Plötsligt opålitlig/rädd häst

Många smärthästar blir reaktiva, spökiga, försöker sticka etc.
De är redan i fysisk stress och det krävs då väldigt lite för att det ska explodera.
Smärta högt tycker jag ger mycket flykttendenser och explosioner.
Har de KS kan det ju vara så att de måste ridas lösgjort i en form som inte triggar KS:en. Det kanske inte är någon ridskoleryttare förmår.
Vissa hästar blir bockiga även i hage eller på lina för att själva försöka bocka bort spänning och ev låsning i ryggen tex.

Det jag tycker man borde se är ett i övrigt stressat beteende men förutom när det dyker upp oväntade ljud så är hon väldigt avslappnad just nu. Hon brukar visa väldigt tydligt när hon har ont, både från marken och i ridningen.

Utesluter inget men tror nog minst på att det är hennes KS. När hon hade inflammation i ett ligament i ryggen och vi behandlade för det så var det väldigt tydligt i ridningen, hon gick inte fram alls.

Eftersom vädret tillät idag så red jag henne en stund utomhus. Blåsigt som bara den men hon var helt cool och jättemjuk och fin i traven. Galopperade inte bara för att jag fortfarande känner mig osäker och då blir det inget bra, men hon visade inga tendenser till varken flykt eller protester.
 
Det jag tycker man borde se är ett i övrigt stressat beteende men förutom när det dyker upp oväntade ljud så är hon väldigt avslappnad just nu. Hon brukar visa väldigt tydligt när hon har ont, både från marken och i ridningen.

Utesluter inget men tror nog minst på att det är hennes KS. När hon hade inflammation i ett ligament i ryggen och vi behandlade för det så var det väldigt tydligt i ridningen, hon gick inte fram alls.

Eftersom vädret tillät idag så red jag henne en stund utomhus. Blåsigt som bara den men hon var helt cool och jättemjuk och fin i traven. Galopperade inte bara för att jag fortfarande känner mig osäker och då blir det inget bra, men hon visade inga tendenser till varken flykt eller protester.
Jag säger inte att det är KS eller annan smärta. Jag vet ju knappt något alls om hästen etc. Så kan inte ha någon åsikt direkt.

Men det kan vara så att när en häst blir rädd och spänner till så kan den ”placera kroppen” i lägen där smärtan triggas. Eller att den triggas av vad ryttaren gör eller hur utrustningen inverkar just då.
Man behöver alltså inte se stress i övrigt alltid.

Har de tight i ryggen tex så kan de också reagera väldigt stort på en låsning som andra hästar tuffar på med år efter år. När de har låsning så hindras rörelserna genom ryggen och man kan få ökat ”tryck” där hästen är tight.

Plötsliga förändringar bör man ta på allvar. Sen behöver det inte vara smärta. Men man bör utesluta det.
 
Jag säger inte att det är KS eller annan smärta. Jag vet ju knappt något alls om hästen etc. Så kan inte ha någon åsikt direkt.

Nej så klart, det förstår jag. Jag funderade mest vidare i skrift om vad jag inte tror orsaken är.
Men det kan vara så att när en häst blir rädd och spänner till så kan den ”placera kroppen” i lägen där smärtan triggas. Eller att den triggas av vad ryttaren gör eller hur utrustningen inverkar just då.
Man behöver alltså inte se stress i övrigt alltid.

Ja det kan jag relatera till med min egen kropp och mina höftproblem.

Plötsliga förändringar bör man ta på allvar. Sen behöver det inte vara smärta. Men man bör utesluta det.

Jag har tänkt be en av ridlärarna att rida henne för min tränare nu i veckan och se hur hon reagerar. Jag har ju inte sett det själv och skulle behöva mer kött på benen innan kontakt med klinik.
 
Det jag tycker man borde se är ett i övrigt stressat beteende men förutom när det dyker upp oväntade ljud så är hon väldigt avslappnad just nu. Hon brukar visa väldigt tydligt när hon har ont, både från marken och i ridningen.

Utesluter inget men tror nog minst på att det är hennes KS. När hon hade inflammation i ett ligament i ryggen och vi behandlade för det så var det väldigt tydligt i ridningen, hon gick inte fram alls.

Eftersom vädret tillät idag så red jag henne en stund utomhus. Blåsigt som bara den men hon var helt cool och jättemjuk och fin i traven. Galopperade inte bara för att jag fortfarande känner mig osäker och då blir det inget bra, men hon visade inga tendenser till varken flykt eller protester.
Hade en häst som plötsligt reagerade väldigt starkt i en ände av ridhuset.
Hittade sen en död hare bakom sargen!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 740
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp