Bukefalos 28 år!

PNH Två saker som förträngs.

Sv: PNH Två saker som förträngs.

Vem har sagt att vi är emot belöningar..? :confused:

Vet du verkligen vad alla vi "PNH:are" tycker och tänker, eller dras alla öven en kam nu?
Jag t.ex. har aldrig pratat om något annat än ömsesidig respekt.
Tråkigt att du ska känna att du ska behöva starta en sådan här tråd, jag brukar inte orka ta del i sådan här diskussioner känner inte att det är lönt eller till någon nytta.

Tycker att du generellt brukar ha mycket bra åsikter och ett sunt tänk...
Så jag fattar inte riktigt vad du vill med denna tråd.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Att vi som sysslar med horsemanship inte har ömsesidig respekt:confused:
Var har du fått det ifrån?

Inte berömmer, samma där var har du fått det ifrån?
Du verkar inte kunna ett dugg om horsemanship:grin:
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Det är uppenbart att de flesta inte tar till sig hela konceptet- därav min tråd.

De som verkligen lyckas med metoden- tar till sig allt. Som jag förmodar att ni har gjort:banana:
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Du ska nog läsa på lite vad NH verkligen betyder.

Ömsesidig respekt och beröm/belöning, det är ju det de hela går ut på!
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Vem har sagt att vi är emot belöningar..? :confused:

Vet du verkligen vad alla vi "PNH:are" tycker och tänker, eller dras alla öven en kam nu?
Jag t.ex. har aldrig pratat om något annat än ömsesidig respekt.
Tråkigt att du ska känna att du ska behöva starta en sådan här tråd, jag brukar inte orka ta del i sådan här diskussioner känner inte att det är lönt eller till någon nytta.

Tycker att du generellt brukar ha mycket bra åsikter och ett sunt tänk...
Så jag fattar inte riktigt vad du vill med denna tråd.

Det där är något jag också har svårt att förstå, varifrån en del får sin uppfattnng om saker och ting. Det är likadant inom många hästinriktningar att "ett ruttet äpple skämmer hela lådan"... För att nu förklara på ett konkret sätt, vad jag menar med citatet. Det räcker att en person sett eller hört EN person inom någon hästinriktning, som missförstått vad hästinriktningen går ut på och gör helt tvärtemot, vad inriktningen står för, så helt plötsligt gör ALLA inom den hästinriktningen likadant.

Det är synd, att folk inte vågar fråga, eller tala om att de faktiskt inte förstår vad de som verkligen anammar hästinriktningen på rätt sätt menar i sin förklaring.

Mvh

IngelaH
som inte är NH-are eller PNH-are i annat än att hon kör med Naturligt Hästförnuft, vilket oftast går hand i hand med "riktig" NH.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Och alla belöningar är mat?
Jag är anti mat men för belöning.

Dessutom så ska hästen respektera avstånden men är självklart inbjuden om jag vill och lika viktigt tvärt om. Det känns som du sitter o letar argumen "bara för att"

tokan som håller på med IH
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Kan NÅGON här nämna en enda gång som det har stått att hästen ska ges utrymme i en enda av 1000-tals inlägg?

Nej, bara att det brister i ledarskapet o att den ska flytta sig
människan klampar in i hästens zon.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Jag anser att jag inte får tränga mig in hos hästen lika lite som den får det hos mig men är man inbjudande såklart hästen ska få komma in.

Men du är ju så anti detta att du inte vill förstå.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Kan NÅGON här nämna en enda gång som det har stått att hästen ska ges utrymme i en enda av 1000-tals inlägg?

Nej, bara att det brister i ledarskapet o att den ska flytta sig
människan klampar in i hästens zon.


Om du söker via bukefalossök, eller letar i trådar efter hästar som är tjuriga i boxen, eller som är svårfångade i hagen, kan du hitta flera exempel som visar på att man ska respektera hästens "frizon" och bjuda in den till den "egna zonen" i stället.

När jag ska gå in i boxen till någon häst, min egen eller stallkompisarnas. Då hälsar jag vänligt, när jag går fram till boxen, smackar lite lätt och öppnar dörren när hästen uppmärksammat att det är den "jag talar med". Jag står kvar vid boxdörren, med grimman om det är det, det är frågan om och väntar på att hästen ska söka upp mig. Är det att jag ska lägga på täcke, tar jag ett halvt steg in i boxen och "frågar" om jag får komma in och "ber" hästen att flytta sig något steg åt sidan med en smackning.

När jag ska hämta hästarna i hagen, så väntar oftast stallkompisens hästar redan i hagen på att få komma in... så det är bara att följa rangordningen, ta på grimmorna, prata vänligt, stryka över halsen och gå in. Min häst får alltid vänta till sist och är då oftast så pass uppspelt att jag får avvakta en stund, prata lugnande och vänta tills hon söker sig till grinden, då berömmer jag med klappar, smekningar och vänliga ord.

Är det en rörig dag och ingen har lust att komma in, beror det på hur bråttom jag har. Är det väldigt bråttom för att stallkompisen ska iväg och träna använder jag mig av "morotsprincipen" skramlar med havrehink, det slår sällan fel, sen är det bara att ta in hästarna enligt föregående princip.

Är det en sån där dag, när jag egentligen har tid. Ja, då pular jag fickorna fulla med morotsslantar och går ut i hagen och bara är, strosar runt lite och väntar. Då kommer ledarhästen fram, snusar lite o hälsar. Jag klappar och ger en morot och går sen vidare. Hon stannar till, knaprar morot och funderar lite och följer sedan efter mig en bit, tills jag går förbi "mellanhästen". Han är en riktig gottegris, så en morot är aldrig fel. Då kommer ledarhästen fram igen, får mer kli och en morot till. Jag går vidare, min häst står en bit bort och vill nog gärna komma... men "får inte". Jag gör en kringgående rörelse, så jag kommer på andra sidan henne och når fram till att klappa, ge morot och sen gå vidare. Jag passar på att kolla av staketstolpar och andra hagfällor när jag ändå kliver runt och går sen upp mot grinden, varpå jag helt plötsligt har tre hästar i en svans bakom mig upp till grinden och kan ta in dem, enligt tidigare.

Om det är något som är oklart, är du välkommen att fråga mer.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Det är inte jag som inte förstår- vilket du försöker att påskina:grin:
Läser du inte alla trådar här:confused:

Det rör alla de som inte tar hjälp av en kunnig människa iom det bara finns EN enda cert. tränare.
Det finns säkert fler kompetenta som gör sin egen grej av det, där den kan hjälpa, rätta, stötta o faktiskt se vad som händer. Vara delaktig- i praktiken.

Det är precis samma sak inom klassisk dressyr- där man utger sig för att vara tränare i detta- fast upphovsmannen varnar för dessa självutnämnda på sin hemsida.

Det blir så när det råder brist på utbildade tränare o folk är hungriga efter att lära sig ngt nytt.
Mycket är oseriöst och inte till gagn för våra hästar.

Jessica-bland inläggen här på buke- av NH-folk.
Om du söker via bukefalossök, eller letar i trådar efter hästar som är tjuriga i boxen, eller som är svårfångade i hagen, kan du hitta flera exempel som visar på att man ska respektera hästens "frizon" och bjuda in den till den "egna zonen" i stället.
Det kommer inte från Nh- stilen, utan från det gamla hederliga hästvettet.
 
Senast ändrad:
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Rätta mig om jag förstått saken fel.

Bara för att man inte tar hjälp av certifierad tränare, eftersom det tydligen bara finns en certifierad tränare här i Sverige, utan har växt upp på ridskola med Strömsholmsutbildad personal samt hos "gamla tidens hästgubbar" och lärt sig naturlig hästhantering från grunden, är man okunnig?

Ja, som sagt. Då finns det tyvärr många okunniga hästägare runt om i landet och då lär Länsstyrelsen få en hel del att göra, nu när de tagit hand om djurskyddet i vårat land.

Anledningen till att jag ställer mig frågande till detta, är att många av dagens "NH-intresserade" faktiskt har den bakgrunden och sedan har börjat läsa och forska vidare i "hästens innersta väsen".

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Nej jag läser inte allt. Läser faktiskt inte alls mkt eftersom det mesta handlar om de mest grundläggande problemen.

Nu förstår jag inte pratat vi om tillvägagångssätt eller tränare?

Jag tränar för en icke godkänd tränare men jag gillar hans sätt emot hästarna och det jag inte gillar plockar jag bort...
Problemet jag upplever är att folk sätter sig inte in i saker tillräckligt mkt utan kanske bara läser litegrann och förkastar hela konceptet- menar allmänt. Eller så läser man det lilla och jobbar endast utifrån det tex. att inte låta hästen komma in i ditt område.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Jag menar de som har knappa/ dåliga tidigare erfarenheter- som köper allt o tror att de gör rätt.
Och just- läser bara det lilla- varav min tråd.
Kanske når det ngn som tänker fel:banana:
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Det finns en sak som jag måste respektera OT och det är ditt fullständiga dödsförakt Axel. Dina inlägg verkar gjorda för att provocera, eller för att vi andra ska börja tänka? Jag skriver under på Ingelas alla inlägg. Icke heller jag är någon PNH-nörd, utan jag suger till mig kunskap var jag kan hitta den, men möjligen är jag en sån som inte är så hemskt erfaren, eller inte var så hemskt erfaren. Och jag ger morötter. Inte jämt och ständigt men det händer. Och jag handmatar. Inte heller det jämt och ständigt, men det händer.
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Det finns en sak som jag måste respektera OT och det är ditt fullständiga dödsförakt Axel. Dina inlägg verkar gjorda för att provocera, eller för att vi andra ska börja tänka? Jag skriver under på Ingelas alla inlägg. Icke heller jag är någon PNH-nörd, utan jag suger till mig kunskap var jag kan hitta den, men möjligen är jag en sån som inte är så hemskt erfaren, eller inte var så hemskt erfaren. Och jag ger morötter. Inte jämt och ständigt men det händer. Och jag handmatar. Inte heller det jämt och ständigt, men det händer.

Du o jag har ju kommit på tidigare, att vi tänker rätt lika och jag skriver under DINA ord här.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Ni som är så anti belöningar o tror att det är fel-titta på bilden!

http://www.horsechannel.com/horse-exclusives/parelli-10-minute-tips.aspx
MOROT!!!!

Sen en sak som aldrig nämns-

Det är genom ömsesidig respekt, inte bara att den ska respektera oss.

Klia era hästar- så gör en god hästvän. Det står som råd på länken :bow:

vart exakt har någon skrivit att någon skulle vara anti mot belöning :confused:

Jag har ingen aning om hur mycket du har tittat på Parelli, men även han motiverar och belönar hästarna med godis :D

och det gör även jag, speciellt till min ena LB introvert häst som behöver motivation och tycka saker ä kul (han ä lite blyg och försynt)
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Jag menar de som har knappa/ dåliga tidigare erfarenheter- som köper allt o tror att de gör rätt.
Och just- läser bara det lilla- varav min tråd.
Kanske når det ngn som tänker fel:banana:


Jag tror jag förstår din point Axel. Men vi som seriöst sysslar med helheten pnh vet! så dra inga paralleller med oss.Var inte så elak mot oss. Vi håller ju på m samma som dig vad jag kunnat läst mig till om i dina inlägg både här o där. Hur ska vi kunna sitta o skriva o förklara i detalj när folk undrar.....:confused:DET är svårt...

Är nån på riktigt intresserad kan jag bara rek Parellis utbildningar i stället för att sitta här o plocka halvruttna russin........
 
Sv: PNH Två saker som förträngs.

Oj, jag har nog aldrig hört att just PNH skulle vara anti-någonting förutom att sparka och slå hästarna.. Och som säkert sagt i någon av alla andra anti-NH-trådar, det är inte en specifik quick-fix utan ett hopakok av lite var varje som är hästvänligt. Det är på sätt och vis sorgligt att det ska behövas, men jag hade nog sett ännu mer av det. Saknar en etolog bakom det hela bara.
Jag kombinerar min hantering, kalla den var du vill, med klickerträning. Jag håller på att utbilda mig till etolog och söker kunskap där kunskap finns.

Att göra en anti-tråd där alla inom en inriktning dras i smutsen är lite illa, om man vill upplysa om något görs det ofta bäst med en trevligare inställning och ton.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp