Bukefalos 28 år!

Plugga och barn.

Jag tycker inte heller att det låter som en vettig idé att så att säga förlänga föräldraledigheten genom att plugga. Du gör ju som du tycker, men jag hade blivit förvånad om en student med det upplägget klarade kurserna i tid. Mitt svar tidigare utgick från att den andra föräldern är föräldraledig eller barnet går i förskola. Under de förutsättningarna tror jag att studier är lättare att förena med småbarn än vad jobb är, i normalfallet.

Nu menar jag inte att jag ska studera för att få mer tid att vara hemma med bebis. Utan att jag kommer behöva plugga nån gång i mitt liv, vi vill ha många barn och det passar bättre nu än om låt säga åtta år när vi är färdiga med avlandet och barnen inte är bebisar längre. Ingen av oss vill vänta 4,5 år på att jag är färdig med studierna. Funkar det inte att studera med en bebis tar jag såklart studieuppehåll som jag skrivit men jag vill försöka. Det kanske funkar till en början men inte senare, sånt får visa sig med tiden.
 
Pluggar du kvällar och helger då, eller är studierna inte mer tidskrävande än att du hinner med dem på 20-25 timmar i veckan?

Jag hinner oftast med det jag ska på den tiden. Ibland får jag plugga någon kväll eller helg. Plugghuvud tillsammans med ett (hittills) ganska simpelt program gör väl det. Men under 25 timmar i veckan kommer jag nog inte i snitt. Det är ju ändå väldigt lite, med tanke på att det ska vara 40 timmar i veckan. Har dock hört från de flesta tidigare studenter att nästa termin blir mer tidskrävande, men det får jag ta då om det visar sig behövas. :)
 
Jag hinner oftast med det jag ska på den tiden. Ibland får jag plugga någon kväll eller helg. Plugghuvud tillsammans med ett (hittills) ganska simpelt program gör väl det. Men under 25 timmar i veckan kommer jag nog inte i snitt. Det är ju ändå väldigt lite, med tanke på att det ska vara 40 timmar i veckan. Har dock hört från de flesta tidigare studenter att nästa termin blir mer tidskrävande, men det får jag ta då om det visar sig behövas. :)

Känns ju nästan som att det är lite bakläxa för kursansvariga, om man hinner med studierna på drygt halva den avsedda tiden? :cautious:Men bra för dig förstås! :D
 
Känns ju nästan som att det är lite bakläxa för kursansvariga, om man hinner med studierna på drygt halva den avsedda tiden? :cautious:Men bra för dig förstås! :D

Som sagt så lägger jag nog ner mindre tid än många av mina klasskamrater. Plugghuvud och diciplin under tiden som studierna pågår, så kan man ofta korta den tiden (säger jag som sitter på buke nu men borde skriva ett PM?) :D
 
Som ett allmänt inlägg så tycker jag att man ska vara beredd på att det kan vara stor skillnad mellan studier på gymnasienivå och studier på högskolenivå. .

Absolut, men jag trodde att det var självklart för Monifa att jag inte upplevde att det behövde poängteras :)
Min åsikt är att det mesta går, men det är individuellt om vilken procent man kan ha på sina studier speciellt med barn som inte går på förskola eller hos dagmamma.
 
Absolut, men jag trodde att det var självklart för Monifa att jag inte upplevde att det behövde poängteras :)
Min åsikt är att det mesta går, men det är individuellt om vilken procent man kan ha på sina studier speciellt med barn som inte går på förskola eller hos dagmamma.

Jag tycker också det är självklart, och jag skulle tro att TS har koll, men jag vet inte hur många jag pratat med som blivit riktigt chockade över skillnaden mellan gymnasiestudier och högskolestudier.

Ja för fan, det mesta går. :D Jag tog dock det säkra före det osäkra och såg till att karln var föräldraledig från start. :p Började skriva C-uppsats när ongen var några veckor gammal, det hade aldrig gått om inte karln varit hemma.
 
Jag tycker också det är självklart, och jag skulle tro att TS har koll, men jag vet inte hur många jag pratat med som blivit riktigt chockade över skillnaden mellan gymnasiestudier och högskolestudier.

Ja för fan, det mesta går. :D Jag tog dock det säkra före det osäkra och såg till att karln var föräldraledig från start. :p Började skriva C-uppsats när ongen var några veckor gammal, det hade aldrig gått om inte karln varit hemma.

Ja man måste vara beredd på att lägga ner tid och kanske t om prioritera bort annat :)

För egen del så kommer sambon vara hemma varann fredag vilket blir min egna studiedag (utöver de andra dagarna jag får pussla :p), men då kommer jag endast läsa nån kurs i taget under föräldraledigheten.
 
Ja man måste vara beredd på att lägga ner tid och kanske t om prioritera bort annat :)

För egen del så kommer sambon vara hemma varann fredag vilket blir min egna studiedag (utöver de andra dagarna jag får pussla :p), men då kommer jag endast läsa nån kurs i taget under föräldraledigheten.

Det är ju rätt smart. Något jag ska bolla med gubben den dagen det är dags att diskutera sånt.

Det är en kurs i taget på utbildningen. Är väl sällan man läser flera kurser samtidigt?

Och till er övriga som påminner om att det är högre krav på universitet, hade blivit besviken om det var som på gymnasiet ;) har ett syskon som läser en kandidatexamen och kuggar en del (han har lite speciella behov som inte underlättar) men som klarade gymnasiet utan problem. Sen har jag andra i min omgivning som läser på universitetet och jag ser ju vilken tid som läggs ner :)

Anmält mig till högskoleprovet så i samband med det ska jag prata med mig chef om tjänstledigt om jag kommer in på utbildningen :) laddad till tusen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 310
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 384
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 928
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp