Plugga eller häst?

Donnatello

Trådstartare
Finns ju massvis med trådar om att plugga och ha häst. Men hur ska man egentligen göra när man inte vill välja mellan att plugga och ha häst?
Jag har nu äntligen kommit på vad jag vill göra och jag inser ju själv att jag borde sätta igång jag blir ju för tusan 24 till hösten, det är bara så otroligt svårt när man inte känner sig "klar" med hästen man äger. Har haft hästen i tre år till sommaren och det är nu som det börjar gå riktigt bra och hästen känns helt underbar i samtliga disipliner. Jag börjar sakteligen nå dom tävlingsmålen jag hade satt upp redan när jag köpte honom men jag är inte där än och önskar att sommaren var dubbelt så lång just nu.
Jag har sålt hästar förut och vart på väg o sälja denna innan men just nu känns det så otroligt tungt.
Mitt sunda förnuft säger mig att jag borde sälja honom och sen isf köpa ngt nytt när jag vet om jag har råd eller inte. Det är ju inte kul o stå där med plugg och häst och inga pengar.
Men mitt hjärta säger mig att jag borde ha kvar honom.
Tänk om jag inte ens komer in och har sålt hästen "i onödan".
Att låna ut på foder känns inte som ett alternativ då jag är totalt livrädd för att det ska hända honom ngt och det är ingen lätt häst så i "fel" händer kommer han inte fortsätta utvecklas åt rätt håll.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här tråden men är det kanske ngn som har varit i samma sits och hur skulle ni göra?
//Tello
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag har inte varit i samma sits som du. När jag började läsa hade jag inte ngn egen häst. Jag flyttade till en annan del av landet och hästarna försvann. Långt senare tog jag upp dem igen. Idag kan jag inte tänka mig en dag, ett liv utan hästar.
Men jag tror att du måste välja. Du kan aldrig få allt du vill utan du måste välja bort ngt. Om du inte vill vara utan pengar och inte låna ut hästen så hade jag om jag var i ditt ställe sålt hästen. Det tar tid att ta sig igenom en utbildning och "skaffa sig" en framtid. Du kan alltid köpa en ny häst när det känns OK igen.
 
Sv: Plugga eller häst?

jag har pluggat och haft häst vilket gått alldeles utmärkt! Jag har visserligen inte tävlat under den tiden.

Jag börjar plugga i höst igen och tänker ha kvar nuvarande hästen. Jag ska jobba extra på mitt nuvarande jobb och min gulliga medryttare har erbjudit sig att hjälpa till med vissa kostnader:love: Det kommer bli tufft men vill man så går det!
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag hade inte häst under studietiden och hade aldrig haft råd med det. Iofs hade jag hund vilket också kostar lite då jag var mycket aktiv med den men det är ju långt ifrån så dyrt som det är med häst. Nu har jag köpt min drömhäst när jag är klar med utbildningen och har fast jobb!
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag pluggar OCH har två hästar. Jag är i princip ständigt pank, kan inte gå ut lika mycket som mina studiekamrater, kan absolut inte tävla eller träna hästarna mycket och får leva snålt. Men för mig går det, och det är värt det.
 
Sv: Plugga eller häst?

jag pluggar och har två hästar, det går men jag får prioritera vad jag vill lägga pengarna på.
jag tävlar rättså mycket och rider för tränare varannan vecka.
men jag blir tvungen att avstå från fester, klädköp och resor, men eftersom jag inte skulle kunna tänka mig ett liv utan hästarna så är det värt det.
testa att ha kvar hästen och se hur det funkar, sälja kan man ju alltid göra senare, men det går ju inte att ångra sig om man väl har gjort det.
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag pluggar just nu och har 2 halvblod. Troligen betäcks märren om under nästa år så då blir det 3. Hade aldrig sålt dom för studierna. Inte en chans. Klart att man aldrig har några pengar över. Lägger allt jag får på hästarna för att kunna träna och tävla i måttlig utsträckning.
Jag valde att läsa på distans för att kunna ha kvar hästarna i sitt gamla stall med billig hyra, ha kvar foderleverantörer som inte tar överpriser och bo kvar med min sambo o därigenom få en lägre hyra.
Studiestödet från csn täcker alla fasta kostnader men jag jobbar extra nästan varje söndag för att ha råd med träningar o ev andra aktiviteter (kanske bio, eller en tjejmiddag med polarna). I övrigt har jag en supersnäll mamma som inte vill att jag säljer pållarna och hon ställer upp om det krisar. Men dessa pengar blir ett lån som ska betalas tebax efter studietiden. Dock ska hon betala betäckningskostnaderna och sedan bli delägare i ev föl. Jag har inte råd med 3 hästar själv.
Jaja...mycket om mej, men vore jag du skulle jag kolla upp om det finns nån möjlighet att läsa på distans. Och om inte det går börja leta stall o boende i tid så du kan få ett bra ställe för rimlig penning.

Lycka till!!!
 
Sv: Plugga eller häst?

förstår att det måste vara svårt..
du kan inte tänka dig ha en medryttare/halvfodervärd eller något? eller att den som tar honom på foder står i samma stall där du står nu o så kan du ändå hålla koll på din häst.

hoppas det löser sig!
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag svarar er alla mer eller mindre.
Jag vill verkligen för allt i världen ha kvar min häst om det finns möjlighet. Problemet är att jag ska flytta ungefär 30 mil om jag ska börja plugga. Stallplats på den nya orten (örebro) är redan ordnad kostar dock 2300 men då ingår det mesta precis som jag har det idag. Jag kan absolut tänka mig att bo i korridor för att få ner boendekostnaden men det är ändå mkt som kommer till. Enda utvägen är om man lyckas ordna ngt extraknäck och det har jag börjat söka.
Jag kommer definitivt ångra mig om jag sålt honom och det visar sig att jag lyckas ha häst men det går ju inte på en dag att sälja en häst heller om det kniper.
Medryttare är ju bra både tidsmässigt och man kan ju få några kronor men inte i närheten av vad det egentligen kostar.
Ska jag va ärlig så säljer jag hellre än o lånar ut på foder även om det är i samma stall. Jag själv älskar att tävla och träna men jag tror inte han skulle förbli på det sättet jag vill ha honom om ngn annan rider honom helt och hållet.
Är det ngn som har lyckats ha häst utan hjälp från föräldrar och dessutom flyttat till ny ort?
 
Sv: Plugga eller häst?

jag flyttade också till örebro i höstas, och får ingen hjälp alls varken av föräldrar eller av min sambo, vi delar lika på alla räkningar och inköp.
har hästarna installade i ett kollektivstall, ger 600kr i månaden per box, i kallhyra. och har endast 15 min cykelväg till stallet från universitetet, 10 min från min bostad.
jag försöker att jobba lite extra när jag har tid, men det blir inte så mycket, jobbar ca 1-2 nätter i månaden på ett äldreboende.
 
Sv: Plugga eller häst?

Det kan ju kanske va värt att kolla upp lite andra uppstallningsalternativ då. Och hittar men ngt extrajobb känns det som att det kan gå ihop.
För det känns som en halv evighet att vara utan häst i kanske 4 år.
 
Sv: Plugga eller häst?

Jag ska själv plugga till hösten och ska ha med hästen med mig och detta är min plan:

  • Sommarjobba- Så jag kan lägga undan pengar som ska till min "nödkassa" ifall hästen eller någon av de andra djuren blir sjuka
  • Ta högsta lånbeloppet som går
  • Snåla på mig själv (inte köpa onödiga saker till varken mig eller hästen, äta billigare mat etc.)
  • Skaffa billig stallplats där man hjälper till istället för att få allting serverat
  • Köpa in billigt spån från sågen, göra en bra permanentbädd som inte drar lika mycket strö som en växelströbädd
  • ta hand om mig själv och hästen- ge oss båda en bra foderstat så vi mår bra och inte blir sjuka ;)
  • Vårda mina och hästens saker så att jag slipper köpa nya hela tiden

Fler saker man kan göra är att skaffa medryttare/halvfodervärd eller ett extra jobb någon gång i månaden så att man tjänar in lite pengar.
Kanske skaffa ett boende på en gård där man kan jobba i stallet som kompensation för beoende och stallhyra (känner folk som har gjort så).

Det finns flera alternativ till att ha häst när man pluggar men man får tänka igenom det noga- vad händer om din häst skulle bli sjuk eller något annat oväntat händer? Om det inte finns någon "backup-plan" så är det bara att glömma att ha häst när man studerar.
 
Sv: Plugga eller häst?

vi har en plats ledig till hösten, skicka ett PM om du är intresserad
 
Sv: Plugga eller häst?

Nu är jag lite trött efter en lång arbetsdag (och fingrarna stavar dåligt idag, dessutom) , så kör den snabba varianten och svarar på första inlägget - orkar inte läsa alla svar. :idea:

Men hur ska man egentligen göra när man inte vill välja mellan att plugga och ha häst?

Man väljer inte, man äter kakan och har den kvar. Det går att ha häst och plugga, här sitter en som vet vad hon talar om.

Mitt sunda förnuft säger mig att jag borde sälja honom och sen isf köpa ngt nytt när jag vet om jag har råd eller inte. Det är ju inte kul o stå där med plugg och häst och inga pengar.
Men mitt hjärta säger mig att jag borde ha kvar honom.

Tja, jag är inte mycket för sunt förnuft, jag är "all about heart" när det kommer till djuren. Plugg och häst behöver inte vara = inga pengar. I stallet där jag står, så pluggar majoriteten. Vissa jobbar lite extra för att finansiera det, andra snålar in och äter bara nudlar och havregrynsgröt, några har medryttare, och andra har lite hjälp hemifrån. Det går att lösa.

Tänk om jag inte ens komer in och har sålt hästen "i onödan".

Ge det en chans. Man kan sälja även efter man börjat plugga, om det känns så efter ett halvår/år/you name it. Om man aldrig provar får man aldrig veta. ;)

Ber om ursäkt för ett lite tjorvigt inlägg, men orkar inte strukturera tankarna mer än så ikväll!
 
Sv: Plugga eller häst?

utgår ifrån mig själv:

Har pluggat under min hela min hästägar karriär, men när jag kom upp på gymnasienivå gick det inte att hänga i stallet hela kvällarna + ha toppbetyg. Så jag valde det jag allra helst ville göra. vara i stallet, självklart syntes det på betyget och jag hoppade av. Dumt gjort kanske, men utan hästar - ingen amanda! Jag har inte så mkt självdisiplin att jag klarar både och. om jag dessutom skulle jobba extra vet jag inte hur det skulle gå. Nu rider jag inte min häst på samma sett som jag gjorde då. så nu skulle jag kunna plugg utan att vara i stallet hela kvällarna, dock är jag inte säker på att det skulle bli så mkt gjort iaf. Jag är helt enkelt inte gjord för att plugga.
 
Sv: Plugga eller häst?

Är det ngn som har lyckats ha häst utan hjälp från föräldrar och dessutom flyttat till ny ort?

Ja, jag flyttade 70 mil med min pålle för att plugga. Bodde där i 4år och tränade och tävlade under den tiden.

Jag löste det på olika sätt. En tid jobbade jag extra på ett gatukök. Inte så skoj men det betalade för hästen. Hade då en stallplats som kostade drygt 2000:- i månaden.

Flyttade senare till ett annat stall där hyran var 3200:- i månaden. Slutade på gatuköket och jobbade av halva stallhyran genom att ta fodringar, in o utsläpp istället. Då hade jag hästen på en fin anläggning med ridhus och alla faciliteter.

Jag skaffade mig ganska mycket kontakter (gäller att vara öppen när man flyttar till ny ort) Jag organiserade träningar, dvs bokade tränare och ridhus, sammlade in pengar mm. Fick då min egen träning gratis som tack för att tränaren slapp fixa sånt själv.

Visst var det snålt med annat som t ex klädköp, resor och sånt men för mig handlade det om prioriteringar och jag ångrar ingenting.

Allt går om man bara vill!
 
Sv: Plugga eller häst?

Glömde tillägga att man jag jobbade som en blådåre nästan dygnet runt på alla lov så jag hade en buffert att ta av under terminerna.
 
Sv: Plugga eller häst?

Angående det där med extra jobb och så...........det går kanske bra beroende på vad man läser....men om man studerar 100% så är det ju 40 h i veckan.Ska man dessutom jobba extra så undrar jag när man har tid med hästen.De extrajobb man får är oftast kvällar och helger när man vill rida eller tävla.Sen lånar man ju pengar och de ska betalas tillbaka om ni inte missat det?

Jag jobbade inte extra en dag under min studietid,det skulle aldrig funkat då jag la ned 40-50 h varje vecka på studierna.MEN jag är också en av er som haft häst (4 st varav 3 unghäst) när jag pluggade men det skulle aldrig gått om det inte var för att jag hade dem hemma och hade en far och mor som tog hela den kostnaden!

Tänk noga igenom vad du vill och sätt upp en budget för worst case scenario.Det kommer att gå om du vill men det är inte lätt att leva på bidrag+lån.......det är mindre än existensminimum!!!!!!!!
 
Sv: Plugga eller häst?

Men ofta är det ju så att att en del av de där 40 timmarna kan man disponera själv. Alltså vara effektiv och utnyttja all dötid (läsa på bussen osv). Jag har snurrat runt heltidsstudier med lång pendlingstid, 1½ häst med eget stall och extrajobb under 5 år. Det har gått utmärkt.
 
Sv: Plugga eller häst?

Återigen.....det beror på vad man läser.......

Jag hade 20 h schemalagt varje vecka (8-12) och på eftermiddagarna så räknade man hemuppgifter 13-17.Gjorde man inte detta så hade man inte en chans att hänga med.Jag fick inga omtentor men de som inte pluggade 40-50 h varje vecka fick ovillkorligen omtentor (oavsett IQ).Man behöver en viss mängdträning (=kvantitet) och det tar tid.Vi hade dessutom salstentor i princip varje gång,så att slänga in ett grupparbete eller en liten hemtenta/uppsats var det inte tal om.Då måste man plugga!

Men som sagt på vissa utbildningar har man inte så mycket lektioner och examinationer och då går det ju.....

/Z - civilingenjör
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp