Pojkklänningar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Comatose

Trådstartare
Min mamma ville så gärna ha en flicka efter två pojkar, att hon klädde min yngsta bror i broderad klänning och låtsades att han var en flicka. Men det har han ju inte tagit någon skada av vad jag vet. ( :o :crazy: )

Skulle ni kunna tänka er att sätta på en klänning på er pojke? Det är ju, som det sägs i den här artikeln ett väldans praktiskt plagg.

Jag tycker det verkar vara en bra idé med könsneutrala kläder, tror ni på den idén?
 
Sv: Pojkklänningar?

förr i tiden var det inte alls ovanligt att pojkbebisar hade klänning.
räker att gå tillbaka 50-60 år
 
Sv: Pojkklänningar?

Låter skitbra. Hade jag barn skulle jag handla där. Barn ser ju likadana ut i kroppen vare sig de är pojkar eller flickor, så egentligen finns det ju ingen anledning att skilja på pojk- och flickkläder.

Själv hatade jag flickiga kläder när jag var liten, och fick i femårsåldern min mamma att lova att jag aldrig mer skulle behöva ha strumpbyxor. Avskydde allt rosa och volangigt, och hade mer praktiska pojkkläder istället.
 
Sv: Pojkklänningar?

De har som sagt fått väldigt mycket respons redan innan de hann öppna så jag tror att det kommer att fungera bra! Jag kommer nog att handla ett och annat där om jag är i stockholm, för jag är en sådan hemsk mamma att jag handlar bekväma kläder åt våran dotter, oavsett om det står Boys eller Girls i dem... Tex Lindex Boys mjukis byxkor är betydligt mycket bättre än tjej varianten, och i "bättre" färger att leka i, fläckar syns mindre på svart, grönt mörblått osv istället för ljusa pastellfärgade... Sen köper jag även klänningar om hon ska vara uppklädd någon gång, och till sommaren då en tunn bomullsklänning oftast är svalast och enklast att dra på och av när man har svårt att bestäma sig om man ska bada eller inte...
 
Sv: Pojkklänningar?

Vad kul att du planerar att handla där! Skulle jag också göra om jag hade småbarn! Fina kläder var det också!
 
Sv: Pojkklänningar?

Egentligen ska det inte spela nån roll.. fast dom flesta har väl nån form av könsroller inbankade i skallen. :crazy: Jag skulle nog inte sätta på min pojke klänning iallafall för jag tycker att det är opraktiskt.
 
Sv: Pojkklänningar?

Jag tycker klänning är ett jättepraktiskt plagg och skulle gärna klä mina pojkar i det förutsatt att den var av en praktisk och lekvänlig modell.

Har också läst om affären och tycker det är ett jättebra initiativ. Det finns också en till barnaffär i Sthlm som säljer fina kläder (lite dyrt kanske men bra kvalitet). Den heter Haven och ligger vid Odenplan på Upplandsgatan 45.
 
Sv: Pojkklänningar?

Skulle aldrig falla mig in att sätta på en pojke en klänning för att jag hellre ville ha en flicka!!! Låter jäkligt sjukt måste jag säga.Stackars pojk, som inte dög för sin mamma ens som liten.
 
Sv: Pojkklänningar?

Jättebra idé till butik. Skulle absolut handla där.
 
Sv: Pojkklänningar?

Om du hade en dotter, skulle du dra på henne en klänning då? Är det bara ett opraktiskt klädesplagg för pojkar?
 
Sv: Pojkklänningar?

Jag vägrade ha klänning på mig när jag var liten och skulle aldrig sätta en på varken pojke eller flicka som mor....
 
Sv: Pojkklänningar?

Lysande fråga :bow:

Jag hörde nån som kallades modesociolog eller nåt i radio för ett tag sen. Han hade bett ett gäng småtjejer spåna kring hur de skulle klä sig om de fick klä sig som typiska pojkar. Tjejerna hade haft jättekul och spånat vilt.

Så hade han bett ett gäng småkillar göra samma sak med tjejkläder. Reaktionen blev: "öööh... måste vi?"

:smirk:
 
Sv: Pojkklänningar?

ancan skrev:
Skulle aldrig falla mig in att sätta på en pojke en klänning för att jag hellre ville ha en flicka!!! Låter jäkligt sjukt måste jag säga.Stackars pojk, som inte dög för sin mamma ens som liten.
Var i inlägget skriver hon att hon hellre vill ha en flicka? :confused: :crazy:
Det står att hon skulle klä sitt barn i kläning av PRAKTISKA skäl - inte för att hon hellre vill ha en dotter.

(att jag personligen inte tycker klänning är praktistk på vare sig tjejr eller killar är en annan femma)
 
Senast ändrad:
Sv: Pojkklänningar?

ja men hon har ju citeterat smulis?
Debatten är väl om pojkklännigar generellt? Inte om mamma som klädde sin son i klänning(vilekt verkade lite knäppt) det handlar väl om affären i stockholm med könsneutrala kläder?
 
Senast ändrad:
Sv: Pojkklänningar?

Jo men det är så intressant; när man pratar om pojkar ska det vara så praktiskt och bra minsann men med flickor verkar det vara skit samma om kläderna funkar att leka i. De praktiska kläderna som funkar att leka i och ha på sig när man klättrar i träd räknas som killkläder, medan tjejerna får hålla tillgodo med klänningar istället. Känns liksom orättvist.
 
Sv: Pojkklänningar?

Tycker personligen hyfsat mycket om att klä mig i klänning men det är absolut inget min unge (son som dotter) ska ha på sig när h*n är ute och leker, då är nog ett par slitstarka brallor och en bra tröja i nån mörk färg bättre.
 
Sv: Pojkklänningar?

Han dög alldeles utmärkt. Anledningen till att hon ville ha en flicka var att hon ville kunna sätta på ungen söta gulliga kläder, klänningar som mormor sytt, flicksaker liksom. Sen efter ett tag tänkte hon att "vad f*n" och satte på min bror en klänning. Och varför inte, hon tyckte ju himla mycket om klänningen och han var väldans fin i den! :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 130
Gravid - 1år Jag är gravid och väntar mitt första barn. Var nyligen på rutinultraljudet och allt såg bra ut och vi väntar en son. Vi var i ett totalt...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 184
Senast: Mirre
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp