plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

eldkyss

Trådstartare
alldeles för en stund sedan såg jag en märklig utbuktning utanpå revbenen på min rottistjej. Svårt att bedöma var det är för nåt men känner man på den så känns det som en geleklump dvs inte hård och den håller sig ungefär på samma ställe.

Känns som ett silikonimplantat ungefär. Någon som vart med om liknande eller har någon ide om vad det kan vara? Hon mår för övrigt lika bra som vanligt och visar inget besvär av den alls.

Tycker ni att man kan avvakta någon dag och se hur det utvecklar sig? Jag menar att ringa veterinären nu känns lite väl dramatiskt eftersom hon verkar helt oberörd. Är helt övetygad om att detta har hänt under det senaste dygnet.
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

kan vara ett aterom, dvs en talgkörtel som kapslat in sig. ofarligt, men om den blir inflammerad kan den spricka och då dels lukta rätt illa, och dels kanske bli infekterad och kräva antibiotikabehandling.
om det du känner verkligen känns ungefär som ett silikonbröst är det mkt troligt att det är ett aterom, och om hunden inte verkar ha ont eller det känns mkt varmt i området skulle jag avvakta. blir hon besvärad eller sjuk så är det ju självklart veterinären som gäller.
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

*KL*

Min malletik hade sådär, det var efter att hon sprungit i skogen. Så jag tror det var ett svullet blåmärke typ. Det gick tillbaka av sig självt.
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

min har ett helt gäng bulor under huden varav tre vid revbenen. jag har tagit biopsi på alla och samtliga är lipom. helt ofarliga fettknutor alltså. jag har inte upptäckt mina innan de är ca 1 x 2 cm, det verkar nästan som de har uppkommit helt plötsligt. men sedan har de växt mycket långsamt/inte alls.
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

okej men detta är alltså ingn "vanlig" bula utan det känns verkligen som ett silikonimplantat ocn deciimeter ungefär. Har aldrig sett nåt liknande ,man ser det på håll till och med, ser jätte knepigt ut:crazy:
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

känns exakt som ett silikonbröst. Ganska stort. Vet du ungefär hur lång tid et kan ta innan det spricker?
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

Min hund hade tre sadana, ena sitter pa hogra sidan vid de framra revbenen, klammer man lite kanns det som ett brost.
Alla ar fettknutor.
 
Sv: plötslig utbuktning/böld/blåsa vid revbenen vad är detta?

är det fettknölar så spricker de aldrig (men så känns inte de som silikonbröst heller utan är lite mjukare i kanterna). är det aterom så spricker de om de är inflammerade. är det rött (om det går att se på huden, "min" vovve med aterom har rosa skinn :) ) och varmt och verkar lite ömt så kan det vara på gång (dvs inom närmaste dagarna eller veckan). är de oinflammerade så sitter de tills de BLIR inflammerade och sedan spricker :) och återkommer, igen och igen, tills vet skär ut hinnan de sitter i. som sagt, ofarligt men irriterande. man brukar inte vilja skära ut dem i inflammationsfasen, iaf på människor, trol samma på djur.
be vet kika på det nästa gång du ska dit, är du orolig så kan du ju boka en tid enkom för detta.
skulle det spricka så se till att spola rent ordentligt (och DET kan göra ont, spec om du använder vatten, koksalt är lindrigare), och så läker det ihop på några dar.
 

Liknande trådar

O
Katthälsa Hej! Jag har en 1-årig honkatt som kastrerades för ungefär en månad sedan. I tisdags när jag kom hem efter att ha varit borta i nästan...
Svar
2
· Visningar
2 600
Senast: Orbizon
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: Heulwen
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 952
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp