänning.

Kommer kolla bandmask vid nästa träckprov (slutet av september) och är allt normalt där blir det koll så det inte är magsår.

Att kolla magsår, är det bäst att åka till klinik eller funkar det bra i hemmastallet?
 
Inga älgflugor hos oss. Mycket mindre mygg än vad andra stall verkar ha nu också. Torrt och blåsigt verkar göra susen. Men därmed får jag utgå ifrån att det var en kolikkänning.

Kommer kolla bandmask vid nästa träckprov (slutet av september) och är allt normalt där blir det koll så det inte är magsår.

Att kolla magsår, är det bäst att åka till klinik eller funkar det bra i hemmastallet?
Nu kommer jag få alla på mig, men om du inte avmaskat mot bandmask på tre år hade jag gjort det utan test. Är tyvärr inte så ovanligt vid buköppningar att bandmask hittas, hur noga än hästägaren varit med träckprov och mockning av hagar. Vi gör det var tredje år då min veterinär tycker det är ett okej intervall för att undvika kolik pga bandmask. Tyvärr behöver man ha lite tur för att hitta den vid träckprov även om man beställer utökat prov så det är ingen garanti.
 
Nu kommer jag få alla på mig, men om du inte avmaskat mot bandmask på tre år hade jag gjort det utan test. Är tyvärr inte så ovanligt vid buköppningar att bandmask hittas, hur noga än hästägaren varit med träckprov och mockning av hagar. Vi gör det var tredje år då min veterinär tycker det är ett okej intervall för att undvika kolik pga bandmask. Tyvärr behöver man ha lite tur för att hitta den vid träckprov även om man beställer utökat prov så det är ingen garanti.

Är det ett speciellt preparat för bandmask? För avmaskat har jag gjort iaf nån gång senaste tre åren (har inte bujon framför mig).
 
Om jag minns rätt så fick jag kombinationspreparatet Noromectin comp. Men då hade jag nog några hundra epg liten blodmask också. Skulle tro att det var Pratikvantzel som tog bandmask i den. Ivermektin tar det väl inte så vitt jag vet.
 
Nu kommer jag få alla på mig, men om du inte avmaskat mot bandmask på tre år hade jag gjort det utan test. Är tyvärr inte så ovanligt vid buköppningar att bandmask hittas, hur noga än hästägaren varit med träckprov och mockning av hagar. Vi gör det var tredje år då min veterinär tycker det är ett okej intervall för att undvika kolik pga bandmask. Tyvärr behöver man ha lite tur för att hitta den vid träckprov även om man beställer utökat prov så det är ingen garanti.
Intressant! Och bra att veta då jag hade bandmask på mina för ett par år sedan.
 
Nu kommer jag få alla på mig, men om du inte avmaskat mot bandmask på tre år hade jag gjort det utan test. Är tyvärr inte så ovanligt vid buköppningar att bandmask hittas, hur noga än hästägaren varit med träckprov och mockning av hagar. Vi gör det var tredje år då min veterinär tycker det är ett okej intervall för att undvika kolik pga bandmask. Tyvärr behöver man ha lite tur för att hitta den vid träckprov även om man beställer utökat prov så det är ingen garanti.

Tack för info! Jag tar alltid träckprov för både liten och stor blodmask och bandmask när jag testar min häst men eftersom det enda som dykt upp varit babdmaska vissa gånger testas han inte så ofta. Ska höra mig för ang detta.
 
Att kolla magsår, är det bäst att åka till klinik eller funkar det bra i hemmastallet?
Alltså när min ponny hade misstänkt magsår så fick han en behandlingskur utan att man gick ner och kollade i magsäcken. Enligt veterinären så kan fastan inför undersökningen ge magsår så det kändes inte värt det enligt veterinär. Så hon skrev ut omeprazol och hästen blev bra. Hade kolik på grund av magsår alltså.
 
Alltså när min ponny hade misstänkt magsår så fick han en behandlingskur utan att man gick ner och kollade i magsäcken. Enligt veterinären så kan fastan inför undersökningen ge magsår så det kändes inte värt det enligt veterinär. Så hon skrev ut omeprazol och hästen blev bra. Hade kolik på grund av magsår alltså.

Är det billigare att medicinera jämfört med att kolla upp? Jag har förstått det som att kollen kan visa mer exakt var såret sitter och att behandlingen är olika beroende på placering.
 
Är det billigare att medicinera jämfört med att kolla upp? Jag har förstått det som att kollen kan visa mer exakt var såret sitter och att behandlingen är olika beroende på placering.
Jag har ingen aning om kostnader men vet att jag fick ett billigare preparat utskrivet (Peptinor) istället för Gastroguard.
 
Jag har ingen aning om kostnader men vet att jag fick ett billigare preparat utskrivet (Peptinor) istället för Gastroguard.

Har en veterinärkompis som kommer och vaccinerar ettåringen i veckan, ska nog diskutera saken med hen och se vad hen tycker om det hela. Hen känner ju till ponnyn sen tidigare också.
 
Alltså när min ponny hade misstänkt magsår så fick han en behandlingskur utan att man gick ner och kollade i magsäcken. Enligt veterinären så kan fastan inför undersökningen ge magsår så det kändes inte värt det enligt veterinär. Så hon skrev ut omeprazol och hästen blev bra. Hade kolik på grund av magsår alltså.
Vissa försäkringsbolag betalar inte magsårsmedicinen om man inte gjort gastroskopi, kan vara värt att kolla.
 
Vad var det för fel på preparatet hon fick? Det tar ju lilla blodmasken? Var ifjol så jag minns faktiskt inte vilken veterinär stallet anlitade.
Rekommendationen är att hålla sig till ivermektin i normalfallet, de andra preparaten kommer vi sannolikt att behöva den dagen resistensen har utvecklats. Är det en svensk häst med en måttlig mängd mask sominte flyttat till någon ny anläggning så tar man ivermektin. Är man tveksam på effekten så tar man ett prov efter avmaskningen för att se om det fick önskad effekt. Här finns bra info.
 
Rekommendationen är att hålla sig till ivermektin i normalfallet, de andra preparaten kommer vi sannolikt att behöva den dagen resistensen har utvecklats. Är det en svensk häst med en måttlig mängd mask sominte flyttat till någon ny anläggning så tar man ivermektin. Är man tveksam på effekten så tar man ett prov efter avmaskningen för att se om det fick önskad effekt. Här finns bra info.

Jaha, det är inte vad jag fått lära mig. Man ska byta preparat efter två år med samma verksamma ämne.

Sen har iofs ponnyn flyttat en del också. Hon har inte bott på samma ställe längre än 1-3 år sen hon föddes.

SVA anser iaf att moxidektin ska användas?
 
Nu har jag fått ok från försäkringsbolaget ifall veterinär vill prova medicinsk behandling av magsår utan gastroskopi. Skönt att veta iaf, även om det blir trixigt då jag inte kan vara i stallet varje dag och det ska ges i två månader.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 290
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 595
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp