PMS-ilska - huskur?

Sv: PMS-ilska - huskur?

Ja det låter ju faktiskt mindre i en sån, det tänkte jag inte på. Kanske ska börja med det eftersom jag ska flytta till lägenhet!:D
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Ursäkta att jag vill ge dig ett alternativ till vin och whisky! Skiter i dina problem och trådar i fortsättningen.
jag tvingar dig inte till något...
Däremot tycker jag det är jobbigt när nyfrälsta, oavsett vad det handlar om, försöker övertyga alla i sin närhet om det förträffliga som de själva nyss blivit övertygade om.
Ja alltså jag fixar inte PMS. Jag blir så arg och så ledsen. Så jag har hormonspiral. Men du ville inte ha något läkemedel har jag förstått? Hur ställer du dig till naturläkemedel? Kanske johannesört kan hjälpa?

Och om du inte gillar vin så kanske det finns någon annan alkoholhaltig dryck som funkar? Det är inte meningen att man ska dricka så man blir full, utan bara lite lagom avslappnad. En stor burk 3,5 % öl gör samma jobb. Så barn hemma borde inte hindra. Om det inte är så att det är av principskäl som du inte vill dricka alkoholhaltiga drycker i närheten av barn.
Alltså, jag har inget alls emot läkemedel (är under utbildning till farmaceut men har inte kommit så långt än), men att skaffa recept på något som behöver användas en gång vartannat år eller nåt känns som överkurs.
Jag har slutat med hormonbaserat p-medel för att minska min migrän, sätter inte in något nytt sånt...
Jag kan använda växtbaserade läkemedel också om det finns effekt av något slag. Jättenattljusolja vet jag att man kan använda, men jag vet inte om det är förebyggande eller används i akutskedet.¨
Johannesört, vad skulle det ha för effekt mot PMSilska? (ärlig fråga)

Just att jag är själv hemma med barnen, en bit ut på landet, gör att jag inte vill drick alkohol alls. Inte absolutist på något sätt, men inte när jag är ensam med barnen.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag äter ju som du vet en heldel läkemedel och flera av dem har som biverkning att de ger muntorrhet. Av en slump så läste jag att havtornsolja kan hjälpa mot muntorrhet så jag köpte hem en burk och det fungerade faktiskt :) så jag fortsatte äta två kapslar/dag. Biverkningen utav detta är att jag faktiskt inte har haft någon pms sedan jag började med detta :eek: Tidigare var jag alltid så ledsen några dagar i månaden och med sjukdomarna jag släpar på så blev det ju då att jag förbannade mitt jävla öde och förbannade allt jag inte längre kan göra och jag var så ledsen över allt jag hade hoppats och trott att jag skulle få göra och uppleva i livet också blev det skit och pannkaka av allting :cry: Även om jag av någon märklig anledning bara har mens tre-fyra gånger om året (gyn utreder inte vidare varför eftersom jag inte ska ha fler barn. Hon menade att jag nog har PCOS) så hade jag trots det pms efter klockan varje månad ändå. Men, nu slipper jag det :) Inte ens menshuvudvärken eller suget efter choklad får jag. Nu är det ju tyvärr ingen kvick fix just idag men om du vill så kan du ju köpa hem en burk och ta några kapslar när tiden närmar sig och ta någon vecka bara så slipper du ens riskera att få eländet. Det hjälpte nämligen på en gång. Jag behövde inte ta det några månader först utan jag insåg två veckor efter jag hade börjat med dem att jag inte hade haft någon pms. Jag tänkte först att det var en tillfällighet men det var det inte. Pm:a gärna om du vill ha en länk till vart jag köper mina och hoppas att du mår bättre nu.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Fast jag tror inte att det finns någon quick-fix för din plötsligt uppkomna ilska som kanske inte alls har med PMS att göra eftersom det är så vansinnigt unikt att just denna ilskan uppträder. Det är nog ovan givna tips som gäller, om du inte vill mosa i dig en halv karta oxascand liksom.
Du får nog acceptera att ilskan uppkommit, och hantera den på bästa sätt. Jag hör till de som inte accepterar att bli fånge i min egen kropp utan jag försöker vara klarsynt och ta reda på varför jag reagerar som jag gör. Som tidigare sagt så blir inte jag arg, jag blir mest bottenlöst ledsen och det gäller vare sig det handlar om PMS eller inte. Lite själv-KBT blir det att se sig själv i spegeln vid de tillfällena och fråga sig själv om det är värt energin det tar att vara i det tillståndet.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Johannes är ju milt antidepressivt och glad är väl det sista man är under PMSen. Men visst, tveksamt om effekten är omedelbar.

Sist jag träffade min läkare så nämnde hon att det fanns läkemedel mot just PMS. Men om det är recept på det eller inte har jag ingen aning om?
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

SSRI i låg dos används ju för att behandla PMS.
Det hjälper även mot annan ilska som kan vara stressrelaterad.
Billigare än rödvin är det också.

Inte_Ung, på andra sidan undergångsåldern.
Jag hade dock inga problem av omställningen.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Något som hjälpt mig är motion. Med tre barn är det dock inte helt okomplicerat att bara sticka iväg. Men jag har upptäckt att om man tar med sig barnen och drar ut i skogen så hjälper det enormt mycket.

Dels har naturen en lugnande effekt och dels så märks inte barnens bråkighet så mycket i den stora skogen :D

Detta förutsätter dock att barnen är i den åldern att de uppskattar skogen och att vädret är okej att vistas ute i.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Johannes är ju milt antidepressivt och glad är väl det sista man är under PMSen. Men visst, tveksamt om effekten är omedelbar.

Sist jag träffade min läkare så nämnde hon att det fanns läkemedel mot just PMS. Men om det är recept på det eller inte har jag ingen aning om?

Jag såg nåt preparat på intim-hyllan på apoteket, fast när jag läste på förpackningen så stod det att man skulle att äta tabletterna i flera månader innan man fick någon effekt. Jag trodde det var som typ en huvudvärkstablett, poff bara, ingen mer pms. Vilken besvikelse!

Jag får ur mig mycket ilska över att prata (eller skriva) om hur ÖVERJÄVLIGT allting är och hur OBESKRIVLIGT knäppa i huvudet alla (andra) är. Det är precis som att när jag får ord på det och liksom får det ur mig så kommer distansen också. Man får välja vilka som är lämpliga som mottagare bara så att det inte blir motsatt effekt. Frustrationsvrålat i kuddar har jag gjort mer än en gång, skönt att höra att det inte bara är jag :)
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

kl

Varför kallar ni det för undergångsåldern? Det låter ju så fruktansvärt deprimerande egentligen som omdet är livets undergång allt är slut liksom. Är det slut sedan då? Är livet inte värt något sedan när man kommit dit?
Jag vill egentligen inte koma dit, eller över, för det är ju då kroppen bestämmer över min vilja, man är slut som kvinna typ. Inte till nån nytta längre nåt mellanting mellan man och kvinna som ingen villa ha

Jag saknar martha i tråden för hon brukar skriva positivt om den peroden.
 
Senast ändrad:
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag förstod det som att I_U menade att den fertila åldern är undergångsåldern med PMS och alla andra besvär. Men jag kan ha fel (det händer faktiskt då och då :D).
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Fast jag tror inte att det finns någon quick-fix för din plötsligt uppkomna ilska
Ärligt talat, det trodde inte jag heller. Jag bara kastade ur mig frågan i hopp om att någon hade nåt bra tips.
Idag är jag som vanligt igen och både barn och djur har sluppit min ilska - djuren känner ju av sinnesstämningen även om man inget säger...
kl

Varför kallar ni det för undergångsåldern?
Det är mitt fel!

Min moster kallar det så i stället för att säga övergångsåldern, jag tycker det är lite humor i det... :p
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Johannes är ju milt antidepressivt och glad är väl det sista man är under PMSen. Men visst, tveksamt om effekten är omedelbar.

Sist jag träffade min läkare så nämnde hon att det fanns läkemedel mot just PMS. Men om det är recept på det eller inte har jag ingen aning om?


Delvis kl.
Vid Johannesört skall man inte inta några som helst andra läkemedel under tiden.
Man kommer troligtvis att behöva gå på Johannes mer regelbundet för önskad effekt.

Medicinen mot PMS heter Premalex och kräver recept.
Om du inte tänkte på Femal Balans Forte? Denna är receptfri :)
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Nej jag tror inte det var ditt fel alls egentligen, jag har sett det av flera andra också. :)

Jag tycker bara det låter så deprimerande, bara. som om man går under :eek: för att man kommit därhän.:D
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag förstod det som att I_U menade att den fertila åldern är undergångsåldern med PMS och alla andra besvär. Men jag kan ha fel (det händer faktiskt då och då :D).

Får man alltid besvär, typ PMS? :eek: Kan det liksom inte bara inte märkas? :D
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag tycker bara det låter så deprimerande, bara. som om man går under :eek:

Vissa gör det stundvis. Livet är jobbigt för många som kommer i klimakteriet. Inte alla (tackolov), men det finns stor bredd av nyanser av det och tyvärr är det inte så att man blir sprudlande glad av klimakteriet.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Man lir ju inte sprudlande glad över livet heller kanske, men är det så att klimakteriet ases vara värre/jobbigare än när man som tonåring får mens eller kanske föder barn eller så?

Dåliga jämförelser.

Men vad tusan, om det är undergång eller en plåga med klimakteriet så vägrar jag genomgå det! BASTA! Någon annan får ta det istället för mig så jag aldrig upplever undergången och lever lycklig i resten av mitt liv istället!

Tänk att må skit i FLERA ÅR! :wtf::eek::wtf:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 587
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp