Bukefalos 28 år!

Maira

Trådstartare
Vet att det finns fler än jag här som lider av det. Hur hanterar ni ert liv?

Mediciner? Själv äter jag SSRI, har just fått byta från paroxetin till ett nytt preparat som heter Premalex. Nån mer som provat det? Förstår om jag ska vara ärlig inte vad det är för skillnad på det (mer än priset :crazy:) och Citolapram, eftersom det är samma verksamma beståndsdel.

Eller använder ni av er något annat preparat? P-piller? Hormonbehandling?

Jag mår helt sjukt dåligt just nu både med och utan SSRI. Med SSRI: div biverkningar, utsättningssymtom (har provat att äta hela tiden och mellan ägglossning och mens) med fruktansvärda mardrömmar, trötthet mm mm. Känner mig överdoserad när jag äter kontinuerligt, men har gjort det för att slippa utsättningssymtomen.

Utan SSRI är jag ett gråtande och aggressivt vrak som inte ens vill gå ur sängen...

Känns som min PMDS håller på att driva mig rakt in i den berömda väggen. Min livskvalite är helt kass. Jag orkar ingenting. Alla krafter går åt på mitt jobb (som jag älskar) men sen när jag kommer hem är jag slut. Orkar inte med ett socialt liv, träffa vänner och familj, orkar inte ha någon relation.

Hur är det för er andra?
 
Senast ändrad:
Sv: Pmds

Har inte så allvarliga problem att det klassas som PMDS men har utan p-piller väldigt besvärlig PMS, där jag under 1-2 dagar före mensen är mkt nedstämd, ledsen, har ångest osv och har besvärliga humörsvängningar tiden mellan ägglossning och mens. För mig är dock p-piller rena mirakelmedicinen. Vi planerar att börja försöka bli med barn till sommaren och är väldigt nervös över hur det ska gå att klara sig utan p-piller.

Tycker inte du ska behöva ha det så som du beskriver, har du provat någon annan behandling?
 
Sv: Pmds

Oj, jag visste int ens att det fanns. Känner mig rejält träffad.... men nu är jag gravid så det är väl inget att rota i...

Är du säker på att allt är PMDS? man kanske kan bränna ut sig/bli deprimerad och få ångest "utöver". Det låter som att du har det jättejobbigt. :( Kanske det är medecinerna som "bråkar" med dig? SSRI har ju biverkningar som är som de symptom de ska motverka...

Låter som du skulle behöva prata med din läkare.
 
Sv: Pmds

Jag fick något sådant utskrivet, tror det var Premalex men minns inte. Jag vågade dock inte prova. Led ett tag till och nu äter jag minipiller. För gammal för vanliga p-piller (39). Men minipillerna funkar alldeles utmärkt, faktiskt. Är mycket jämnare. Det var ett väldigt upp och ned innan, orkade inte ta hand om barnen vissa dagar efter jobbet utan bara laga middag och sen i säng, orkade inte fixa med något annat alls. Var som en drake. Hoppas du kan bli hjälpt!!
 
Sv: Pmds

Har precis insett att det finns PMDS och att det finns "botemedel" att ta till. Fick Premelex utskrivet och har nu kört detta under 1 pms-period.
Dock misstänker jag att jag har lite svårt för att veta när och hur länge jag ska ta det..
Jag har nämligen även en kopparspiral insatt vilket för att min mens blir ganska "konstig", segstartad och långdragen liksom..
Jag fick min första deppattack nu 27/8 och började då med tabletterna till och med 3/9 -8 dagar alltså. Den 2/9 fick jag mina första menstecken, vilket innebär brunaktiga flytningar men totalt ett trosskydd om dagen räcker gott. Första dagen med normal/riktig mens var först 7/9 men 7/9 samt 8/9 har jag också haft pms-symtom (eller om detta är något annat?). Läkaren sa att jag bör ta tabletterna till någon dag efter att mensen satt igång, men frågan är ju då om han menar detta i början eller den "riktiga"... Någon som har någon idé?

I övrigt känns det som att tabletterna hjälper mig mycket! Hade inga bekymmer alls så länge jag tog dom vilket känns väldigt skönt. Slippa fundera på att flytta ifrån sambon för antingen hans eller min skull, slippa fundera på vad det är för fel på mig, slippa bråka ihjäl mig med sambon och att ligga i sängen med täcket över huvudet för att ingen ska må dåligt pga mig.

Utsättningssymtom har jag inte fått vad jag vet. Började ett antal dagar med en halv tablett, tog någon dag med en hel och tog sedan ett par dagar med en halv tablett igen. Har dock fått en del biverkningar som yrsel och väldig trötthet men har tagit dom mot natten så tröttheten har snarare varit välkommen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt liv har under en längre tid varit ett helvete veckorna innan mens. Jag lider av svår PMS eller s.k PMD. Jag blir efter ägglossning...
Svar
9
· Visningar
6 548
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp