Lena Furberg
Trådstartare
PCU (CPU) skulle ha varit PSU, sa min man och himlade med ögonen över min felcitering.......Det kan vara antingen ett hårdvaruproblem som tex. någon defekt minnesmodul på moderkort, ram eller grafikkort (går att kolla med memtest) eller ett mjukvaruproblem som virus, drivrutiner elller i windows självt.
Det enklaste för att ta reda på vilket är att göra en komplett "HP system restore" till "original factory condition" som raderar allt på hårddisken och återställer mjukvaran i datorn till precis som den var när ni köpte datorn. Lite jobb är det för allt man vill spara måste föras över till en extern hårddisk/usb-minne, liksom alla lösenord och användarnamn man använt på internet samt man måste installera om program man lagt till. Viktigt är också att inte ansluta till internet under något skede för då går windows automatiskt igång med att installera uppdateringar och det kan vara en sådan som är orsaken (alt. kan man stänga av uppdateringar i "services" men det är lite mer avancerat).
Fungerar datorn som den skall efter återställningen vet man att det är ett mjukvaruproblem och kvarstår problemet är det ett hårdvaruproblem.
Det går att göra smidigare men jag misstänker att du inte är så jättedatorkunnig (det heter "CPU" och inte "PCU", inget illa ment) och det här är det enklaste sättet att ringa in felet.
En fabriksåterställning inte är helt bombsäker att göra, ibland kan det gå fel så att windows får installeras från grunden igen, men oftast går det bra.