Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

mackan

Trådstartare
det finns många diskussioner varje år vid denna tiden om snösulor, snowgrips, glasslock, polarpad osv. Just gällande polarpad ser jag ofta att den nämns, men jag ser ALDRIG någon som faktiskt använder den och har erfarenhet av den.
Företaget som säljer den och har patent, har ju experimenterat med denna typ av sula i åratal, och försäljningen har även varit katastrof i perioder då sulan visat sig inte hålla. ett långt tag, ett par år som jag sett det, minst, har försäljningen helt legat nere. Nu är de dock åter i business och marknadsför sulan som ny och förbättrad.
Jag är intresserad av den om den håller och är bra och kan rekommenderas. Men då vill jag ha referat från folk som ANVÄNDER den,inte bara att de nämns som ett alternativ existerande på marknaden. så nu efterlyser jag alltså referenser här i tråden.

och för att undvika förvirring i tråden för de som är osäkra på vad sulan innebär: googla på namnet polarpad + häst, eller kortfattat: polarpad är snösulan som INTE sitter permanent vid skoning, utan skruvas fast under brodden dvs används temporärt, vid behov, när det är klampsnö ute.

:bow:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag vill inte ha permanenta sulor på mitt fullblod pga av hovkvalitet (samt att, i ärlighetens namn, hur ofta behöver man snösulor??? Lera in i januari, och bara det är tillräckligt kallt så behöver han inga sulor iaf)

Jag köpte polar pads för flera år sedan och har fortfarande kvar samma par. Funkar mkt bra. En kompis köpte ngt år efter mig och hennes höll mkt sämre.

Det som jag inte är helt nöjd med är att metallöglorna sitter fast så det blir två små plastklumpar på insidan mot sulan på hästen. Dessa gjorde (trots att jag slipat ner mina så de är mindre) så pålle får små gropar efter dem om han har dem längre tid (läs 12 timmar...) i sina sulor då han är väldigt mjuk i sulorna så det får man se upp med!

Nu har jag endast på mina vid ridning och de fungerar mkt bra :bump:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Kanon, ett svar så pass snabbt från någon som provat.

Jag frågar av samma anledning som dig, har också fullblod som INTE kan gå med vanliga snösulor av samma anledning, och i övrigt håller jag med dig om snösulor rent allmänt: de bör inte sitta på i onödan och hur ofta har vi som sagt klampsnö osv.
jag har i alla år med fullblodet använt glasslock, vilket funkar suveränt, men de ska klippas till, bytas ut, och måste vara tillklippta minituöst för att passa korrekt osv. så jag är nyfiken på detta alternativet då det är en smidigare lösning om det funkar. Men som sagt har jag bara sett kommentarer om polarpadden att den "finns" men ingen provat, alternativt har folk provat och ringarna för brodden har gått rakt av efter några användningar osv osv. Låter som den bilden inte är helt osann efter det du skriver om din kompis erfarenhet, jmf med din.

Hoppas på fler svar i tråden från konkreta användare, och tackar så jättemycket för ditt! :bow:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag har ju provat, dock inte den nya 'förbättrade' modellen.

Men provat två svängar tidigare. När de kom, då jag tycker iden är super. Ringarna gick tvärt av och det var det. Sen provade jag igen för några år sedan (2-3 år sen om jag minns rätt). Då höll ringarna utmärkt för ridning, och de funkade helt okej. För tung/djup snö och det ville komma snö innanför sulan, vet inte om den böjde sig åt fel håll eller fladdrarde runt för mycket men det kom in massa snö innanför den och blev en klump. Inte värre än att sitta av och slå ur, och som sagt i tung/djup snö bara.

Däremot fungerade de kasst i hagen, det blev endera styltor, eller så kom det in snö mellan som beskrivet ovan (när de grävde med framhovarna tror jag, ä´ven när det inte var tung/djup snö iaf), och så gick de sönder i hagen i lite för stor utsträckning.

Så, i korthet helt okej för ridning, inget vidare för hagen.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack. Återigen ett referat som bekräftar det jag hört tidigare.

Nu ärde ju dock som sagt igång igen med en förbättrad version enligt hemsidan.de är även väldigt öppna där med tidigare problem, så man kanske kan hoppas att det därmed är en förbättrad version denna gången och att det kan funka.... värt att prova iallafall, det är ju inga astronomiska summor vi pratar om kostnadsmässigt i.a.f...

KL
fler som vill bidra i tråden? :bow:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Här är en användare av Polar pads sedan många år :) Den gamla modellen gick sönder i ringarna hela tiden=padsen var bara att kassera. De har nu gjort modellen så att ringarna är utbytbara, därav plastplopparna som Muppo talar om. Jag använder dock bara dessa fram till skoning sker med snösulor och har de bara på vid ridning. De fungerar i hagen men håller då inte många dagar..

Dock är tillverkaren otroligt tillmötesgående, de har kostnadsfritt sänt mig nya pads vid reklamation (gamla sorten) samt att de gärna sänder ringar om dessa går sönder. Padsen måste klippas till exakt med skons form för klipper man minsta lilla fel så får man de problem Alexandra har fått. Prisvärda helt klart om man bara vill ha sulor att skruva på vid ridning.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack!
enligt deras senaste beskrivning på hemsidan,med bildspel, ska paddsen klippas till så att det är GOTT om mellanrum mellan skon och sulan, minst 0,5 cm står det. :confused: låter väldigt vingligt, och borde vara som bäddat för att sulan då flärpar ut och viker sig åt fel håll/drar loss fästen osv?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av dem, provade dock gamla modellen för något år sen. Ringarna gick sönder efter bara några ridturer, skitsvår att klippa till och det blev styltor trots att jag hade polarpadsen på. Gav upp och satte på vanliga snösulor i stället. Gillar dock tanken med dem, och om de fixar så att de håller är jag klart intresserad att prova igen :)
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Nämen, är de RÖDA nu med. Då MÅSTE jag ju prova igen bara därför ;)

Skämt åsido - jag gillar ju iden, skarpt. Och tror på att den kan funka om man bara 'hittar rätt' i material och allt.

Så, jag tror nog baske mig jag ska beställa 2 par faktiskt. Och till Lillen prova sätta dem OVANPÅ hans hela sulor.

Jag skulle nog vilja prova till shettisen också. Han har fått sulor (hela) pga att han reagerade på grusvägarna när han började köras mer. Jag vill sula av igen till vintern, men är svårt innan snön verkligen ligger, då det ju är knöligt påfruset tidvis under. Men där borde ju polarpad kunna funka utmärkt, han är ju inte plattfotad och ynk-öm egentligen. Men de lär inte funka till små pluttiga shettisfötter dessvärre, tror brickorna hamnar helt 'off', tåbrodden blir ju mycket mycket tätare på små 6x0 skor?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Här är en användare av Polar pads sedan många år :) Den gamla modellen gick sönder i ringarna hela tiden=padsen var bara att kassera. De har nu gjort modellen så att ringarna är utbytbara, därav plastplopparna som Muppo talar om. Jag använder dock bara dessa fram till skoning sker med snösulor och har de bara på vid ridning. De fungerar i hagen men håller då inte många dagar..

Dock är tillverkaren otroligt tillmötesgående, de har kostnadsfritt sänt mig nya pads vid reklamation (gamla sorten) samt att de gärna sänder ringar om dessa går sönder. Padsen måste klippas till exakt med skons form för klipper man minsta lilla fel så får man de problem Alexandra har fått. Prisvärda helt klart om man bara vill ha sulor att skruva på vid ridning.

Nya varianten nu har de gått ifrån de lösa ringarna igen och gjuter fast dem.

I mitt fall var (enligt polarpad själva) inte fel passform/tillklippning problemet, varför det kom snö innanför i djup snö vet jag inte, men i hagen var det nog just för de grävde i snön och därför skopade in snö.

Jag tror att det kan spela STOR roll vad man har för häst och hur dens hovar ser ut. Även för andra snösulor med. Men att det är stor skillnad på om man har en häst med stora hovar, små hovar, trånga hovar, vida hovar osv. Och om de har platta eller skålade sulor osv? Jmf man med hufgrips/snowgrips så ser man också både toknöjda/hyfsat nöjda/helt missnöjda användare, och jag tror det kan bero på hästen sas?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack!
enligt deras senaste beskrivning på hemsidan,med bildspel, ska paddsen klippas till så att det är GOTT om mellanrum mellan skon och sulan, minst 0,5 cm står det. :confused: låter väldigt vingligt, och borde vara som bäddat för att sulan då flärpar ut och viker sig åt fel håll/drar loss fästen osv?

Jag såg precis det. Dock så var INTE rekommendationen när jag provade sist, då skulle det bara var en liten 'glipa' (millimeter), dvs så att den låg innanför skon. Jag hajade till lite vid bilden och kände som du, men kanske är det där en av de saker de kommit fram till i samband med tester och förbättringar? Nåt lär det ju bero på att de rekommenderar annorlunda?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Ja kanske, fast det känns ändå bakvänt i och med att det borde innebära att sulan rör sig betydligt mer, men vad vet jag.

KL
det fanns ju någon ny modell som låg i periferin för något år sen, ang en snösule modell också i ngt gummiaktigt material som man liksom "pluppade" in i sulan med stöd av skokanten, och som sen låg där och stötte bort snön. Någon som vet vad jag fiskar efter?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Ja det är nog den. Ett glasslock med andra ord : )
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Nya varianten nu har de gått ifrån de lösa ringarna igen och gjuter fast dem.

I mitt fall var (enligt polarpad själva) inte fel passform/tillklippning problemet, varför det kom snö innanför i djup snö vet jag inte, men i hagen var det nog just för de grävde i snön och därför skopade in snö.

Jag tror att det kan spela STOR roll vad man har för häst och hur dens hovar ser ut. Även för andra snösulor med. Men att det är stor skillnad på om man har en häst med stora hovar, små hovar, trånga hovar, vida hovar osv. Och om de har platta eller skålade sulor osv? Jmf man med hufgrips/snowgrips så ser man också både toknöjda/hyfsat nöjda/helt missnöjda användare, och jag tror det kan bero på hästen sas?

Absolut spelar det säkert stor roll hur hästens hovar ser ut, att jag är så positiv till Polar Pads är att de faktiskt fungerar lika bra på våra tre hästar.. en stor häst storlek xl, en medium och en small :) Men givetvis kan de inte passa alla.

KL
Såg på hemsidan att de skulle gjuta fast ringarna igen så jag får hålla hårt i de vita paren jag har kvar då. Såg även att de hade en uppsjö av gamla ringar kvar i lager vilket kan vara förklaring varför de gladeligen skickar sådana till mig:).
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack!
enligt deras senaste beskrivning på hemsidan,med bildspel, ska paddsen klippas till så att det är GOTT om mellanrum mellan skon och sulan, minst 0,5 cm står det. :confused: låter väldigt vingligt, och borde vara som bäddat för att sulan då flärpar ut och viker sig åt fel håll/drar loss fästen osv?

Jag såg det också, tycker också att det borde bli mer risk för att de flärpar och glider då. Tittar man på de bilder som visar förra årets/tidigare modell (den vita) så ligger sulan helt dikt an mot skons insida. Så har jag klippt mina och då blir de inkilade mellan "skoarmarna" så de inte rör sig.
Om man klipper dem med 0,5 cm innanför skon så borde ju sulan därmed kunna glida = större slitage och påfrestning på ringarna (dessa är ju lite vridbara). Jag ska nog ringa och fråga om de verkligen tänkt till där :D
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Ja precis så tycker jag också det borde fungera. Vore super om du ringer dem, om du vill redovisa i tråden sen vad de säger!
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag har talat med tillverkaren, tyvärr var innovatörerna själva på semester och personen jag talade med hade mindre erfarenhet av padsen än mig, så han bad mig återkomma om ett par veckor och dryfta mina funderingar med innovatörerna direkt. Dock sa han att ringarna numera är tillverkade i rostfritt stål som är mycket tåligt, så de borde inte kunna knäckas/gå av så som tidigare härdade ringar.
Angående klippningen av sulan så kunde han inte svara på om det var felskrivet i monteringsanvisningen eller om det fanns skäl till att de ändrat i anvisningen jämfört med tidigare rekommendation att klippa längs skoarmarna. Så jag ska ringa igen om ett par veckor, vetgirig som jag är så måste jag absolut gå till botten med detta :D
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

haha, vad snabb du är - tack så jättemycket! Ser fram emot vad du sen får information om ang. detta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp