Bukefalos 28 år!

Pölsa - kommer förlovningen brytas?

Alltså... jag förstår inte. Pölsa är ju jättegott! :love:
På sen tiden jag jobbade hade jag ofta pölsa i matlådan. Lätt att värma och blir inte förändrat av att ligga i matlåda.

Jag värmer min direkt på tallriken i micron. Alltså varken kokt eller stekt.
Kokt potatis och rödbetor till.
 
Enligt min mormor så användes inälvor förr i tiden när det var fattigt och man behövde ta tillvara på allt som gick. Nu används främst rent kött och fett.
Jag är uppfödd på hemmaslakt. Där användes allt utom lungorna. De var kattmat hos oss.
Nöthuvudet kokades till sylta. Jag har redan son ganska liten suttit och plockat kött från benen till syltan.
Åker ibland till slakteriet och beställer nöttunga. Det är bland det godaste jag vet. Kokad med lagerblad och kryddpeppar.
 
När jag kokar pölsa är det på älgkött .Inga inälvor och inget fläsk .Buljongen är tillräckligt fet då det är mycket ben jag kokar av .Fläsket gör att hållbarheten i frysen blir sämre .När mamma och jag kokade senast blev det 40 kg så det räcker ett tag
Låter som din pölsa är älgfärs kokt i märgbuljong? Eller vad är det i mer än kött och ben?
 
Låter som din pölsa är älgfärs kokt i märgbuljong? Eller vad är det i mer än kött och ben?
Först kokar jag av benen allt kött och slänger i lite stekar som börjar bli lite gamla .Sedan rensar jag alla ben och mal köttet .Tar till vara mycket ben vid delningen då dom inte blir riktigt renskurna
 
Först kokar jag av benen allt kött och slänger i lite stekar som börjar bli lite gamla .Sedan rensar jag alla ben och mal köttet .Tar till vara mycket ben vid delningen då dom inte blir riktigt renskurna
Inga kryddor eller korngryn eller nåt, bara vatten, ben och kött?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp