Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Ja kanske, fast det känns ändå bakvänt i och med att det borde innebära att sulan rör sig betydligt mer, men vad vet jag.

KL
det fanns ju någon ny modell som låg i periferin för något år sen, ang en snösule modell också i ngt gummiaktigt material som man liksom "pluppade" in i sulan med stöd av skokanten, och som sen låg där och stötte bort snön. Någon som vet vad jag fiskar efter?

För ca 10 år sen när dom började med båda sulorna skulle ju min kompis prova båda naturligtvis:devil:. Ingen av dom funkade då. Nu är dom nog bättre.
Men jag fick alltid rida bakom henne och kolla att sulorna satt kvar, sen när dom lossnade skulle jag ha koll vart dom hamnade:eek:. Jättekul, ibland hittade jag den och ibland inte. Vi gav upp båda projekten men utvecklingen har nog gått framåt tack vare hennes eviga försök och telefonsamtal till tillverkarna.:rofl: Inte bara hon naturligtvis. Hon fick många gratisprov i alla fall.
I den vevan gjorde jag mina första glasslock.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Hej! Medryttarenhästen fick såna förra året men de satt inget vidare men de ska ju vara bättre i år förhoppningsvis:) Då var problemet som för många andra att det bara var fästena kvar i brodden, resten hade hästen tappat.

Jag vill inte gärna ha tåbrodd ( både Et och hovis har avrått)så jag tvekar till att köpa såna till min gammeltant även om de visar sig fungera numera.

Förra året använde jag snowflaps som helsula (skar alltså inte upp den som flap då hovis var tveksam), funkade kanon ivarjefall.
Men förra året låg ju snön kvar i flera månader så jag var inte orolig för att få in skit under. I år kanske det blir gegga om vart annat och då vill jag hellst inte ha heltäckande sula:(.

Snow grips har hovis sagt i från på just henne, hon har så sköra hovar och är lite ömfotad:(

Så i år tror jag att jag ska försöka med snowflaps igen fast om det är mildväder i mitten av dec. då hovis kommer igen så får jag försöka övertala henne att skära upp dom som flappar istället så jag kommer åt att göra rent.

Har även testat glasslock men eftersom det inte bara jag som rider henne så tycker tjejerna det är ursvårt att få dom rätt. Så vi fick tokäta glass hemma för att få mera lock:d Men alla flög iväg trots att jag försökte visa hur de skulle sitta så jag gav upp till slut.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

ah, okej.
isåfall så nej....

glasslocken är ju så milimeter tunna att de kan kilas in i den milimeter som finns runt kanten av skon, det är ju så de sitter fast.

joursulan är ju mera som en tjock, kompakt klump som kläms in mellan skon.
Jag är inte säker på att en sån skulle funka på en tunnsulad häst ens - det måste bli himla mycket tryck och väldigt kompakt med en sån i hoven.

det jag menade med liknelsen att de var som glasslocken är utformingen och utskärningen, dvs de är skurna likadant.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag provade polar pads på min gubbe för herrans massa år sedan - aldrig mer...

Helsike att passa till och klippa. Kom in skit under sulan som gjorde att den lossnade. Ringarna höll en dag.:mad:

Nu har gubben hela sulor fram (pga sbh) sedan flertal år tillbaka. Funkar tyvärr inget vidare med snö - får monsterstyltor av minsta lilla snöflinga.:(
Bak har han för det mesta sulor, får nästan aldrig styltor där. Förra vintern (när det blir riktig rejäl vinter:laugh:) fick han på i bak vanliga snösulor där.
Brukar pensla på fett under hovarna innan vi ger oss ut på promenaden (pensionärhäst).
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Lite uppdatering kring Polar Pad, tydligen var det lite felskrivet på hemsidan, är nu ändrat till 0,3 cm.. Anledningen till att de ändrat är att de har provat själva och det är tydligen inte så viktigt att de måste ligga dikt an mot skoarmen. Fördelen är ju då att man kan använda samma sulor till fler hästar (med hyfsat samma skostorlek).

Till Alexandra W: tyvärr så kommer inte sulorna att vara röda utan de är blå (samma blå som första varianten).. och jag som såg fram emot att skrida fram i skogen med pållan i tomtestass från topp till tå ;)
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

*kl*

Någon som testat polarpads ihop med ringsko och hel sula? Ena hästen måste skos med detta och trots sulan så får hon hemska styltor. Funderar om polarpaden kanske rör sig mer så att styltorna lossnar lättare. Erferenheter eller gissningar?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Till Alexandra W: tyvärr så kommer inte sulorna att vara röda utan de är blå (samma blå som första varianten).. och jag som såg fram emot att skrida fram i skogen med pållan i tomtestass från topp till tå ;)

Äsch då, jag såg ju samma scenario framför mig ju =/
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Tack för uppdatering! :) Hade nästan glömt bort detta, med snö som vräker ner nu är det kanske dax att börja erinra sig : )

:bow:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

*kl*

Någon som testat polarpads ihop med ringsko och hel sula? Ena hästen måste skos med detta och trots sulan så får hon hemska styltor. Funderar om polarpaden kanske rör sig mer så att styltorna lossnar lättare. Erferenheter eller gissningar?

När min hade ringskor så fick han en sula med typ en halv boll på mitten, just för att det inte skulle bli styltor, fungerade super. Inte tillstymmelse till styltor.

Polarpads hade jag på min gamling från första gången jag såg dem. Första paret gick sönder direkt och när jag reklamerade fick jag 2 nya par, de använde jag i flera år, men bara under ridning, fungerade fantastiskt på min häst som inte kunde ha snowgrips pga ömma sulor. Är också lite emot tåbrodd, så jag satte bara blindbrodd i tårna.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

KL
Tidigare har jag kört med glasslock, men nu har jag funnit något som funkar mycket bättre; sån gul plast som man lägger över en kabel man grävt ned i marken. Finns säkert hos elfirmor och är inte dyrt alls.
Den är mycket starkare än glasslock, men ändå möjlig att peta in på ett bra sätt. Har fått kanonfina ridturer med glad häst.
De funkar tom bättre än alla sorters sulor hovslagaren brukar sätta dit. Frågade hovis om det var ok med denna lösning och hon tyckte bara att det var bra. Underbart, för min häst har ganska trånga, rörformiga fötter som brukar leda till rejäla styltor.
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag var tvungen att läsa flera inlägg innan jag fattade att glasslock var just lock från glass :P jag läste det på engelska och tänkte att det var nån flashig variant jag aldrig hört om, haha...

har aldrig använt polarpads själv, men hade några i gamla stallet som gillade dem med blandat resultat. Som det är nu försöker jag pricka hovis till i början på dec och köra snösulor med den där listen längs insidan på skon. Brukar matcha vintern här ganska bra med 8v fr o m då... ibland får man visserligen bända lite med hovkratsen när det är som värst ute, men det kan jag leva med. I mitt stall nu så är det flera personer som hjälps åt med ut/insläpp, och det skulle inte funka med dessa sulor som ska tas av och på, kolla så de är hela etc. De är dessutom ute 12-15h en normal dag (om det inte är ruskväder ute) så det får helt enkelt funka dessa veckor.

Men de här glasslocken, vilken sort är bäst? De vanliga vita big pack? Den där plasten som cristobal nämner, vad är det för något? Jag trodde den plasten var väldigt mjuk och tunn som man lade i backen?
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

*kl*

Skulle det gå att klippa till någon sorts egen polar pad-liknande glasslockssula? Jag får inte de förbenade plastbitarna att stanna kvar på hästen, de kasar oundvikligen bakåt oavsett hur jag klipper tycker jag. :cool: Tänkte om man kanske kunde mecka till nån variant som skruvas fast med traktbrodden i väntan på hovis och ordentliga snösulor. Tror ni det är ett omöjligt projekt? :p
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Fast dessa sitter så bra att de kan vara på hela dagen. Våra är ute lika länge som dina. Klipper man noga (med sekatör...) så är de ganska lätta att både ta av och på
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag som använder glasslock sen åratal på häst som ej kan ha vanliga snösulor, och har använt glasslocken med stor framgång då de sitter väldigt bra på honom, är ändå intresserad av den plast du beskriver. Jag fattar inte riktigt vad det är för plast? vad heter den, vet du det, och vart köper man den? skulle gärna prova om du har så bra resultat!

Till övriga som frågat om glasslocken kan jag säga att det spelar stor roll vilken typ av glasslock det är. GB tycker jag inte funkar så bra, C'arte dor locken däremot är suveräna! antar att de har att göra med att de senare är mer glansig plast, den håller längre och det glatta stöter bort snön helt!
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Jag som använder glasslock sen åratal på häst som ej kan ha vanliga snösulor, och har använt glasslocken med stor framgång då de sitter väldigt bra på honom, är ändå intresserad av den plast du beskriver. Jag fattar inte riktigt vad det är för plast? vad heter den, vet du det, och vart köper man den? skulle gärna prova om du har så bra resultat!

Till övriga som frågat om glasslocken kan jag säga att det spelar stor roll vilken typ av glasslock det är. GB tycker jag inte funkar så bra, C'arte dor locken däremot är suveräna! antar att de har att göra med att de senare är mer glansig plast, den håller längre och det glatta stöter bort snön helt!

Tack för info, har mest kört med GB :laugh:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

Andra lock då? Typ från kakburkar och sådant?
Funkar de också, eller är det en annan typ av plast? (vi är ingen glassätande familj, men kak-lock - det har jag gott om!) :grin:
 
Sv: Polar pad - nu när snösulor är på tapeten

*kl*

Någon som testat polarpads ihop med ringsko och hel sula? Ena hästen måste skos med detta och trots sulan så får hon hemska styltor. Funderar om polarpaden kanske rör sig mer så att styltorna lossnar lättare. Erferenheter eller gissningar?

Ja!
Kanoners:bow:

Jag har den första modellen o har då använt dem mkt sparsamt.
De måste nu vara hur gamla som helst men är fortfarande hela.
Har dem i reserv.
Många hade dem på permanent o även i leriga hagar- fast det avråddes med bestämdhet.

Har även provat den hela sulan som spikas fast o den var jag mindre nöjd med.

Glasslock- de åkte bara bakåt o av- fort.

vet inte hur ni får fast dem troligen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp