Få ner temperaturen/luftfuktighet i sovrummet?

Ja, men också att jag i tvättstugan har tillgång till två stora rejäla och snabba tvättmaskiner samtidigt. På 4 timmar tvättar jag (och torkar) all vår smutstvätt (total arbetstid i tvättstugan är max 20 min). När vi hade tvättmaskin hemma småtvättade man hela tiden och man hade aldrig allt rent samtidigt.
Precis samma här.
 
Tyvärr inte! Många nyproducerade byggs ju såhär idag, med egen tvättmaskin och torktumlare och utan gemensam tvättstuga.

Det är ju typiskt dåligt sett till fuktigheten. Hade jag börjat torka tvätt uppe i lägenheten hade inte något ställe jag bott på haft en vettig inomhusmiljö sommartid.

Nu verkar det i och för sig ha svängt här, i början av veckan hade jag 61% i sovrummet efter vädring, imorse 42%, så nu får luftfuktaren jobba istället. (Idealet för mina lungor är runt 55%, vintertid sänker jag till 50% för att slippa råkallt och mögelrisk.)
 
Tyvärr inte! Många nyproducerade byggs ju såhär idag, med egen tvättmaskin och torktumlare och utan gemensam tvättstuga.

Det är så dumt det där, speciellt eftersom framför allt torkmöjligheterna kan vara rätt dåliga i en lägenhet om man inte vill köra allt i torktumlare.

Men det är ju lite samma grej som att man i nyproduktion ofta har en väldigt stor klädkammare i lägenheten istället för ett vinds- eller källarförråd. Mer yta som kan räknas som kvadratmeter i lägenheten och därmed säljbar :meh:
 
Vi kör avfuktare nu på hösten när vi tvättar och vädret är blött. Använder den även i uterummet och garaget vid behov. Vi har bra hus och ventilation men just nu på hösten så hjälper avfuktaren till ibland. En bostad får inte bli unken, en grogrund för sporer som gör både människor och hus sjuka. Se till att vädra ordentligt då ni kanske har för dålig tilluft, den kanske cirkulerar och återvinns för att spara energi. Sen kan det finnas fukt inbyggt i huset som kan få mögelsporer att utvecklas.
 
Det är så dumt det där, speciellt eftersom framför allt torkmöjligheterna kan vara rätt dåliga i en lägenhet om man inte vill köra allt i torktumlare.

Men det är ju lite samma grej som att man i nyproduktion ofta har en väldigt stor klädkammare i lägenheten istället för ett vinds- eller källarförråd. Mer yta som kan räknas som kvadratmeter i lägenheten och därmed säljbar :meh:
De bygger så väldigt skumt helt enkelt. Det är ju bättre som mamma (60-talshus) som har två stora klädkammare och ett källarförråd... och två golv tak skåp som skafferier (och golvtak frys och golvtak kyl). (Dock väninnan i 40-talshus har det ju ännu bättre iofs liten klädkammare men riktigt ventilskafferi och källarförråd). Det är som om de som bygger bara glömt hur folk bor eller som om de menar att alla "riktiga" människor ändå ska bo i villa nuförtiden. Medan man förr räknade med att alla människor kunde bo i endera, inklusive hyresrätt, även om de var över medelklass o dyl. (helt ärligt känns det som att de bygger för dom där andra, istället för, för mig, eller "för husmodern"). Kanske bara är jag som är surmulen som vanligt.
 
De bygger så väldigt skumt helt enkelt. Det är ju bättre som mamma (60-talshus) som har två stora klädkammare och ett källarförråd... och två golv tak skåp som skafferier (och golvtak frys och golvtak kyl). (Dock väninnan i 40-talshus har det ju ännu bättre iofs liten klädkammare men riktigt ventilskafferi och källarförråd). Det är som om de som bygger bara glömt hur folk bor eller som om de menar att alla "riktiga" människor ändå ska bo i villa nuförtiden. Medan man förr räknade med att alla människor kunde bo i endera, inklusive hyresrätt, även om de var över medelklass o dyl. (helt ärligt känns det som att de bygger för dom där andra, istället för, för mig, eller "för husmodern"). Kanske bara är jag som är surmulen som vanligt.

Åh, skafferi med ventil ut! :love: Det hade vi på ett ställe! Sååå bra!! Det vill jag ha igen!
 
Åh, skafferi med ventil ut! :love: Det hade vi på ett ställe! Sååå bra!! Det vill jag ha igen!
Snyft jag vill ha allt. Huset är bara ca 10 år gammalt och vi har inte ens städskåp. Dammsugaren får stå i barnets sovrum. Det är andra moderna "lägenheten" (vårt hus är typ en lägenhet med trädgård jättefint men) på rad och de är helt renons på förvaring. Totalt.

(Varken tallrikar, städmateriel, kläder, vinterkläder osv finns det plats för. Det är vår smala lycka att det än så länge måste finnas förråd. Men snart tar de kanske bort den regeln och då får man helt enkelt bara inte äga skidor och sådant om man bor i lägenhet.)
 
Många de praktiska detaljerna som fanns i hus/lägenheter förr har nu byggts bort till fördel för flashiga saker som inte är praktiska.
Precis, samtidigt som vi behöver mer yta för återvinning och återanvändning så är det nästan bara 40-tals och 60-tals lägenheter som har den ytan i en liten serveringsgång eller dyl. Jättemärkligt.
 
Apropå förvarning. Nu när jag har varit sjuk har jag tittat på MÅNGA olika inredningsprogram, som alla verkar ha ett gemensamt. Öppen planlösning. Man river väggar och plockar ofta bort små skrubbar och prång där förvarning fanns.
 
Apropå förvarning. Nu när jag har varit sjuk har jag tittat på MÅNGA olika inredningsprogram, som alla verkar ha ett gemensamt. Öppen planlösning. Man river väggar och plockar ofta bort små skrubbar och prång där förvarning fanns.

Jag förstår inte det! Man måste ju ha förvaring i ett hem! Men förvaring är inte flashigt. Ett stort öppet utrymme kök/vardagsrum helst med bardisk och köksö är däremot flashigt. Kombinera med högt i tak och stora fönster och folk går i spinn. Var de förvarar dammsugare, mopp och andra osexiga saker bryr de som ritar husen sig mindre om.
 
Apropå förvarning. Nu när jag har varit sjuk har jag tittat på MÅNGA olika inredningsprogram, som alla verkar ha ett gemensamt. Öppen planlösning. Man river väggar och plockar ofta bort små skrubbar och prång där förvarning fanns.
Jag måste erkänna att jag gillar att man kan stå i köket och prata med någon i vardagsrummet. Önskar bara att inte alltid måste allting vara allt eller inget. Vad är det för fel på både och :D.
Eller att folk kan ha olika.
 
Jag måste erkänna att jag gillar att man kan stå i köket och prata med någon i vardagsrummet. Önskar bara att inte alltid måste allting vara allt eller inget eller att alla lägenheter måste se likadana ut.

Jag med! Det är väldigt praktiskt tycker jag. Men då är resten av huset också funktionellt. Det är egentligen bara ett skafferi med ventil jag saknar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp