Plötsligt svullen has

Emine

Trådstartare
Min häst stod i förrgår med en ganska svullen has, känns som en hård galla ungefär. Är ev lite varmare på den än andra benet. Är inte halt, ingen feber. Har ett pyttelitet rivsår på som läker fint men inte är infekterat utan väldigt torrt (som ett ytligt rivsår av katt ungefär). Ser ut som en piphas rent estetiskt.

Tänkte avvakta ett par dagar och ha noggrann koll men undrar hur ni tänker och vad det kan vara. Han går på bete nu och har gjort ett par veckor, rids 6-7 dagar i veckan och tävlas/tränas aktivt.

Min tanke är att avvakta över helgen med att ta ut veterinär men det kanske är dumt?
Hur tänker ni och vad skulle det kunna vara?
 
Sparkskada var en spontan tanke och jag hade kollat upp det direkt. Min grannes unghäst fick en sparkskada på/vid hasen som visade sig vara så pass illa som en fraktur.
 
Sparkskada var en spontan tanke och jag hade kollat upp det direkt. Min grannes unghäst fick en sparkskada på/vid hasen som visade sig vara så pass illa som en fraktur.

Ajaj, men gissar att den hästen hade ont? Min är litegrann öm.

Jag eller rättare sagt sambon pratade med veterinären, som sa att han kunde ridas så länge han inte var halt.
Det jag nojjar över är om det är en inflammation i leden :/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
852
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: jakobe
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 723
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 822
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp