Bukefalos 28 år!

"Pluggar" i urinrörsmynningen?

Tussemaja

Trådstartare
som en del vallackar får,: (vet inte hur det är med hingstar...)Varför uppstår dom? kan man förebygga? Vad kan det ställa till med om man inte pillar bort dom?
 
Sv: "Pluggar" i urinrörsmynningen?

Om du menar samma som min häst hade vet jag inte men ändå:

Han hade som tumtjocka "stenar" inne i urinröret. Vetrinär upptäckte dem i samband med koll av tänderna och hästen fått lugnande. Vetrinären kallade det penissten och var en kristallisering av urinet. Kan väl tänka mig att det var liknande stenarna i urinblåsan som kan uppkomma.

Som jag förstod det på vetrinären (pratade inte svenska så bra, snabbt och stressat) så berodde det på att min häst inte hade penis ute när han kissade och det då klämdes på olika ställen och inte tömdes ordentligt. Detta låg kvar och kristalliserades.

Det jag kunde göra var att se till att han kissade mer = mer ursköljning som förhoppningsvis hjälper.

Kan tillägga att min häst har lätt att få vad jag kallar urinvägsinfektion. Tror det har samma orsak.

Ger honom i förebyggande ½-1 msk (beroende på vad han finner ätbart det varierar) salt för att få honom att dricka mer samt det stimulerar att han äter på saltstenen.

Ser jag att han har problem med urinen så får han även timjan och tranbärsjuice.

I samband med vaccineringen ska jag be vetrinären ge lugnande och kolla efter om nya stenar finns. Det var ca ett år sedan de förra hittades.
 

Liknande trådar

INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
308
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 474
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp