Böld på katt

O

Orbizon

Hej!
Jag har en 1-årig honkatt som kastrerades för ungefär en månad sedan. I tisdags när jag kom hem efter att ha varit borta i nästan två veckor så såg jag att hon hade en utbuktning på sidan av magen, som man kunde se rakt uppifrån.
Den satt alldeles "efter revbenen" och var hård och spänd, det såg även ut som att det fanns en till på motsatt sida lite längre upp men mycket mindre.

På morgonen verkade den betydligt mindre men jag ringde veterinären, hon trodde att det kunde röra sig om att hon på något sätt slagit sig så det hade uppstått en svullnad, eller eventuellt en varböld, hon kunde ju såklart inte utesluta något allvarligare utan undersökning men eftersom den verkade mindre så skulle jag avvakta en dag.

Så imorse när jag kollade syntes den inte och gick inte att känna, eventuellt att omårdet kändes lite spänt fortfarande, så jag ringde aldrig igen eftersom den verkade försvinna av sig själv. MEN nu i eftermiddag/kväll så är den tillbaka, inte lika stor och hård som första dagen TROR jag men den på andra sidan är också tillbaka, ska ringa veterinären på en gång imorgon bitti igen men jag blir så orolig och måste forska runt nu, vad tusan kan det vara egentligen?

Hon har inte ont där, jag får känna och klämma bäst jag vill, hon äter som hon brukar och verkar inte direkt något slöare heller.

Tänkte på tumörer men det är väl ganska ovanligt hos unga katter, men ändå, hudtumörer, någon som har erfarenhet av sådana? Hennes största böld/knöl är inte helt rund i formen, hård och cirka 3-4-5 cm i omkrets.
Tänkte på juvertumörer också men även där är ju risken väldigt liten efter kastrering...

Den har ju växt så fort också i så fall, den fanns ju inte där för två veckor sedan...vad kan det vara?

Jättetacksam för svar!! snälla...:cry:

(Som sagt, jag ska självklart ringa veterinären igen imorgon, jag är bara så orolig och vill kolla upp vad det kan vara redan nu...):cry:
 
Sv: Böld på katt

Kan du försöka beskriwa lite bättre war den sitter? Sitter den öwer själwa bröstkorgen, owanpå rewbenen? Eller längre bak? Ungefär war i höjdled sitter den - när ryggen, under magen?
 
Sv: Böld på katt

Den största sitter alldeles efter revbenen, på sidan av magen, eller mellan magen och ryggen skulle man kunna säga. Den andra som är mycket mindre sitter på andra sidan och är längre fram, snarare ovanpå revbenen precis där de börjar, men samma höjd, liksom "mitt på".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 747
Senast: WildHorse
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: cello
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp