Jag läser till arbetsterapeut i Luleå, på distans.
-
Hur svårt är det att plugga på distans? Har ni fått det stödet ni behövt ifrån skolan?
Stödet från skolan är helt ok. Naturligtvis vill man under vissa kurser ha mer medan andra tycker man att man får exakt vad man behöver (o lite till).
Svårt, det beror på. Dels på upplägget på kursen och dels vilken studieteknik du har. Jag kan tycka att min utbildning inte har varit en lek utan rätt tuff.
-
Hur mycket tid har ni fått lägga på studierna? (Kommer läsa heltid så antar att man får satsa på 8h/dag men hur ser verkligheten ut?)
Jag lägger allt mellan 40h/veckan till 60/veckan. Vardag som helg. Jag orkar inte läsa mer än 6h om dagen utan lägger hellre tid på skolan även på helgen.
-
Hur har era studier vart upplagda? (Webbföreläsningar eller mest uppgifter som ska göras och ta reda på själv?)
Vi har haft allt. Tentor, föreläsningar över nätet, inlämningsuppgifter baserat på antingen grupparbeten eller som solo, hemtentor, fysiska träffar I Luleå, etc.
Föreläsningarna går i realtid, alltså inget som är inspelat.
-
Vad tror ni krävs för att man ska lyckas ta sig igenom en hel utbildning på distans?
Disciplin, planering, en terriers huvud (aldrig ge upp),
Min plan är då att fortsätta jobba ca 50% under studierna. Jag har ett väldigt lugnt jobb med mycket dödtid så att plugga på jobbet emellanåt är inte någon omöjlighet och även chefen är öppen för det.
Jag valde att markera den här raden från din text med tanke på min erfarenhet från mina klasskompisar.
Beroende på utbildning och upplägg. så klart.

Vi har väldigt mkt grupparbeten och arbetstiden som skolan verkligen trycker på är 8-17. Allt för att minska frustration från klasskompisar, jag lovar..det har behövts... Vilket innebär att du ska kunna vara tillgänglig och arbetsför under den tiden. Med dina 50% (vet ju dock inte hur de är placerade på dygnet) och utifrån min erfarenhet OM du kommer in och går en utbildning med dessa premisser - kan du avsätta den tiden för att sitta framför en dator och ha dialog? Att jobba med ett grupparbete?
Många i klassen gick ut med ambitionen att jobba samtidigt...i princip samtliga har avslutat sina jobb, det blev helt enkelt för svårt och för jobbigt.