Bukefalos 28 år!

Pölsa - kommer förlovningen brytas?

Jag älskade både pölsa och leverbiffar när vi fick det i låg- och mellanstadiet. I högstadiet serverades det inte längre och jag har inte ätit något av det sen dess.

Blodpudding och isterband äter jag ofta och gärna dock. :d
 
Du och jag Görel, du och jag! Min far är visserligen uppvuxen långt norr om Dalälven men tog inte med sig konceptet pölsa söderut. Jag har aldrig ätit det, eller blodpalt och annat som nämns här. Inälvsmaten i min värld var enbart blodkorv med russin i.

Jag vet att mina föräldrar sa att de inte var så fattiga att de behövde äta inälvor. Båda uppvuxna i Stockholms innerstad men under väldigt olika ekonomiska förhållanden.
Vi åt blodpudding någon gång men aldrig någon annan inälvsmat.
 
Och för tackosgenerationen - pölsa är en del av inhemsk husmanskost och kulturarv.
Släkt med haggis och lungmos (som i Fröken Frimas Krig serverades med gräddkokt savoykål).

Absolut ... polsa ar gott ... Men Haggis ar SA HIMLA GOTT nar man far "riktig Haggis"

Blodpalt är ju underbart! :love: Däremot har jag aldrig ätit pölsa, inte isterband heller.. som ju ser ungefär likadant ut fast längre och smalare.

Oh ... isterband kan jag ibland langta efter :cautious: Jag har inte hittat nagon sorts korv har som ar sa syrlig och sa GOD.

Fast blöta är ju tunnbröd i buljong/köttspad. Det har ingenting med blodpalt att göra!

NEJ ... det heter "bryta" och ar nar man bryter ner hart tunnbrod i fil, lang-fil, eller annan syrad mjolk ... (eller om inget annat finns till hands ... i mjolk.

/hastflicka ar "OFF" for att undersoka hur man bakar ett gluten fritt tunnbrod 🙄 GOOD THING ... ingen kommer att kanna skilnaden om jag kryddar med brodkryddor som anvands i Sverige vid tunnbrods bak :sneaky: Det ar allt for lange sedan nagon har har smakat "the real thing".
 
Absolut ... polsa ar gott ... Men Haggis ar SA HIMLA GOTT nar man far "riktig Haggis"



Oh ... isterband kan jag ibland langta efter :cautious: Jag har inte hittat nagon sorts korv har som ar sa syrlig och sa GOD.



NEJ ... det heter "bryta" och ar nar man bryter ner hart tunnbrod i fil, lang-fil, eller annan syrad mjolk ... (eller om inget annat finns till hands ... i mjolk.

/hastflicka ar "OFF" for att undersoka hur man bakar ett gluten fritt tunnbrod 🙄 GOOD THING ... ingen kommer att kanna skilnaden om jag kryddar med brodkryddor som anvands i Sverige vid tunnbrods bak :sneaky: Det ar allt for lange sedan nagon har har smakat "the real thing".
Bryta och blöta är två helt olika saker. Bryta är i mjölk eller fil, blöta är i varm buljong eller spad. Farmor gjorde alltid blöta till jul, gärna med en klick smör på toppen för extra salt sådär. :D Jag åt aldrig blötan dock. Pallar inte ens att ha gurka på brödet för länge för att det blir för 'soggigt' då.

... och är isterband Syrliga?! 😳
 
Bryta och blöta är två helt olika saker. Bryta är i mjölk eller fil, blöta är i varm buljong eller spad. Farmor gjorde alltid blöta till jul, gärna med en klick smör på toppen för extra salt sådär. :D

... och är isterband Syrliga?! 😳

Off Course! Blota har man till jul! Varje julaftons lunch bestar av ... blota, och det bastammer den har farmorn med alder och visdom. :angel:

Yep, atminstone vill jag minnas att Isterband ar underbart, harligt, syrliga ... Jag har bara atit det ett par ganger, men det var SA himla gott ...
 
Pölsa fick vi i skolbespisningen. Troligen kokad där också. I affärn kokade de pölsa en dag i veckan så man kunde köpa med det hem (de hade slakteri också). Ingen burk eller så, bara hem och värma. Jättegott!

Mvh uppväxt på stenåldern och norr om Dalälven
 
Pölsa fick vi i skolbespisningen. Troligen kokad där också. I affärn kokade de pölsa en dag i veckan så man kunde köpa med det hem (de hade slakteri också). Ingen burk eller så, bara hem och värma. Jättegott!

Mvh uppväxt på stenåldern och norr om Dalälven

Sa har vi det fortfarande har. De allra flesta affarerna har slakteri ... men inte en polsa i sikte :cautious:
 
... och är isterband Syrliga?! 😳
I synnerhet småländska isterband.

"Isterband har alltid en viss syrlighet. Det ursprungliga sättet att få fram denna syrlighet var att låta de färdigstoppade korvarna hänga ovanför vedspisen och torka, varvid de naturligt förekommande mjölksyrabakterierna i korven förökade sig och bidrog till den syrliga smaken. Idag kan charkuterifabrikerna få fram denna smak på andra sätt."

http://smakasverige.se/mat/kott-och-charkuterier/smalandska-isterband
 
Absolut ... polsa ar gott ... Men Haggis ar SA HIMLA GOTT nar man far "riktig Haggis"



Oh ... isterband kan jag ibland langta efter :cautious: Jag har inte hittat nagon sorts korv har som ar sa syrlig och sa GOD.



NEJ ... det heter "bryta" och ar nar man bryter ner hart tunnbrod i fil, lang-fil, eller annan syrad mjolk ... (eller om inget annat finns till hands ... i mjolk.

/hastflicka ar "OFF" for att undersoka hur man bakar ett gluten fritt tunnbrod 🙄 GOOD THING ... ingen kommer att kanna skilnaden om jag kryddar med brodkryddor som anvands i Sverige vid tunnbrods bak :sneaky: Det ar allt for lange sedan nagon har har smakat "the real thing".
Haggis är det enda pölsa-aktiga jag ätit. Haggis är fantastiskt gott.
 
Pölsa äts inte men leverbiff 😋
Jag och kompisen brukar passa på när det bjuds på det på folkhögskolan. Gör i bland på färdig smet som finns att köpa i frysdisken, men det är inte lika gott.
 
Jag vet inte om jag ätit pölsa någonsin, faktiskt. Däremot gjorde mormor någonting som hon kallade "korvkaka". Om jag minns rätt så var det en blandning av lever (tillagad och riven på rivjärn), kokt ris (grötris tror jag), ägg och säkert något mer som blev en smet som hälldes i form och gräddades i ugnen. Jag minns det som gott, men låter ju inte alltför aptitligt när jag beskriver det! Någon mer som minns den här rätten? Mormor var från Småland, Nybro-trakten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp