Plugga i vuxen ålder

Ajda

Trådstartare
Ni som pluggat i vuxen ålder, hur har ni upplevt det?

Tänker främst på att få ekonomin och tiden att gå ihop. Har ni haft ett schema som ni följer för att plugga hemma (så det verkligen blir av), tex plugg 8-16 vardagar.

Jag har jobbat på ica nu i snart 10 år. Är frukt &grönt ansvarig och älskar det. Men börjar känna pga diverse anledningar att jag kanske vill testa något nytt.
Har två barn, hästar och hus. Ja ekonomin är ju största käppen i hjulet till att jag tvekar.
Nu har vi ganska mycket att säga till om vad gäller schema, ledighet osv. Det är jätteskönt. Jag är lite inne på sjuksköterska men då är jag inne i samma fack vad gäller främst arbetstider och helgjobb.

Har ni tagit fullt studielån eller har ni jobbat kvar på gamla jobbet (eller annat) tex helger osv?

Jag har pluggat på komvux under 1,5 år 2003-2004. Skulle plugga in gymnasiet men orkade bara halvvägs ungefär. Gick först på en fristående skola med flexibilitet så kunde vara där så lite jag ville. :angel:
Hade inget schema, pluggade när jag tyckte jag behövde och orkade. Första 50 veckorna hade jag s.k. rekryteringsbidrag och fick hela summan i bidrag (lånade inget då), sen tog jag fullt lån + bidrag. Fick bostadsbidrag på hela 200 kr per månad :meh: och norpade lite från sparkontot då och då. Vet inte hur jag lyckades klara mig ekonomiskt, jobbade inget alls. Hade väl drygt 7000:- att leva på (minns inte vad studiemedlet låg på då). Hyran var då runt 3900:-

Ensamstående, kanske jag ska tillägga, inga djur.

Nu har jag bara läst in fyra ämnen på distans för att få behörighet att börja på högskolan, jag har läst halvtid och jobbar halvtid vilket har fungerat bra tycker jag. Det kräver självdisciplin, och planering men jag har tyckt att det har varit roligt. Nu hoppas jag bara att skolan lyckas få in mitt sista betyg så att jag bli behörig till det jag har sökt. ;)
Men vi är vana att klara oss på en relativt låg inkomst och jag ser det här som möjligheten att kunna få en högra inkomst så småningom. :D
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra till hösten, eventuellt har jag kvar min halvtidstjänst på kontoret, det är ganska så flexibelt arbete så det borde kunna fungera. :D Jag är van att planera mitt arbete själv så det har inte varit något jätteproblem. :D

När jag pluggade så pluggade jag 100% på skolan och jobbade på timmar kvällar/helger när behov fanns. Var under studietiden berättigad till bostadsbidrag, så om än det inte fanns så mycket pengar över varje månad så klarade jag mig helt okej. Nu kunde jag ju komprimera ihop de egentliga 3 åren till endast 2 terminer iom att jag redan hade kunskapen, så studierna var endast för att få den kunskapen på papper och eftersom studietiden blev så kort, så jag tog fullt studielån.

Hej! Jag har tre barn och läser heltid till sjuksköterska i Malmö. Vi har 10-20 timmar i skolan varje vecka, oftare 12 än 20 och i perioder mindre. Har barnen på förskola 8-1530 varje dag, pluggar medan de är på fsk och än så länge aldrig på kvällarna.
Får 11 000 från csn under månaderna med heltidsstudier. Jobbar extra på ica och får ca 3500 i månaden på det plus att jag tar föräldradagar på helgerna. Får 3000 i månaden därifrån. Så ekonomiskt funkar det bra. Tidsmässigt - jättebra. Det är både kul och intressant och motiverande att plugga på dagarna. lugn och ro, kaffe och bok känns som rena lyxlivet haha.

Nu under sommaren ska jag jobba ett par veckor på ica och vara ledig ett par veckor med barnen.

Så go for it, säger jag!

Nu hade jag bara barn under sista året jag läste till ssk, men jag tyckte det funkade toppenbra! Jag jobbade extra, varannan helg och ibland någon vardag (pluggade på distans) och tog bara bidragsdelen. Sambon jobbade så det hela gick ihop sig lätt. Det jag kunde tycka var jobbigt var när det blev långa perioder med praktik, då blev det genast tuffare att orka med jobb, hästar och barnet, men det gick :)
Så jag säger också kör! Skulle ni känna att det verkligen inte funkar så får du väl hoppa av, jag antar att du kanske får tjänstledigt ett tag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka