Kolikkänning - tips att förebygga?

Jaha, det är inte vad jag fått lära mig. Man ska byta preparat efter två år med samma verksamma ämne.

Sen har iofs ponnyn flyttat en del också. Hon har inte bott på samma ställe längre än 1-3 år sen hon föddes.

SVA anser iaf att moxidektin ska användas?
Nej, det är många år sedan rådet att generellt byta avmaskningsmedel vartannat år togs bort. På föreläsningen inför de nya råden så påtalades det att vi skulle välja ivermektin i första hand till de som de räcker till, men även att vi ska avmaska nya hästar som kommer in i besättningen mot både bandmask och stor blodmask utan att det behöver föregås av träckprov. SVA:s broschyr.
 
Nej, det är många år sedan rådet att generellt byta avmaskningsmedel vartannat år togs bort. På föreläsningen inför de nya råden så påtalades det att vi skulle välja ivermektin i första hand till de som de räcker till, men även att vi ska avmaska nya hästar som kommer in i besättningen mot både bandmask och stor blodmask utan att det behöver föregås av träckprov. SVA:s broschyr.

Fast även i broschyren förespråkar de moxidektin vid blodmask?

Som jag skrev har de veterinärer jag haft kontakt med senaste tio åren (inkl den veterinär som rekommenderas när man tagit träckprov) sagt att man byter preparat vart tredje år, inte vartannat.
 
Jo, jag vet att det står med, men på utbildningen i vintras när detta presenterades så förespråkades ivermectin och inte byta av preparat med intervaller. Menar du att du behöver avmaska din häst varje år? Det hör lite till undantagen nuförtiden om beteshygien mm sköts. Finns en färsk studie på det också för den intresserade. Faktiskt en vettig studie som är läsvärd.
 
Senast ändrad:
Jo, jag vet att det står med, men på utbildningen i vintras när detta presenterades så förespråkades ivermectin och inte byta av preparat med intervaller. Menar du att du behöver avmaska din häst varje år? Det hör lite till undantagen nuförtiden om beteshygien mm sköts. Finns en färsk studie på det också för den intresserade. Faktiskt en vettig studie som är läsvärd.

Nej, men jag har tre hästar och har stått i stora stall med 15-16 hästar. Det är alltid nån som behövts avmaskas och då har det varit veterinär (senaste fyra åren i samråd med SVA) som velat veta tidigare preparat och sen utifrån det bestämt nytt preparat.

Ponnyn avmaskades 2021 med ivomec och 2022 med cydectin.
 
Nej, men jag har tre hästar och har stått i stora stall med 15-16 hästar. Det är alltid nån som behövts avmaskas och då har det varit veterinär (senaste fyra åren i samråd med SVA) som velat veta tidigare preparat och sen utifrån det bestämt nytt preparat.

Ponnyn avmaskades 2021 med ivomec och 2022 med cydectin.
Förstår inte, om någon behövt att avmaskas så avmaskar man ju bara den individen (ibland med än en gång under den betessäsongen), eller har ni avmaskat alla hästar?
 
Förstår inte, om någon behövt att avmaskas så avmaskar man ju bara den individen (ibland med än en gång under den betessäsongen), eller har ni avmaskat alla hästar?

Nej, men veterinären vill veta vilka preparat som använts tidigare och eftersom jag har flera hästar och en dialog med mina stallkompisar så vet jag att det varit noga med att preparatet byts.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 290
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 595
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp