Poäng på avelsvärdering

F

Frågvis

Är det någon som kan översätta de här siffrorna till mej? 99888=42 poäng Vad betyder vad? Det gäller ett treårigt new forest sto. Vad är skillnaden då man avelsvärderar föl och vuxna, har sett att de får mindre poäng. Sedan undrar jag när stoet får ett nummer (typ Rnf 123).
 
Hej, poängen för ett treårigt ponnysto står för:
1.TYP (Ras-, köns- och brukstyp)
2.HUVUD, HALS, BÅL (kors mm...)
3.EXTREMITETER OCH RÖRELSERNAS KORREKTHET (benen..)
4.RÖRELSEMEKANIK I SKRITT
5.RÖRELSEMEKANIK I TRAV

Varje punkt poängsätts på en skala 1-10. Över 40p ger guld på utställning, klass I på premiering, och när det gäller 3-åriga ston ger poäng över 40 ett avelsdiplom.

Föl ken bedömas på tre punkter,
1.TYP/HUVUD, HALS OCH BÅL
2.BEN
3.RÖRELSER I SKRITT OCH TRAV

Ponnystoet får sitt stamboksnummer när hon stambokförs, tidigare var det vid tidigast 4 års ålder med föl vid sidan, men nu kan man även stambokföra 3-åriga ston efter att de har visats på premiering. På premieringen skall man i sådanafall få ett inbetalingskort där man betalar in stambokföringsavgiften till "sin" rasförening. Når stoet är infört i stamboken får man ett stambokföringsbevis med ett RNF-nummer.

Hlsn Helena
 
Ofta ser du fölen bedömmas (åtminstone på fölbesiktning) i sex punkter samma som för de vuxna hästarna +galopp.
 
Tack för svaren! Om man avelsvärderar ett sådant här sto igen när hon är äldre och hon får över 40 p får hon ett guld då? Om hon skulle få mindre är det ändå ett bra avelssto? Kan inte så mycket om avel men lär mej... :)
 
Och det här med b-premierad och ab och a... vad menas med det? Om man avelsvärderar hästen igen och den får mindre poäng är det då de poängen "som gäller"!?
 
I ponnyvärlden så får ett sto som har föl vid sidan och är stambokförningsberättigad B vid premiering. Har hon som 3 åring fått avelsdiplom (40p och över) så får hon AB när hon visas med föl. A och elit är något stona får när de haft ett visst antal avkommer som uppnått ett visst antal poäng.
 

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 857
Senast: Sonic76
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 658
Senast: fridshem
·
Avel Efter mycket velande så är Bravour första kandidat till mitt sto för tillfället. Jag har nu sett honom Live och även hälsat på honom i...
Svar
18
· Visningar
7 309
Senast: neve
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt i dagsläget men kan komma att bli längre fram. Och använder anonymt nick för att det...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp